Gå til innhold

Hvilken vei sitter ungene deres i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er sagt, så MÅ sjåføren ha tilstrekkelig med plass for å kjøre sikkert.

Om dere som nevner det over "ofrer knærne" for å ha flere unger bakovervendt, er det vel bedre å investere i størrre bil ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heregud, det er da ikke noe problem å ha to bakovervendte seter i en normal bil. Vi har en bil som har dårlig plass i baksetet (Toyota Landcruiser) men har da hatt begge ungene bakovervendt likevel. Har akkurat snudd eldstemann framover , han er nå snart 3,5 år. Skulle gjerne fortsatt å ha han bakover men desverre, nå gikk det ikke å krølle beina hans mer sammen ;-)

Skrevet

Hvilken bilseter har dere som har 2 stk. bakovervendte seter bak?

Besafe izi combi ( testvinner) sine går iallefall ikke her ser jeg, og vi har en Touran, så ikke akkurat liten bil?

Skrevet

Ikke være så bastant, Anonym !

Det kommer jo helt an på sjåføren.

Jeg er 158 cm på strømpelesten, og har ikke noe problemer. Men sambo er 198 cm, høy -. og det er ikke under noen omstendigheter plass til et bakovervendt bilsete klasse to bak han.

Det gikk akkurat med maxi cosi babysete- og det ruver ikke så veldig mye akkurat.

Skrevet

BlåBlå, det kommer an på setet... Vi kjører en Passat stasjonsvogn.. Min sambo er 190 høy. Han sitter helt fint og har mye å gå på selvom vi har britax multitec i baksetet.

Skrevet

Her ble normal bil byttet med stor bil da vi fikk nr to og innså at to bakovervendte seter ble vanskelig. I Ford Galaxy er det plass til nr tre når h*n kommer også, så eldstejenta på 2 år og 8 mnd kommer til å sitte lenge bakovervendt - men det skal sies at hun er liten og nett, og liker godt å kjøre, aldri vært kvalm. Skjønner godt at man snur når barna hyler og/eller spyr.

• 2 uker senere...
Skrevet

Begge sitter bakovervendt her, regner med at eldste blir sittende sånn ihvertfall 1 år til, han er 3år og 2 mnd nå.

Skrevet

Bakovervendt begge to. Jenta på 2 år skal sitte slik lengst mulig. Har hun bak passasjersiden og gutten på 2 mnd i midten bak. Jeg sitter på ved siden av han som regel, både for å holde øye med de og fordi det blir litt trangt i passasjersetet. Ikke så ikke at det ikke går an nei, men foretrekker å sitte sammen med barna mine!:)

Skrevet

Jeg kan ikke begripe at foreldre kjører med barna sine forovervendt når de vet hvor farlig det er. Det finnes _ingen_ grunn til å snu barn så tidlig som jeg ser enkelte her gjør. Det er å gamble med sikkerheten.

Dere har vel ikke forsikring på huset heller tenker jeg. Jeg mener, sannsynligheten for brann eller innbrudd er vel ikke så stor? Eller?

Å mene at det er viktig med forsikring, men drite i barnas sikkerhet i bil er som å si at det er verre å miste huset enn å miste barnet sitt.

Skrevet

Jeg synes også det er overraskende å se hvor mange som allerede har snudd ungene før de er 2 år. Alle vi kjenner har snudd for lenge siden, selv de som har seter som kan brukes bakover lenge, unger som er små for alderen, de har stasjonsvogn med god plass og ingen av foreldrene er langbeinte.

Skrevet

Akkurat 3 år. Sitter bakovervendt, har god plass i stolen og blir sittende slik minst ett år til.

Skrevet

Gutt som blir 3 år om en uke ble snudd for 3 uker siden.

Ser her at ingen har nevnt vekt og høyde. Dette er også viktig i denne debatten! 4 år er det anbefalte fordi da vil de aller fleste barna ha en "trafikksikker" vekt og høyde.

Vi måtte snu vår da han er veldig høy for alderen og for tung for bilstolen så da vi kjøpte ny ble det forovervendt! Barnet skal ikke ha øverste del av øret over det høyeste punktet på bilstolen og selvsagt ikke overskride vektgrensa!

En annen ting er også hvilke bil man har og ikke minst hvordan man kjører. Jeg syntes jeg ser mange med barn i bilen som suser forbi meg med alt for høy fart...rart syntes jeg...

Barnefaren bruker bilen i pendling hver dag her i huset så vi går til og fra bhg, så kjøring er forbeholdt butikken en gang i uken.

Svensk forskning viser også at barn som dør eller blir hardt skadet i bil ulykker har hatt vridd sele, så dette er hvertfall viktig!!!

Skrevet

Gutten min har nettopp fylt 2 og har sittet forovervendt en stund. Det er fordi han blir så bilsyk, og vi kom til at det er vel så trafikkfarlig med en grinete gutt i baksetet som tar oppmerksomheten fra den som kjører. Fort gjort å gjøre noe feil da. Skulle gjerne hatt han bakovervendt, men dessverre ble det altså vanskelig.

Skrevet

De fleste foreldre vil det aller beste for sine barn. Dermed er det nok gode grunner til at seter blir snudd før fire års alder.

Vi måtte snu setet da poden ble to år. Vi har en liten bil og det ble overhode ikke plass til bena hannes. Kjøpe ny bil kan vi heller ikke, fordi pappa er student.

Er det noen som trenger flere gode argumenter?

Altså, de som snur setet har som regel en god grunn for det.

Vi er ikke interessert i GAMBLING!

Skrevet

Synes vel heller det er foreldre som er vanskelige når de kommer med unnskyldninger om hvorfor de har snudd barnet tidlig. Ja, jeg vet høyde og vekt teller, men har vanskelig for å tro at det er et problem for de fleste. Min fireåring er veldig høy for alderen og har ingen problemer med å sitte bakovervendt. Ikke har vi en spesielt stor bil heller. Og angående å være bilsyk finnes det nok av ting man kan prøve, og i verste fall unngå lange bilturer og heller ta tog eller fly når man skal langt. Jeg er sjokkert over at noen er mer bekymret for spy i bilen enn at barnet skal dø.

Skrevet

dere som har framovervendte seter til ungene deres: egoister! steike som dere kommer til å føle skyld resten av livet fordi ungen deres døde da dere eller en annen idiot kjørte av veien eller inn i en annen bil....... håper det kommer til å gnage på dere for alltid! faens drittforeldre!

vi investerte i dvdspiller til vesla vår, nå sitter hu i bilen uten et knyst! Det GÅR an å prøve hardere serru!

Vi har en ford mondeo, den har en mann på så godt som to meter(198cm tror jeg det var) sittet i uten noe som helst problem selv om barnestolen var bakovervendt. Synes ikke det er noen som helst unnskyldning å ikke gjøre det beste for barnet. Har dere ikke råd så ikke få unger da! Egoister.......

Skrevet

Anonym 12:53

Seriøst overrasket over at du har mann....du virker jo helt fjern! Eier du ikke folkeskikk! Alle gjør jo det de mener er best for barna sine, og du gjør sikkert mye andre mener er feil! Andres måte å gjøre ting på med sine barn er en veldig personling ting og ganske farlig og kritiser! Hvertfall på den frekke og utrolig umodne måten du gjør det på!

Ikke rart du er anonym...

Skrevet

12:53 her, kommer du å bitchslapper meg da eller siden det er farlig?

Har en kjempegod mann og ei nydelig datter på to år samt en i magen. Kunne aldri falt meg inn å ignorere fakta når det kommer til noe som er så avgjørende for liv og død når ulykken plutselig intreffer.

jeg kunne jo vært singel for alt du vet, men heldig for meg så har jeg en mann som mener det samme som meg ;)

Skrevet

mamman til noa leander: Alle gjør det de mener er best for barna sine? Finnes det virkelig seriøse foreldre som mener det er BEDRE å dø enn å bli bilsyk? Virkelig?

Skrevet

dytter for å provosere

Skrevet

Har nettopp snudd vår 2,5åring framover. Fordi han ble så fort bilsjuk, å jeg GIDDER IKKE å ha en skrikende 2åring med masse spy over seg med det samme vi skal kjøre lengre enn en halvtime!!

Skulle helst ha sett at han kunne sitte bakovervendt lengre, men vil ikke at han skal føle at hver biltur er terror :/

Skrevet

Guttungen som er 2 år sitter bakoverovendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...