Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Solgte huset mitt i høst, og megleren klarte å publisere annonsen med for lav prisantydning. Når jeg så det i avisa var det for sent å gjøre noe med, og endte med å selge huset billigere enn jeg hadde tenkt (man vet jo aldri hva man får, men for lav prisantydning hjelper i hvert fall ikke...) I ettertid fikk jeg purring på kommunale avgifter fordi hun ikke hadde klart å registrere noen opplysninger hos kommunen, og nå viser det seg at de enormt høye strømregningene vi har hatt etter vi flyttet skyldes at vi har betalt på to hus, fordi hun aldri meldte inn målerstand og eierskifte som hun skulle!!! Dette ble oppdaget etter over fem mnd... Hva gjør man i sånne saker? Skal de få mangfoldige tusen for en elendig jobb eller har jeg noen rettigheter? Går bare å venter på neste overraskelse jeg, dette rotet ser ikke ut til å ha noen ende...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Dette er da strengt tatt noe dere burde ordnet med og sjekket opp selv. Når man selger et hus så tar man kontakt med kommunen og oversender salgsmelding slik at det blir reg. at man ikke skal belastes for kommunaleavgifter og eve. få tilbakebetalt om man har solgt midt i en periode. Strømmen er man også ansvarlig for å selv stenge. Da har ny eier rundt 3 uker på seg til å få overført strømmen i sitt navn. Så her har dere vært ekstremt sløve!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Og du har vel også korrekturlest/godkjent prospekt og annonse? Så du må jo ha sett at prisantydningen var for lav?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Nei, det er dette man betaler megleren for å gjøre. Det er hun som "nøytral" tredjepart som skriver opp målerstanden samtidig som nøkler overleveres og kontrakter underskrives. Skal man liksom stenge av strømmen så ny eier kommer til et hus uten strømtilgang??? Sånn har det ikke fungert i noen av salgene jeg har vært involvert i, som kjøper eller selger. Det samme gjelder kommunale avgifter, megler er den eneste som sitter med komplett info om både kjøper og selger, og kan informere kommunen. og det er en del av salget å ta seg av disse formalitetene.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Nei, jeg fikk aldri sett annonsen før hun la den ut, selv om vi hadde avtale om at jeg skulle gjøre det. I stedet for møte med henne for å se gjennom dette fikk jeg telefon av en venninne som kommenterte de fine bildene i boligavisa!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Mulig at Privatmegleren reklamerer med dette? Jeg har selv solgt hus og da ordnet jeg med slike ting selv. Og det er ofte det beste for da vet man at det blir gjort. "Stenge strømmen" var et dårlig ordvalg av meg. Jeg mente at man selv må si opp strømmen. Da blir det altså ikke stengt, men ny eier må opprette nytt abonnement innen så så mange uker ellers så vil den bli stengt. Dette er selvfølgelig også noe man burde gjøre selv. Jeg har aldri overlatt det til andre. Og det er uansett ALLTID lurt å sjekke at slike viktige ting blir gjort når man setter andre til å gjøre det. 23:14
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Joda, det kan godt være at jeg burde løpe etter megleren og kreve bekreftelse på at alt av offentlige dokumenter og annet er i orden, men siden jeg aldri har vært ute for at dette ikke har gått av seg selv har det ikke falt meg inn. Og nei, dette er ikke noe privatmegleren reklamerer med, jeg har som kjøper eller selger vært kunde hos fire forskjellige meglerfirmaer, og dette har vært standard hos alle sammen. Og de bekrefter jo selv at dette skulle de ha gjort, men det må ha skjedd en glipp... Bare så merkelig at alle disse glippene skjer på samme sak...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Det falt deg ikke inn å klage og kreve at annonsen ble trukket tilbake og erstattet med en ny, og riktig, annonse??
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Joda, selvfølgelig klaget jeg, var jo helt fortvilet! Men fikk beskjed om at det ville virke veldig rart om huset først ble lagt ut for en sum, med bilder, adresse m.m. for så å ha en høyere pris i neste annonse. I følge megleren beklaget hun veldig at hun hadde gjort feilen, men sa det var lite å gjøre med dette så lenge avisen lå i alle postkasser allerede. Hun sa også at hun hadde fått inn annonsen i siste liten før deadline, så hun hadde nok vært litt stresset og bare satt en pris uten å prate med meg. Og hun sa også at til syvende og sist er det jo ikke prisantydning som avgjør hva man får for huset, for å bagatellisere feilen... Kanskje riktig det, men likevel, det hjelper jo ikke akkurat med en for lav prisantydning hvis man vil ha mest mulig for huset... Helt greit å plukke fra hverandre og kritisere alt jeg har gjort i denne prosessen, men hvis noen heller har råd eller vet om det finnes noen mulighet for å klage eller få refusjon på meglerhonorar blir jeg veldig glad for det...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 Men hvis de har innrømmet glipp og unnlatt og sende deg annonsen før den ble satt i avisa, så bør de vel gi deg "rabatt" på honoraret sitt?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #11 Skrevet 5. mars 2010 Ja, det var liksom spørsmålet mitt da. De har innrømmet alle tre glippene jeg har listet opp her, og ta på seg skylda måtte hun jo bare, det er jo åpenlyst. Med kommunale avgifter og strøm har hun også sendt papirene som hun skulle da jeg oppdaget feilene, men det tok henholdsvis nesten 3 og nesten 6 mnd, fordi jeg hadde annet å gjøre enn å sjekke jobben til megleren ned til minste detalj. Flytting, nytt hus, fulle jobber, graviditet pluss aktiv unge har sørget for at det ikke har vært min første pri. Men jeg lurer på om jeg har noen sak, om jeg kan klage og kreve å få refusjon på beløpet jeg har betalt. Om noen har klaget, hvordan de har gjort det, om de har fått penger igjen m.m.? skulle jo gjerne kunnet referere til lov eller til lignende saker hvis jeg skal komme noen vei med en klage...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #12 Skrevet 6. mars 2010 Jeg har kjøpt og solgt to ganger, og begge gangene har vi ordnet med dette selv. Om du ikke har det skriftlig i papirene fra megleren at de har tatt på seg å ordne dette, så har du nok bare degs elv å skylde på. Å bruke megler ved hussalg betyr ikke at man bare kan pakke tingene sine og forlate uten å tenke på noe av det praktiske.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #13 Skrevet 6. mars 2010 Det er IKKE meglers ansvar å ordne med de kommunale avgiftene. Det er DERE og kun dere som kan melde fra til folkeregisteret om at dere har flyttet, og da ordner det offentlige slike ting automatisk. Hvis dere fortsatt står som eier, og derfor får regning er det jo bare å vise til kjøpekontrakt, så slipper dere å betale. Når det gjelder strøm har det aldri vært praktisert slik at megler ordner opp. Det er ditt personlige abonnement, og en utenforstående kan ikke bare komme å si opp strømmen din. Dette er ene og alene ditt ansvar. Aldri meglers. I tillegg har ikke megler lov til å bestille strøm i andres navn, så det må den nye eieren gjøre.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #14 Skrevet 6. mars 2010 Hei , jeg er megler selv og det er megler som skal melde eierskiftemelding til kommunen, strømmen blir lest av på overtagelsen og sendes vanligvis inn av megler. Hvis dere da ikke tok overtagelsen på egenhånd med kjøper og sendte inn skjemaet selv. Ofte er det da bare overtagelsesprotokollen dere leverer til megler og sender altså inn strømskjema selv. Når det gjelder kommunale avg. så beregnes et oppgjør mellom selger og kjøper og de gjør opp selv seg imellom. Uansett så skal megler som et minium ta dette opp disse forholden i kontraktsmøtet og de skal som sagt sende eierskiftemelding til kommunen. Det med strømmen burde dere kanskje oppdaget i ettertid, kom strømregningen til deres nye bolig uten spesifikasjon på regningen, synes det høres rart ut at de har fakturert på det gamle huset også ? Når det gjelder prisantydning, så skal dere få prospekt og annonser til godkjenning før disse legges ut på nett og boligen annonseres i aviser. Det at priantydningen var for lav, kan faktisk gjøre slik at det kommer flere på visning og flere er med i budrunde ? nå vet jeg ikke om dere hadde noen budrunde, og det er som du sier umulig å si om dere ville ha oppnådd en høyere pris med høyere prisantydning. Interessenter ser uansett på verdien som takstmann har satt. Hvis dere ikke fikk annonser og prospekt til godkjenning før dette ble lagt ut har megler gjort en slett jobb etter min mening. Dere bør klage.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2010 #15 Skrevet 7. mars 2010 Takk for et informativt svar til slutt. Megler opplyste både meg og kjøper om at hun ville informere kommunen og strømleverandøren. Hun var der på overtakelsesdatoen, leste av måleren og skrev ned informasjon. Hun sa at hun ville regne ut hvor mye av de kommunale avgiftene som tilfalt meg, og hvor mye kjøper skulle betale, og sende oss begge riktig betalingsinformasjon. Hadde jeg fått beskjed om at dette var mitt ansvar ville jeg selvfølgelig ordnet det selv. Ellers synes jeg prospekter, annonser m.m. bar preg av at det gikk alt for fort i svingene, og megleren gjorde tydeligvis ikke jobben sin ordentlig. Da sender vi inn en klage, noen som vet hva slags erstaning man kan forvente seg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå