Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så du hadde vært til manuell terapeut for luftplager med babyen din.

Kan du fortlle litt om det? Hva gjør en manuell terapeut og hva koster det?

Prinsen min har heller ikke kolikk,egentlig en strålende blid unge,utenom når han ikke får ut luften.

Han har aldri vært flink til å råpe og promper lite. Jeg kan høre luftboblene i magen på han skikkelig. Prøvd massasje,sykling med bena og minifom når han var litt mindre. Det funker ikke. Nå er han litt over 5 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Manuellterapeuter behandler muskel- og skjelettplager som KISS/KID hos barn (nakke). De er fysioterapeuter med tilleggsutdanning, som masserer og manipulerer musklaturen (som kiropraktorer gjør). Du trenger ikke legehenvisning, og vi har heller ikke betalt noe. Men nå ble vi sendt til manuellterapeuten fordi fysio trodde lillegutt hadde låsning i nakken. Mt klemte lillegutt over ryggen, og vips! var luftproblemene borte og bæsjingen regelmessig. At mt kan behandle luft i magen er ikke vitenskapelig bevist, derfor reklamerer de heller ikke for det.

Du kan gå inn på disse sidene for å finne ut hvor det er manuellterapeuter som er spesialister på barn i nærheten av der du bor:

http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85

Det er verdt å prøve! Lykke til!

Skrevet

Takk for info :)

Hadde gutten din låsning i nakken da?

Skrevet

Nei, han har ikke låsning i nakken. Han har gått til behandling for favorittside i 2,5 måned nå, en gang i uka hos fysioterapeut og hver tredje uke hos manuell terapeut. Jeg nevnte aldri noe om luftsmerter til dem, og han er jo stort sett en veldig blid og fornøyd gutt (det var på kvelden luftproblemene meldte seg). Derfor var det så utrolig da han ble en annen baby over natta etter ett besøk hos manuell terapeut. Ingen luftsmerter og plutselig bæsjet han regelmessig opptil fire ganger om dagen (mot tidligere en gang per 7.-14. dag).

Ifølge manuellterapeuten er det nerver i ryggen som går til magen, og ved å klemme han på ryggen kan disse ha blitt stimulert. Det er kjent at dette kan ha effekt på luftplager, men altså ikke vitenskapelig dokumentert...

Nå har han fått litt luftsmerter igjen de siste dagene og ikke bæsjet på tre dager, men så er det også fire uker siden siste besøk hos manuell terapeut, så jeg skal be henne klemme han på ryggen igjen... Kan jo ikke være tilfeldig at han har vært bra så lenge, tenker jeg..??

PS! Vi brukte minifom to uker i strekk før vi var hos manuell terapeuten, og de gjorde det litt bedre, men luftsmertene ble helt borte etter besøket hos manuellterapeuten (vi har ikke brukt en dråpe etterpå)

Skrevet

Det var fysioterapeuten som trodde han hadde låsning i nakken, altså, (og hun tror det fortsatt, siden favorittsiden fortsatt er der), men manuellterapeuten avviser dette. Vet ikke helt hvorfor jeg får nye timer hos mt, men jeg klager ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...