Gå til innhold

Trenger råd: babyen skriker hver gang hun skal legge seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli skikkelig sliten av dette. Det er bare i vognen hun roer seg med en gang og finner søvn. Når vi legger henne inne i sengen- både på dagen og for natten- så skriker og skriker henne. Forsøker å gi henne litt ekstra pupp i tilfelle hun er sulten (hun spiser veldig uregelmessig) og noen ganger hjelper det. Andre ganger må jeg ta henne opp for å roe henne- men det tar lang tid. Bruker ofte 1 time på å få henne til å sove.

Hun sover bare to ganger pr formiddag. Legges stort sett rundt kl 19 på kvelden og sover da til morgen, avbrutt av amming. Tidligere var det altså bare å legge henne rett ned igjen etter at hun fikk mat og hun sovnet, men nå protesterer hun også om kvelden/natten.

Hun er 7 mnd. Søsteren hennes var ikke slik. Hun elsket å sove og kunne bare legges i sengen våken. 5 min senere sov hun.

Så jeg er ikke erfaren med dette og kjenner meg litt rådløs.

Noen som har noen formening om hva dette er og hva vi kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det samme problemet med min 4 mnd gamle sønn.. i det siste har han begynt å hylgrine bare vi nærmer oss soveromsdøren.. Tidligere har han sovet uten problemer hele dagen og natten, men nå må vi legge han i vognen og bære bagen opp på rommet etter han har sovnet (både natt og dag)

Jeg har selvfølgelig ingen løsning på hvorfor dette skjer men prøver å tenke meg ulike grunner og sette meg inn i hans situasjon. Er det noe som har gjort at han ikke liker seg på soverommet lenger? Er han blitt redd for mørket? Sulten? osv.. Jeg har prøvd å legge til rette for å utelukke alt jeg kommer på...

Det jeg rett og slett har konkludert med er at han trenger en plass for kviling om dagen og en plass til å sove om natten. Denne teorien er ikkje ferdig utprøvd, men under bearbeidelse.. Kan kansje se for meg at han trenger å skille mellom natt og dag, hvor soverommet er for natten...

Blir spennende og høre andres erfaringer..

Skrevet

Jeg kan ikke si jeg har så mye erfaring med dette, men helsesøster sa at det var kjempefint om vi hadde en soveplass på dagen og en på natten:) Vi har ikke fått prøvd det ut enda pga at datteren vår har kolikk og søvnrutiner finnes ikke foreløpig. Vi setter bagen til jenta vår på stua på dagtid, slik at hun får sove duppene sine der. Hun sover i bagen på natta også, men da setter vi den oppi senga hennes på soverommet! En annen ting jeg har funnet ut funker bra når jenta vår gråter, er å tulle henne inn i et teppe og gå litt rundt på stua med henne. Når hun da finner roen, legger jeg henne i bagen med teppet rundt seg. Ser veldig lunt og godt ut:) Håper det ordner seg for dere, ikke noe morsomt med unger som hylgriner!

Skrevet

huff, ja, føler med deg, har vært der jeg og :) Mini her likte absolutt ikke sengen sin verken dag eller natt en periode, skrek når vi la han ned utansett, mens han sovnet fort i vognen. Så jeg begynte å ta han med inn på rommet og la han leke litt i sengen sin, utforske den litt når han ikke skulle sove og jeg var der hele tiden, pratet med han og fortalte at dette er sengen din, her skal du sove osv. sang litt og koste oss, når vi skulle legge han i sengen når han skulle sove gren han, men da tok vi han opp igjen med en gang og brukte ikke sengen en liten periode (han forbinte sengen med utrygghet og uro)

etter vi hadde gjort dette en periode gikk det kjempe fint å legge han i sengen igjen, ingen hyling. :)

Gjest Kira06
Skrevet

Jeg har heller ingen gode råd, men kanskje det hjelper litt å høre at vi er flere. Datteren min er snart 6 mnd, og hylskriker uansett om vi legger henne i sengen eller vognen. Hun sliter veldig med å finne søvnen selv.

Vi hadde det også slik som deg tidligere, da la vi henne rett ned og hun sovnet etter litt sutring. Snakket med HS om det, og hun sa at en av grunnene kunne være fordi verden er i så stor forandring for disse små i den alderen. Og at det da kan være vanskelig å finne roen selv.

Lykke til, så får vi håpe det går seg til for oss alle med tiden:)

Skrevet

Hei. Mini her er 5 mnd, og fra dag 1 har vi måtte vugge og vugge i armene. Han ble føde 4.5 kg hehe, så har blitt litt slitsomt etterhvert. Ved ca 3 mnd gikk det heldigvis plutselig veldig fint å legge han til kvelden kl.19.00, la han våken, og han sloknet av seg selv.

Men dagtid er fortsatt en evig kamp, og jeg må ærlig innrømme at jeg noen ganger etter lite søvn gruer og nesten hater de dag duppene, er alltid hyl og grin. Ved 4 mnd begynte han og bli så stor, og ikke kinst opptatt av ting rundt seg, at det å vugge i armene ikke fungerte lenger heller.

Så nå, hehe, er det på med alle klærne, lue og alt, inn i bagen, inn på soverommet med vinduet opp, og stå å rugge bagen 5 min, så sovner han. Eneste nå er at han snart vokser ut av den, hva da?!

Jeg vil liksom prøve å skille, senga er natt, og et annet sted dag. Får han absolutt ikke til å sove i senga på dagtid.

Skrevet

Dette kan jeg svare på, da min gutt måtte bysses i søvn hver gang han skulle sove på dagtid, (om kvelden sovnet han av seg selv) Og jeg må innrømme jeg også at jeg gruet meg til duppene hannes på dagtid også, da han var rundt 5-6mnd, bestemte jeg at nå er det nok på byssing, han var blitt såpass tung at jeg slet meg helt ut, så da begynte jeg å legge han i sengen når han skulle sove på dagtid (før dette hadde jeg bare brukt vognen for å skille på dag og natt, men nå var han blitt såpass stor at han skjønner forskjell på dag og natt. Det tok lang tid i begynnelsen, men jeg satt med sengen hans hele tiden og sang, prater, strøk han og tilslutt sovnet han, var en del grining innimellom men det gikk til slutt, dette gjorde vi hver dag når han skulle sove på dagtid og etter en stund var det kjempe enkelt å legge han. Er bare til å hoppe i det, en gag må de avvenes med byssing :) etter en stund fant jeg ut at han likte det best når lyset var av, sovnet fortere da.

Skrevet

Hmm... skal vel bare hoppe i det snart jeg også, men lurer på om jeg kan bruke sportsdelen?! Hmm... Solstrålen, hvor mange dager ca tok det? Fikk han til å sove i sengen her en dag, men brukte 30 min på og få han til å sove i 30 min, hehe og ikke mulig og få han til å sove igjen da.

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd!

Det ser endelig ut til at ting begynner å rette på seg. Måtte rett og slett ta henne opp hver gang hun gråt- og det gjorde hun med en gang hun så sengen- for den var hun ikke venner med. Har bysset, sunget, puppet og sittet ved siden av sengen i noen dager. Og merker heldigvis at det begynner å bli lettere. Hun protesterer ikke lenger bare vi går inn på soverommet. Og hun protesterer ikke så snart vi legger henne i sengen. Så det er fremskritt. På dagtid har vi forsøkt å gå tur eller legge henne ut for å sove, og da sovner hun med en gang.

Men har funnet ut at hun må ha minimum 3 timer fra siste dupp til hun legges for kvelden. Dersom det blir kortere tid enn det, så er hun ikke trøtt nok til å legges. Hun må altså legges når hun er så trøtt at hun klarer å sovne mer eller mindre med en gang. Og det er en vanskelig balansegang.

I tillegg tror jeg hun sliter med litt separasjonsangst. For det er bare jeg som får lov å roe henne på kveldene (hun er skikkelig mammadalt i motsetning til søsteren). Så de siste kveldene har jeg sittet og holdt henne i hånda inntil hun sovner. Sitter da helt rolig, sier ingenting og lyset er av. Men hun er rolig og forsøker å finne søvn, mens hun holder meg i hånden. Hehe, litt søtt også- selv om det er slitsomt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...