Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #1 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg skal ha mitt første barn i juni. Jeg er veldig redd for å føde. Grunnen til det er fordi begge mine søstre har hatt keisersnitt med nr 1 og hold på å dø i vaginal fødsel med nr 2. De mistet begge veldig mye blod med nr 2, slik at legene deres trodde de ville dø. Ikke så veldig bra familie historie. Men begge kom seg etter et langt sykehus opphold. Problemet mitt er at med keisersnittene har alt vært så og si problemfritt, de har kommet seg raskt igjen og ikke hatt store blødninger, så når hun ene skulle ha nr 3 fikk hun innvilget keisersnitt igjen og hun andre fikk beskjed om at skulle hun ha flere barn ville også hun få keisersnitt. Hun hadde i tillegg 2 operasjoner pg av at hun revnet noe voldsomt under den vaginale fødselen slik at hun måtte ha kateter i lang tid. Er det noen som tror at jeg på grunnlag av min familie historie kan få innvilget keisersnitt? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141543867-familie-svakhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 6. mars 2010 #2 Del Skrevet 6. mars 2010 Det trenger slett ikke være noe arvelig! For meg var det helt motsatt - min mormor har syv barn, min mor tre, alle født vaginalt uten de helt store problemene. Jeg har - viste det seg (etter akutt ks med førstemann) for smalt bekken til å føde vaginalt. Det er absolutt ingen ting i min familiehistorie som skulle tilsi det... Jeg synes du bør ta opp dette med en gynekolog (be om henvisning fra fastlege/jordmor) på sykehuset hvor du skal føde. Det kan sikkert være greit å høre med søstrene dine om du kan få med deg deres journaler/papirer til sykehuset, slik at legen kanskje vet mer konkret om hva som skjedde med dem. Hvorfor det ble ks i utgangspunktet, og hvorfor de fikk store blødninger, er jo viktig. Kanskje er det undersøkelser som kan gjøres av deg i forkant, avhengig av hva som ligger i familiehistorien. Er det bekkenproblematikk, problemer med blodkoagulering, kanskje helt andre ting. Hvis alt ser fint ut, og du føler deg trygg på at du vil føde vaginalt (som, som du sikkert, vet, i utgangspunktet er det tryggest for mor og barn), vil det sikkert legges ved et notat i journalen din som de ser når du kommer inn til sykehuset + skrives i helsekortet ditt, slik at jordmor/lege er litt ekstra obs. Det er slett ikke sikkert det vil bli problemer når du skal føde, men det kan en gynekolog si mye mer om enn meg, selvsagt. Uansett bør du få balansert informasjon som er riktig for DIN situasjon fra en gynekolog. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141543867-familie-svakhet/#findComment-141545195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå