Gå til innhold

Hvilken vei sitter ungene deres i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er sant at 2 av 3 barn faktisk sitter forovervendt på denne alderen? Er skandale...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er snart 2 1/2 og hun sitter bakovervendt fremdeles. Hun skal sitte bakover så lenge som overhodet mulig. Men alle andre vi kjenner med småbarn bortsett fra en har snudd ungene for lengst.

Jeg synes det er trist at ikke alle barn sitter best mulig sikret, men det er jo foreldrenes valg da.

Skrevet

Bakover vendt her også! Gutten er 2,5 år.

Skrevet

2 år - bakoverlent. Tviler på at det blir noe problem med det første. Er glad i å kjøre bil om det ikke blir for lenge av gangen. (men jeg blir litt hes av å synge om det er langtur)

Skrevet

Har nettopp snudd storebror. Han er 2 år og 9 mnd. Jeg liker det IKKE!

Har gått mange runder og tom snakket med helsesøster om det...

Ja, det er veldig veldig mange små barn som sitter framover!!? Blir ikke overrasket om det er så mange som 2 av 3 toogethalvtåringer!

Skrevet

2år og snart 7mnd, sitter bakovervendt å skaø sitte slik til lillebror skal overta sete, har termin i august så hun blir jo nærmere 4 før det skjer. så sant hun ikke har vokst ut av sete, men hun har enda god plass

Skrevet

Forovervendt - gutt på snart 3 år. Har vel gjort det i godt over ett år. SKANDALE..... Men han lever enda gitt.

Skrevet

De overlever uten belte også! Så lenge man ikke kræsjer.....

Skrevet

Sitter forovervendt! Akkurat blitt 2 år. Skandale!

Skrevet

Ingen skandale før dere kræsjer. Da er det brått ikke sikkert ungene deres overlever, og kanskje dere ikke ville vært så snørrhovne og fnyst av noe så livsviktig... Men damene har tydeligvis vondt for å være føre var.

Skrevet

2 år 2 mnd og sitter bakoverlendt. Tenkte å kanskje snu han når lillebror skal sitte i samme type sete til sommeren for det er litt trangt med to bakoverlendte seter i bilen vår. Greit for den som kjører å slippe å ha det trangt (mannen min er veldig lang), men vi får se.

Skrevet

Vår lille jente på 2 år og 4 måneder sitter fortsatt bakovervendt. Har god plass til bena fortsatt og hun trives selv med å sitte sånn, så jeg ser ingen grunn til å snu henne enda.

Skrevet

Uff, dette er et betent tema. Vesla begynte å kaste opp hver gang vi kjørte bil da hun var rett over to år, og "alle" mente jeg måtte snu henne.

Men vet jo at Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt til 4 år, fordi det er vesentlig tryggere ved kollisjon. Når man først vet det er det vanskelig å la barnet sitt kjøre på et vis som gjør det mer utsatt for skade. Og denne videoen her illustrerer jo poenget ganske godt:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926

Nå er hun 2 år og 8 mnd og kjører fortsatt bakovervendt. Byttet ut bøker med lydbøker. Og ingen mat i bilen hvis jeg kan unngå det. Prøver også å time turene så det er minst en time siden hun spiste sist, da sjansen for å spy er mindre om magen ikke er full. Blir hun sulten i bilen får hun tørre kjeks, grissini (brødstenger, hun er stoor fan), vann eller smoothieboks. Ellers prøver jeg å få henne til å se ut av vinduet ved å lete etter ting "kan du se en HUND?", "Kan du se en RØD bil?" osv. Så -bank i bordet- ingen spying eller grining mer selv når vi må kjøre i flere timer.

Når hun passerer tre skal jeg også kjøpe et sånt akupunkturbånd som demper reisesyke til henne fra Barnas Hus.

Ikke akkurat god plass til beina lenger, men hun virker ikke som hun blir så plaget av det. Tar av skoene før vi spenner henne fast. Og bøyde bein er tross alt en litt mindre plage en brukket nakke...

Målet er å kjøre bakovervendt så lenge som mulig, men vet om mange som har snudd, så får bare se hvordan det går. Skal hvertfall gjøre mitt beste for å sikre henne godt så lenge jeg kan.

Skrevet

Hun sitter bakovervendt i min bil, og jeg har ingen planer om å endre det med det første. Hun sitter fremovervendt i bf`s bil..synes ikke noe om det, for hun trives veldig godt med å sitte bakovervendt, og det er tryggere.

Skrevet

Forovervendt og hun er 2 år og 3 mnd. Har nettopp snudd henne pga at det var skrik og skrål ved hver minste kjøretur.... nå er det ingen problem og vi kjørte nettopp langtur på 4 timer hvor hun satt forover - det var som en drøm.

Vet selvfølgelig at det er tryggest andre veien, og ventet så lenge vi kunne synes jeg... nå er jeg gravid igjen og hadde faktisk problemer med å få henne inn i bilen da stolen stod bakover.

Tåpelige å nærmest bli irritert på de som har barna sine forovervendt.

Etter hvert må vi nok starte å kle på hjelm når de skal gå på skolen (hvis de får lov å gå alene da....)

Skrevet

barn 1- forovervendt fra 9 mndr fordi jeg ikke visste bedre og fordi det var et sete jeg arvet (kjørte bil ca 4 ganger i mnd)

barn 2 forovervendt fra 14-15 mndr, fordi da kunne jeg konsentrere meg om veien og ikke at han hylte og gråt som besatt. Lengre turer endte også i mindre oppkast etter dette

Skrevet

Gutten min er ble snudd rett før han ble 2 år pga av leddene hans stivner fort og selv en kort kjørertur resulterer i smerter. Liker det ikke, men vil jo ikke at gutten skal ha det vondt.

Skrevet

Lille er 2 år og 4 mnd og sit bakovervendt. Ho er knapt 12 og og ca 92 cm og har goood plass! Kjem til å sitte slik lenge...

Skrevet

Vesla blir 2 år om 1 uke og sitter fortsatt bakovervendt, skal fortsette med det så lenge det går, begynner å bli trangt til bena, men hun sier ikke noe på det. Det er kun når vi er på langturer at hun reagerer, men det gjør de vel uansett, ikke moro å sitte lenge i bil : )

Skrevet

Bakovervendt, 2,5år :)

tror vi voksne ikke tenker over at unger faktisk kan sitte litt krokete med beina over lengre tid, uten at de får vondt av det.

så tror veldig mange foreldre snur ungene sine framover fordi man selv synes det ser ubehagelig ut.

Skrevet

Høh! Skandale... Da tipper jeg at du kun har ett barn? Lurer på hvor mange som har plass til 2 bakovervendte seter i baksetet? En smule trafikkfarlig å sitte med beina i panseret å kjøre også...

Nei, her har det seg slik at når mini vokser ut av maxi cosien sin, så må han over i storesøster sitt basafe sete, og da MÅ vi kjøpe forovervendt til henne som er 2 år.

Skrevet

Er du helt blåst 12:13? Normale foreldre ofrer da gjerne sine egne knær for livet til ungene sine!

Skrevet

Hm.. Du har altså bare ett barn og ikke dette problemet skjønner jeg!?Skulle likt å høre hvor sikker din kjøring på veien hadde blitt viss du satt krøket oppi daschbordet...

Skrevet

Min er 2 år og 3 mnd. Sitter bakovervendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...