Truda- mor til 2 Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 Vi leter etter nytt sted å bo, nå som det er en til på vei. Har funnet drømmehuset på finn i dag, men det er helt uten isolasjon... Huset er bygget på 20-tallet og er akkurat så gammelt og romantisk som jeg elsker. Plasseringen er også perfekt. Men hvis prisen blir ca som prisantydning har ikke vi råd til å rive ned vegger, og isolere med det første, for å si det sånn... Og jeg tenker jo fælt på hvordan det er å bo i et uisolert hus gjennom en sånn iskald vinter som den her f.eks.... Huset har en liten vedovn og noen elektriske ovner, også kommer nok vi til å installere varmepumpe hvis huset skulle bli vårt... Noen med erfaring?
Mrs. Bouquet Skrevet 6. mars 2010 #2 Skrevet 6. mars 2010 Vi har bodd i et nesten 100 år gammelt hus. På vestlandet der det sjeldent er mer enn ett par minusgrader. Det var delvis etterisolert, vi isolerte blant annet golvet fra undersiden og på golvet på øverste loft. Vi bodde der da vi var unge og uten barn, heldigvis! For det var skikkelig ukomfortabelt, spesielt om morgenen. Det var varmekabler på badet da, og jeg måtte ofte der for å varme meg. Vi hadde 3 vedovner og vanlige panelovner rundt omkring. Mye av morgenene når vi skulle være hjemme gikk til å få varme i huset. Om ettermiddagene når vi hadde vært på skole/jobb var det vedhenting og fyring på programmet. Det bel brukt mye strøm også. I tillegg var det elektriske anlegget ikke spesielt godt. Vi kunne ikke kjøre flere maskiner samtidig feks vaskemaskin og oppvaskemaskin, eller feks støvsuge når en av disse stod på. Det er ofte greit å settte på litt maskiner når en først er i gang med husarbeid syns jeg, og med barn i hus blir de brukt en del uansett. Jeg vil anbefale å leige et gammelt hus ett år slik at dere får erfaringen med hvordan det er. Man går liksom tilbake i tid komfortmessig selv om man gjør en del modernisering. Jeg hadde ikke kjøpt et gammelt hus.
Tipp topp Skrevet 6. mars 2010 #3 Skrevet 6. mars 2010 Hadde vært veldig skeptisk med en liten baby. De ligger jo mye på gulvet og leker og krabber rundt omkring. I tillegg er dere sansynligvis mye hjemme på dagen første året og det må da koste enormt å holde det varmt nok for en baby. Lettere for en voksen å ta på seg en ekstra ullgenser enn å holde varmen på en liten baby.
Teline Skrevet 6. mars 2010 #4 Skrevet 6. mars 2010 Jeg bodde i et uisolert hus noen år. Det hendte vi våknet til 0,5 grader i stua i de verste kuldeperiodene. Det va ikke holdbart når vi skulle ha barn så da blåste vi isolasjon inn i veggene. Det kostet 30.000 og hjalp utrolig. Det var også mye billigere enn å rive veggene.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 6. mars 2010 #5 Skrevet 6. mars 2010 Da må dere passe på når dere skal ha varmepumpe, for mange virker ikke om det blir under 15- ute.
Djoolia 07+08+12 Skrevet 6. mars 2010 #6 Skrevet 6. mars 2010 Bor i et hus fra 20-tallet. Det er helt uten isolasjon på loftet. Kaldt om vinteren,men ellers er det ingen problemer. Har 3 soverom oppe, og har ovner på om vinteren på barnas rom. I 1 etg er det heldigvis isolert slik det skulle være for VELDIG lenge siden,så kjenner det godt når sørvesten står på. Er bare å fyre i ovnen så har vi det varmt og godt. Bor i Nord-Norge hvis det har noe å si.
Tieran Skrevet 6. mars 2010 #7 Skrevet 6. mars 2010 Hadde jeg funnet drømmehuset og hatt penger til å kjøpe det, hadde jeg helt klart kjøpt det!! Som nevnt over her..Etterisolering er et godt alternativ og koster ikke like mye som å rive alt for så å bygge det opp. Prioriter de viktigste rommene (om du ikke har råd til å isolere alt på en gang) og legg av penger slik at du over tid får et hel-isolert hus som du kan nyte ;o) Jeg bodde i et hus som var over 100 år gammelt da størstemann var drøyt halvannet år og minstemann nyfødt. Lillemann måtte ligge på flere tepper på gulvet, samt innpakket i ullklær. (Vinteren da var enda noen grader kaldere enn den har vært i år) Ja, det var kaldt! Ja, det var trøttsomt med all påkledningen inne. Ja, det ble dyrt med både strøm- og ved-fyring. Men jeg eide ikke huset og kunne ikke etter-isolere det for egen regning. Hadde jeg kunne kjøpt det, ville jeg likevel gjort det på tross av "kulden" inne.
erteposen + 4 Skrevet 6. mars 2010 #8 Skrevet 6. mars 2010 Jeg har bodd en vinter i et uisolert hus på vestlandet, og det er ikke spesielt moro med barn vil jeg tro. Strømregningen vil jo sannsynligvis bli såpass stor at isolering av de viktigeste rommene vil lønne seg. Samtidig er jo det bare å ha på seg tøy og jeg hadde vel ikke latt drømmehuset bli "tatt" pga. det.
epla Skrevet 6. mars 2010 #9 Skrevet 6. mars 2010 Vi bor i et gammelt hus fra 20-tallet uten noe særlig isolasjon. Vi har varmepumpe i 1. etasje og vedovn i 2. etasje. Vinteren har aldri vært så lang og kald som i år (bor på nordvestlandet), men hos oss går det likevel fint. Vi installerte varmepumpa for 2,5 år siden, og forskjellen er som natt og dag. En lun og behagelig varme sprer seg til alle rom nede. Ellers har vi også planer om å blåse inn etterisolering, det koster mye mindre enn å rive ned og bygge opp nytt. Det er utrolig hvor mye det hjelper med en effektiv vedovn og ei varmepumpe!
Kamomille Skrevet 6. mars 2010 #10 Skrevet 6. mars 2010 Jeg ville aldri i verden bodd med små barn i et fullstendig uisolert hus. Det er fryktelig kaldt og ukomfortabelt!!!!! Størmregningen vil trolig bli fryktelig høy ettersom dere må ha ovner på i hele huset hele vinteren!!! Og uten isolasjon i gulvene blir det veldig kaldt på gulvet, og babyen kan ikke ligge der. Dere bør regne på hvor mye det koseter å blåse inn isolasjon i veggene dersom det er mulig å gjøre i det huset
Truda- mor til 2 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 7. mars 2010 Tusen takk for mange fornuftige svar, Er liksom enig med dere alle sammen! Har tenkt på det med å blåse inn isolasjon, men har hørt om så mange som ikke er fornøyd med det..? Var litt godt å høre at du var fornøyd med det da, Teline! Kanskje det er en mulighet! 30 000 burde vi ha råd til... Men det forutsetter jo at det går an å gjøre det på det huset da, og det finner jeg neppe ut før budrunden starter... Huff er så vanskelig! Vil jo ikke gjøre noe som ikke er fornuftig, men har lett såååå lenge etter et gammelt, romantisk drømmehus.... Og de som er helt perfekte og ferdig restaurert har vi jo ikke råd til... Det er vel mangelen på isolasjon og et stygt bad som gjør at vi har råd til dette....
Nagilimia Skrevet 7. mars 2010 #12 Skrevet 7. mars 2010 Legg inn et lavt bud med lang frist! Hvis det ikke er andre potensielle kjøpere, kansje de som skal selge vil selge til dere. Gir man et lavt bud lurt med lang frist, slik at de får tenkt seg om. Husk å sette dere en max. grense! Fort gjort å tenke 10000 mer i lån er jo ikke så mye, og i løpet av budrunden ble det plutselig kansje 100 000 mer. Dere kan også gi bud med forbehold i finasiereing. Det vil kansje gi dere nok tid til å undersøke hva det vil koste å pusse opp huset.
Nagilimia Skrevet 7. mars 2010 #13 Skrevet 7. mars 2010 Oj, der ble det mange skrivefeil :s (nytt tastatur)
Trollemor75 Skrevet 7. mars 2010 #14 Skrevet 7. mars 2010 Vi bor i uisolert hus fra 1918. Vi satt inn varmepumpe i 2008, fikk ut alle panelovnene og halverte strømregninen. ;-) Vi har også en god ovn som vi fyrer på de kaldeste dagene. Bor på Vestlandet. Huset blir aldri "varm", og denne vinteren har vi brukte 2 ekstra elektriske ovner de dagene det var ekstra kaldt. Men du verden så godt inneklima vi har (murhus)! Ville ikke byttet mot nyere bolig som er helt tett. Flytter faktisk til enda eldre murhus om noen uker...det sier litt om hvor frelste vi er. Gutten ble født i fjor vinter, og for han er det helt normalt. Han er utrolig seig og varm av seg, mer enn faren. Vi går ikke i t-skjorte innendørs om vinteren, men med innesko og vanlig langermet genser er det behagelig kjølig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå