Gå til innhold

Dere med to tette... Hva med sjalusi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei snuppe på 8 mnd og et lite frø i magen. Så dersom alt skulle gå bra blir det baby i oktober, og lille tryll blir storesøster, bare 16 mnd gammel. Hun er en skikkelig mammadalt, så spent på hvordan det kommer til å bli... Vil hun føle seg tilsidesatt tro?

Dere andre med to tette, hvilke erfaringer har dere gjort dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det nesten 15 mnd mellom mine to. Og har ikke merket noe sjalusi i det hele tatt. Eldste var så liten når lillesøster kom til verden, så han tror at hun alltid har vært her. Så har ikke sett antydning til sjalusi her :)

Skrevet

Ååå så fint! Gjorde dere noe spesielt for å forhindre at han skulle bli sjalu? Eller bare gikk det av seg selv?

En annen ting: Har det vært fryktelig sitsomt med to så tette? Jeg syns dette er veldig stas, men også ganske skummelt ;o)

Takk for svar :o)

Skrevet

Har ikke erfaring selv, men skulle vel egentlig tro at dette med sjalusi var et mindre problem når man får dem såpass tett enn ved større aldersforskjell. Når de er 16 mnd forstår de jo ikke helt rekkevidden av ting, og er nok veldig tilpasningsdyktige (husker ikke at de tidligere hadde mamman sin for seg selv osv)

Om det blir slitsomt eller ei kan man vel ikke forutse på forhånd, da det vil være fullstendig avhengig av den enkelte baby/ barn.

Skrevet

Nei, ikke noe annet enn at vi prøvde å inkludere han i ting vi gjorde med minsta, men han brydde seg ikke han:P

Jeg har en mann som jobber i nordsjøen, så er en del aleine... skal jeg være ærlig? Ja, jeg syns det har vært litt slitsomt.. Men det er perioder, og nå er minstejenta blitt 10 mnd, og ting går veldig mye bedre!! Ha faste rutiner, hvertfall etterhvert når den lille kan skjønne de :) Storebror begynte i barnehage 1 mnd før minstejenta ble født, og det har jeg og han vært glad for. Han elsker det, og jeg har fått tid til å bli kjent med den nye babyen. Han har korte dager da selvsagt :) Men vettu, vi koser oss mye! De elsker å bade sammen, ler og har det kjempe kjekt!! Og jeg vet de vil få MYE glede av hverandre fremover. Og hvis jeg kunne valgt på nytt, ville jeg hatt to tette da også... :)

Lykke, lykke til!! :)

Gjest Kira06
Skrevet

Oj, det hadde jeg ikke fått med meg. Gratulerer så mye:)

Skrevet

her er det 20 mnd mellom guttene. Det har ikke vært så mye sjalusi, men han har begynt litt nå at "nå har du vært nok med lillebror." eller " se hva jeg kan da mamma". Slitsomt er det til tider ja selvom jeg har litt større aldersforskjell enn de andre her, men det er veldig koselig også, Storebror er veldig glad i broren sin og er stadig vekk borte for å gi han en kos eller "leke" med han. Som mange sier så har de mye glede av hverandre senere siden de vokser så tett opp sammen. Lykke til!

Gjest eelis+kian
Skrevet

Gratulerer med spire! :-)

Litt utenfor tema dette, men jeg og søstera mi er "to tette", og jeg kan garantere deg at dine to små kommer til å få mye glede av hverandre i oppveksten. Lykke til, det kommer nok til å gå heelt fint!

Skrevet

Har 15,5 mnd mellom våre to herlige gutter.

Veldig lite sjalusi. Storebror var lite interessert i babyen når vi kom hjem fra sykehuset.. Av og til passet det dårlig at mamma ammet og ikke kunne komme på gulvet og leke, men det var ikke store problemet. Tok heller ikke lang tid før han ikke lenger prøvde å komme opp i fanget når jeg ammet, men heller krøp opp i sofaen ved siden av oss, gjerne med ei bok vi skulle kikke i. Mange koselig og deilige stunder :)

Tror faktisk ikke det tok så mange dagene før han hadde glemt at han noen gang hadde vært alene med mamma og pappa, lillebror var en del av oss med en gang.

Aldri vært noe sjalusi, aggresjon eller irritasjon rettet mot lillebror, frustrasjonen har alltid vært rettet mot oss foreldre. Lillebror har fått veldig mye kjærlighet fra storebror, men stort sett blir han oversett stakkar. Han som lyser opp når han ser storebror, og følger ham med blikket samme hvor han er :)

Nå har heldigvis lillebror vært et lite lykketroll som stråler opp bare noen ser på han, ikke plaget med kolikk eller noe. Tror forøvrig at jenta di ikke vil føle seg særlig tilsidesatt. Hun krever sin oppmerksomhet, og det vil naturlig heller bli mindre på babyen. Lillebror her er vokst opp ved å bare henge med han :)

Ja, det har vært travelt. De første 4 mnd jobbet pappaen sykt mye, og jeg var tilnærmet alenemor. I tillegg var storebror mye syk, nybakt barnehagebarn som han var. Men helt ærlig, jeg trodde faktisk det skulle bli verre :)

Anbefaler forøvrig barnehage til eldste. Det har vært lykken for oss alle. Storebror får stimuli og aktivisering, merker at hvis han må være hjemme med meg og babyen noen dager så blir han fort rastløs og sutrete. Lillebror får alenetid med mamma, når storebror er hjemme tar han det meste av oppmerksomheten, sånn er det bare. Og mamma får litt alenetid når lillebror sover, enten til div husarbeid eller å ta seg en lur selv. Så har heller storebror kortere dager i barnehagen, er der stort sett fra ca 9.30-15.

Lykke til med to tette. Vi syns det er helt topp, og er veldig glad ting ble som det ble. Hadde definitivt gjort det igjen :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Joda dette skal nok bli kjempekjekt!! Gleder meg veldig.

Er veldig glad for at vi har full barnehageplass fra august av, så kan lille tryll heller ha litt kortere dager.

Skrevet

Hei!

Gratulerer med spire!

Jeg har akkurat 16mnd. mellom mine. Ingen sjalusi. Vi inkluderer han i alt og prøver å ikke si så mye at han må være forsiktig med lillemor. Han må få ta litt i henne for å bli ordentlig kjent bare vi alltid er der å passer godt på. Jeg har begge hjemme å det går kjempe fint. Nå er lillemor blitt 4mnd. og merker mer og mer at de får glede av hverandre. Gøy å se!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...