Gå til innhold

Hadde igrunn ikke trodd jeg skulle lure på dette , men begynner så smått å bekymre meg for om jeg har litt lite melk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på straks 7 uker er av det litt større slaget, så han legger jo forsåvidt fint på seg, men han spiser så ofte.. Lurer litt på om han ikke blir ordentlig mett og derfor vil ha mer hele tiden.. Går sjelden mer enn halvannen time mellom måltidene. Vi sliter med å introdusere smokk som jeg har skrevet om før.. Så blir litt usikker på om det er sult eller bare kos eller hva.. Og den hyling det blir uten puppen er vanskelig å høre på for mor selvfølgelig.. Noen som har noen tanker..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan jo prøve med utpumpa mm eller mme på flaske så ser du hvor mye han spiser å ser hvor lang tid det tar i mellom måltidet da vet du jo at han er mett

Skrevet

Jeg har en gutt som var over 4 kg da han ble født og som er 8 uker nå. Har gitt tillegg fast ca de 5 siste ukene. Først fikk han det han ville av en flaske på formiddagen, og en på kvelden. Nå fungerer det fint bare til kvelden. Ofte amming her også, men det har blitt litt bedre siste ukene. F eks legger vi han 19-19.30 og han klarer natta med 1-2 måltider. Hvis jeg synes han er vanskelig å roe på formiddagen kan jeg evt lage en flaske. Helsesøster er flott og har støttet meg på dette. Forrige gang ammet jeg omtrent hele tiden, nå klarer jeg å slappe av når jeg vet jeg kan lage flaske. Ammer han jo mye uansett. Synes også det er fint at han kan ta flaske ettersom han kan være litt hjemme med bare pappaen eller barnevakt sånn etterhvert, så slipper vi venne han til det sånn plutselig og lure på om det går bra. F eks i dåpen synes jeg det er fint å kunne ha med flaske om man skulle trenge i kirken (litt langt å kjøre). Har prøvd å pumpe, men får ut så lite at det er bare psykisk stressende så det har jeg gitt opp. Vi sliter også med smokk (ironisk nok har vi en storebror vi sliter med å venne AV med smokk...). Fått tips om å kjøpe en større str, så i dag skal jeg prøve 4 mnd + smokk.

Verdt å prøve litt flaske i tillegg for dere tenker jeg, det fungerer hvertfall her. Han legger passelig på seg også. Hverdagen skal ikke være alt for slitsom hverken for babyen eller mammaen. Det var det for meg sist, føles mye lettere nå. Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar. Får se hva jeg gjør med dette flaske-greiene. En tanke som slo meg istad var at han kanskje ikke blir ordentlig mett nettopp fordi det går for kort tid mellom ammingene..Altså at brystet rett og slett ikke rekker å fylle seg opp imellom.. Kunne kanskje vært en idé med en flaske slik at det fikk tid til å bli fylt opp, ja..hmm.. tenke,tenke.. :)

Skrevet

Jeg synes ikke du skal gi flaske med mme, jeg da. Hvis gutten legger fint på seg synes jeg rett og slett du bare skal slutte å bekymre deg.

Vet sikkert mange vil ta på vei for dette jeg sier nå, men jeg synes det er litt tøysete med alt dette tillegget mange føler de må gi barna sine. Er du redd for at du har for lite melk hjelper bare én ting, og det er å legge barnet til brystet oftere... Ok: Om du absolutt vil gi tillegg likevel, bør du pumpe deg istedet for å ikke la tillegget gå utover melkproduksjonen din, men det er jo (synes jeg da) mer stress enn å bare gi barnet mer pupp.

Jeg har vært der du er, jeg, var redd jeg hadde for lite, etc. Ser du har ei jente fra før av, men mulig du ikke opplevde det samme med henne. (Eller kanskje du allerede har glemt hvordan det var..?) Han er tross alt bare 7 uker, så jeg mener du bare skal fortsette å legge han til så ofte som han viser behov for det og tenke at det er en periode som går over...

Skrevet

Er ikke helt enig i det du skriver Romeren, for det er ikke alltid at å legge barnet til brystet oftere gir mer melkeproduksjon!! Funker ikke sånn for meg i hvertfall. Jeg produserer ikke nok melk, det har jeg erfaring fra med to unger fra før. Så her må det mme i tillegg!

Skrevet

Ikke alltid, men som oftest har mammaen nok melk. Men likevel er det noe nesten "alle" mødre spør seg selv om. Og når hovedinnlegger her sier at barnet legger tilfredstillende på seg, synes jeg det høres unødvendig ut med tillegg, mener jeg da.

Det hjelper, sies det, å spise havregrøt og havresuppe. Hvile og nok mat og drikke hjelper også.

Skrevet

Før jeg sier meg helt enig med Romeren vil jeg bare spørre -Hvordan sover han om natta? Ammer du hver halvannen time da og? Da min lille var på den alderen og litt eldre ammet jeg minst hver halvannen time på dagen...Puppen var ute støtt og stadig. Han sov gjerne ett lengre strekk på dagen (2-3 timer) - stort sett på tur i vogna. Fikk sett mye serier på pcen med ungen i fanget, for å si det sånn... På kvelden var det stort sett amming i ett strekk fra 18 til 21. Men, da sov han til gjengjeld fra 21 til ca 03, og så fire timer til. Jeg tok ikke så tungt hvor ofte eller lenge jeg ammet - lot han styre showet, og stilte meg likegyldig til om det var kos eller mat han var ute etter. Det er dette f.eks ammehjelpen anbefaler. Jeg er fullt klar over at dette er lettere å få til når man bare har ett barn!

Ved ca 3 måneders alder roet det seg - han spiste ikke så ofte, og ammerundene tok etterhvert kortere tid.

Vi fullammet til ca 6 mnd (riktignok med litt flere nattamminger på slutten) og han har lagt greit på seg hele veien.

Så så lenge gutten din legger på seg, og sover litt lengre strekk om natta, så ville jeg prøvd å holde meg unna tillegg litt til.

Lykke til, uansett!

Skrevet

Takk for det. Nå for tida sover hsn første strekket sånn ca 2,5 time, om vi er heldige. Så er han en del våken og sover kanskje et par økter på halvannen time.. Så han er ikke kjempe-god på å sove lenge. Tidligere sov han tre timer, men har visst sluttet med det.. Men han har slått til med tre timer når jeg har vært ute og gått tur, så jeg ser jo at han kan klare seg en stund likevel.

Er litt verre når man har to, ja.. Blir så veldig stuck når man må amme konstant.. Men det er klart jeg gjerne gjør den "jobben". Skulle bare likt og visst om han var fornøyd med det han fikk.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...