Verdens tøffeste mamma Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Har altfor lite melk om kvelden. Tror jeg da... Lillebror bare gråter og gråter. Har begynt å pumpe gjennom dagen for å ha en flaske å gi om kvelden før han legger seg. Men det kommer jaggu ikke mye melk når jeg pumper!! Han spiser godt gjennom dagen og er ikke misfornøyd, kun om kvelden! Da kan jeg regne med at jeg har nok melk??
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #2 Skrevet 6. mars 2010 Jeg er selv en "pumper",og har noen tips til deg. Pass på at du pumper helt til det er tomt (at det bare kommer luft).Den største feilen vi pumpere gjør er å slutte for tidelig. Du kan og massere brystet mens du pumper, da kan det komme mer melk. Hvor mye man får pupmet ut er en indikasjon på hvor mye melk man har, men babyen er fasiten.Puppen blir ikke like stimulert til å øke melkeproduksjonen slik babyen gjør, så noe mindre melk kommer det ved pumping. Er lillebror fornøyd så har du nok.Han trenger sikkert bare litt ekstra om kvelden. Om man pumper så anbefales det at man pumper hver 3 time.
Gjest Skrevet 6. mars 2010 #3 Skrevet 6. mars 2010 Jeg har pumpet MYE siden jenta vår ble født og hos meg har det ikke vært en indikasjon på hvor mye melk jeg har. Pumper jeg hver tredje time kommer det maks 50 ml ut tilsammen på begge brystene, men mens jeg ammet måtte hun ha fått i seg mer enn det. Hun la på seg greit, så hadde nok melk. Nå har vi gått over til flaske her, men gir pupp på natta. Jeg prøver å pumpe 1-2 ganger pr dag i tillegg! Da går det ofte mange timer mellom hver pumping og da får jeg ut akkurat 100 ml på en pupp. Den andre puppen har jeg gitt opp, da melkeproduksjonen har vært elendig fra dag en! Min mor hadde samme problem som meg, at brystene ikke ville "gi ifra seg" melk til pumpa. Vil tro dette er veldig individuelt:) Det er jo også en kjent sak at man har mindre melk på kvelden, så det er ikke usannsynlig at gutten din trenger litt ekstra da! Lykke til
(-;) Skrevet 7. mars 2010 #4 Skrevet 7. mars 2010 Hvor mye du får ut når du pumper, er først og fremst en indikasjon på hvor godt du får utdrivingsrefleksen i gang. Den er lettere å få i gang når man ammer enn når man pumper, og den avtar hvis man tviler/er stresset o.l. Jeg ville heller ha pumpet om morgenen når du er sprengt - før du ammer - eller samtidig på det brystet du ikke ammer på. Da kommer det mer ut. Kanskje blir gutten litt misfornøyd de første måltidene, men barnet øker produksjonen bedre enn noen pumpe. Jeg pumpet om morgenen en periode det var lite melk om kvelden. Etter få dager hadde jeg økt såpass at jeg ikke trengte å bruke melken om kvelden. Det var faktisk nok å pumpe, og så økte jeg litt om dagen. Hvis du ikke får til den pumpingen noe særlig, ville jeg ikke styrt med det. Ta heller en hvil på ettermiddagen mens far går tur med barnet (eller alle barna hvis du har flere). Grunnen til at det er lite melk om kvelden, er først og fremst fordi man er sliten da. En hvil om ettermiddagen der du gjør ingenting (nei, ikke skal bare sette på oppvaskmaskinen), ser på TV, sover, ringer en venninne e.l. - må være avslappende og lystbetont, hjelper faktisk på produksjonen. Det er også litt lite om kvelden fordi melken er feitere når det er lite av den. Da kan barnet tanke opp litt fett å sove godt på. Det kan òg hende at han ikke gråter fordi han er sulten. Han kan være overtrøtt, han kan merke at du er stresset pga antatt lite melk, han kan ha ondt i magen o.l. La noen massere deg mens du ammer om kvelden. Da får du ut mer melk. Eller gå rundt og byss barnet for å roe det ned mens du ammer. Hvis han virkelig gråter pga for lite melk, vil han antagelig snart begynne å spise oftere om natten òg (det er gunstig, i grunnen, for om natten øker man best fordi det er flere ammehormoner i sving da), og dere vil være i gang med et økedøgn eller tre. Gi så ofte han vil ha - han styrer dette best. Og etter en litt slitsom økeperiode, vil melkemengden være på plass igjen - til neste veksthopp hos barnet. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Jeg erfarte det samme som deg - både urolig unge om kvelden og dårlig pumping. Men som sagt over, noen har god erfaring med å pumpe seg om morgenen (gjerne fordi de gir en pupp), for så å gi som flaske om kvelden. Og klarer man å fylle en flaske fra en pumping om morgenen, er det jo enkelt! Løsningen min ble å gi pupp oftere og fra begge puppene hver gang. Jeg passet også på å ta det med ro noen dager, satt hjemme med puppen ute for å øke produksjonen (tror nok jeg stresset litt for mye i begynnelsen). Fortsatt er jeg påpasselig med å følge klokka, og venter ikke nødvendigvis til han sier fra at han er sulten. Gir fortsatt oftere på kvelden enn dagen, men så sover han også 5-7 timer i strekk om natta. Legger gutten din lite på seg, bør du sørge for at han får mat om natta også. Jeg har også gitt mme i en flaske om kvelden i tillegg hvis han ikke virker fornøyd, men da har jeg ammet først (for å ikke ødelegge melkeproduksjonen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå