Gå til innhold

Jeg er en dyyypt fortvilet mamma...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 1,5 år nå og spiser KUN tynn grøt og 6 mnd middags glass.. Hvis jeg prøver å gi 8 mnd glass ( som ikke er helt men bare litt krønsja) så hyler og skriker og brekker han seg.. Han vil ikke engang se på mat vil tilbyr han, da snur han seg vekk og gråter.. Brød og div. pålegg blir kastet på gulvet og han springer vekk og gråter.. Får han ikke grøt så spiser han ikke.. Vi har prøvd alt.. Vet ikke hva jeg skal svare lenger når folk spørr "HÆÆÆÆ?? Spiser han bare grøt ENNÅ?????)

Frukt er uaktuelt tilogmed om jeg har mosa det med stavmikseren til den er flytenede.. Jeg har ikke flere "triks" å komme med og er bekymra og lei meg.. Så nå ber jeg alle mammaene der ute om råd!! HJELP!

Skrevet

Min er 1 år, spiser ikke middagsglass I DET HELE TATT. Grøt fra 12 måneder går greit nå og brødskiver, men frukt spiser han ikke med mindre det er HIPP frukbeger. Så du er ikke alene. Jeg er også veldig fortvilet, men tenker at dette kommer seg etterhvert. Går han i barnehagen? Eventuelt gå til øre, nese hals spesialist? Det kan jo kanskje være noe der og da?

Skrevet

Ja han går i barnehagen og de sier det samme som jeg opplever hjemme.. Han nekter å røre noe annet enn grøten! Vi har sjekket munn og svelg allerede og der var alt som det skulle.. Det er jo ikke så værst at gutten din spiser brød i det minste! Se lyst på akkurat det=)

Skrevet

uff du må ikke bli så lei deg unger er forskjellige..

jeg har ikke vært borti dette ennu siden babyen min bare er 6 måneder. men har du prøvd blande littt av 6 månders maten og 8-12 månders maten og etterr vært snike mer og mer av den maten som er til 8-12??

ell gi han den samme maten som dere spiser???

uff du har sikkert prøvd det meste så hjelpe nok ikke så mye og komme med de forslagene men det kan jo hende at gutten din etter vært blir litt intressert i det de andre spiser og vil prøve han også.. ikke stress med det men du kan jo prøve og av og til tilby han og smake på deres mat og se om han vil det.. han bli nok lei av bare grøt etter vært..

det ordne seg nok ta tiden til hjelp..

lykke til håpe du får noen triks ell tips som hjelpe deg

hilsen en som veit kor fortvilet man kan bli når man prøve og prøve og få ungen til og gjøre en ting og inegenting fungere...

Skrevet

Har dere prøvd fingermat?

Les gjerne om Baby Lead Weaning, det kan muligens hjelpe ved å gi han tilbake følelsen av kontroll over måltidet. Jeg lover ingenting, men vår gutt ble mye mindre skeptisk når han fikk lov til å spise selv i stede for å bli foret med skje.

Ta tiden til hjelp, og fortsett å tilby nye matvarer, helst når barnet ikke er for sulten. Ikke stress, da merker han det og låser seg enda mer. Respekter sultfølelsen hans, han vil ikke alltid spise like mye og ikke alltid på samme tidspunkt. Hos oss går det fra nesten ingenting til nærmere en voksen porsjon, det får han fikse selv.

Lykke til. Jeg har ikke hatt akkurat det problemet, men ville blitt veldig fortvilet selv.

Skrevet

Hei! Jenta vår HATER middagsglass, og da mener jeg HATER dem! Helt fra hun var bitteliten har hun spist mye mer om hun får plukke biter selv, og spise det vi spiser. Middagsglass er "æsj" og spiser kun hvis vi blander det med f.eks pasta som hun kan plukke ut med fingrene. Hun var fryktelig skeptisk til biter i starten, og her er det som funka for oss.

-Mos 8, 12 eller 15 mnd glassene med stavmixer å gi litt i gangen slik at han venner seg til smaken, etterhvert kan du mose litt og litt mindre, og/eller legge litt "umoset" mat i ei skål ved sidenav - kanskje smaker han på det og kjenner at det faktsik er akkurat det samme :) Ikke mas om det, bare la det ligge der uten å kommentere det. Nysgjerrigheten tok overhånd her iallefall ;)

-Liker han ikke brød kan du legge brødskiva i melk eller fruktmos ei stund før du gir det på skje. Da venner han seg på brødsmaken, og konsistensen er som brød. Vi la alltid litt vanlig brød vedsidenav, slik at hun hadde muligheten til å smake. Ingen kommentar, ikkenoe mas, det bare fikk ligge der.

-Prøv med "morsom" mat. Pastafigurer, skjær ut figurer med peppekakeformer av f.eks fiskepudding, brokkoli er trær som en kjempe (han) spiser opp, eller farg maten med kondittorfarge om det er det som får han til å spise. Grønn pasta smaker av en eller annen grunn mye bedre enn kjedelig å vanlig pasta.

Nå er det sikkert mange som er helt uenige med meg i at man skal leke med maten, og at man skal la barnet få viljen sin. Men jeg tror det at barna skal få et godt forhold til mat tidlig er viktig, og om veien starter med grønn pasta med hjertefiskepudding så tror jeg det vil lønne seg i lengden. Men jeg ville kanskje tatt opp problemet med lege eller helsesøster i tillegg, får å kartlegge om det kan være allergi eller andre ting som gjør at han ikke spiser skikkelig. Og så skal du selvfølgelig ikke lage figurer av maten i all evighet, men det hender vi fremdeles leker med maten her altså ;)

Skrevet

Nå har vi ikke noe problem med mat, men her er også middagsglass skikkelig pyton! Bitene i 8-12mnd middager kom FORT ut igjen ja! Etter et par tre forsøk, snur han bare bort hodet og skal ikke ha! Grøt går heller ikke ned, ikke sjans!

Her går det i helt vanlig middagsmat. Gryteretter etc. vil han helst ikke ha, men får han rent kjøtt (grilla kylling er en STOR favoritt), ren fisk, grønnsaker (tomat og brokolie er tingen), ris, pasta ol spiser han godt. Han er en stor tilbehør digger. Rømme kan han spise med skje ut fra boksen om han får, ketchup er en slager, alt han kan dyppe noe i er bra.

- Alt må gå i hans tempo, stresser vi spiser han ikke. Vi skjerer opp maten, legger litt på tallerkenen (om man legger for mye, blir det fort bare tull). Lat han spise i sitt tempo, ikke noe mas, ikke noe lokking etc. Sitter å prater og tuller om noe helt annet enn mat. Mat er en sosial ting, prøver å unngå "foringsmåltider", men at vi spiser sammen hele familien.

- Hvis vi prøver å mate han blir det ramaskrik. Kun i enkelte tilfeller der han spør om det, dette går.

- Går maten på gulvet kommenterer vi det ikke. Velter han glass ol tørker vi det opp uten å kommentere. - Og det er faktisk overraskene lite søling før han er mett....

Han er så stor nå at han skjønner hva dere sier. Ikke snakk om matproblemene med han tilstede. Hvordan er det med vekta? Forsikr deg med lege om at han faktisk er frisk, er han det prøv å senke skulder'ne. Friske unger sulter ikke!

Skrevet

Fikk aldri inn middagsglass, men så har snuppa likevel blitt ganske altetende, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

MEN det høres jo ut som du har et stort problem. Jeg ville ringt helsestasjonen for å be om råd. Det finnes eget opplegg for barn som ikke vil spise.

Regner med at du har fulgt med på veksten hans. Om den er god, så er det kanskje ikke så altfor mye å bekymre seg for, men dette vet helsestasjonen mer om.

Skrevet

Viser han null interesse for deres middag også?

Har du prøvd å la han sitte sammen med andre barn å spise?

Skrevet

Hei alle sammen og takk for svar!

Vi har vært på helsestasjonen ofte, han er sunn og frisk og veier 13.5 kilo!! Så det er heldigvis ikke noe problem.. Lege har også sjekket han og ingenting galt der.. Han har NULL interesse av å smake på vår mat, da gråter han hvis jeg så mye som tilbyr.. Han spiser sammen med andre barn i barnehagen men også der er han interessert i kun sin egen grøt. Alt som blir lagt på bordet for han blir elegant feiet på gulvet.. Vi har prøvd å blande maten ut med andre typer osv.. Stavmikseren er brukt på så å si ALT. Det hjalp ikke stort.. Det jeg ikke har prøvd er å gjøre som ei over her sa og bløte opp litt brød i melk. Det er verdt ett forsøk og skal testes i kveld.. Men dessverre så har jeg mine tvil. han er en viljesterk gutt pjokken min<3 Men gir ikke opp..

Takk for hjelp jenter=)

Skrevet

Hei Bollemor!

Her sliter vi med akkurat det samme. Har ei jente på 21 mnd som også livnærer seg bare på grøt og 6 mnd glass!! Trodde nesten vi var de eneste med disse problemene. Kjenner meg så godt igjen!

Får hun biter brekker hun seg og kaster opp. Dette er utrolig slitsomt og for ikke å snakke om hvor bekymret jeg hele tiden er på om hun får seg alle næringstoffene hun trenger.

Ser at gutten din veier 13.5 kg, det er jo kjempebra! Vi har sliter med lav vekt, noe som gjør at man nesten bare fokuserer på maten hun IKKE spiser.

Hvor mange måltider spiser gutten din om dagen og hva består de av?

Her er det grøt til frokost og kvelds, ca 2 6mnd middagsglass til lunsj og middag. I tillegg spiser hun yoghurt og fruktpure innimellom!

klem

Skrevet

Er ikke grøt til frokost og kvelds samt 2 middagsglass ganske bra mengde da? Skjønner ikke at hun blir undervektig av det?

Min jente har ikke noe spiseissues, men hun går da ofte en dag uten noe særlig mat selv om det. Av og til mener jeg fakstik hun spiste MER da hun var 6 md, enn nå. (13 md)

Mitt eneste tips måtte være at barnet får spise selv mest mulig selv. Dvs holde skje og gaffel og dyppe den i yoghurt og spise selv (selv om det blir et salig søl). Og at bitene er store. Det er f.eks mye mer stas å få en hel fiskekake, enn biter av fiskekake. (Jeg tenker litt at man kan bli venner med maten uten å skulle spise den hele tiden også. Fleks få lov til å få et helt eple og slikke litt på det mens man tasser rundt på gulvet) Og den grøten/yoghurten som er uinteressant om man blir matet får plutselig ny glans når man får spise selv.

Skrevet

Marte 2008!

Så kjedelig at dere sliter med vekta i tillegg til mat problemene.. Er slitsomt å gå å bekymre seg! Gutten min spiser grøt til frokost, lunch og kvelds. Middag er det disse 6mnd middags glassene hans. Han får en yoghurt etter middagen. Og det er vel stort sett det han spiser. Vi har denne uka her kommet i kontakt med ernærings teamet på riksen gjennom helsestasjonen her vi bor.. I grenland finnes det ikke noe eget ernærings team dessverre.. Vi har fått i oppgave å filme noen av måltidene og levere inn så de kan "anlaysere" litt hvordan han oppfører seg og hvorfor.. Vi fikk også beskjed om å kutte ut å prøve å gi han brød siden han nå har ett så negativt forhold til det. I går kokte jeg gulerøtter og mosa og prøvde gi han.. Han HYYYYYYYYYLTE og skreik.. Og lagde et ********** rabalder uten like. Brakk seg og alt sammen.. På kveldstid prøvde vi potetmos og det gikk like dårlig. Tar lang tid å roe han ned og utpå kvelden kunne jeg høre han lå og hiksta litt for seg selv i senga si.. (hehe).. Det disse ekspertene sier da er at han alltid må bli gitt nye typer mat når han er ordentlig sulten og vil han ikke ha skal han ikke få noe før neste måltid. Det er jo fordi han tåler det med tanke på vekt osv. Er kanskje ikke så lurt for dere hvis snuppa di er litt lita! Vaffal så skulle jeg tilby gutten nye ting og rene smaker..også var det ytterst viktig at han skal spise selv.. Noe som bare blir gris og han hyler og hiver det vekk.. =/ Jaja.. Vi skal tilbake neste torsdag og høre hva mer de har å si.. Blir spennende!! Håper på at innen sommeren er her kan jeg servere brødskiver til sjefen =)

Skrevet

Mente ikke å være anonym... Sorry

Skrevet

Har ikke så mange andre tips enn det som er sagt over. Har også god erfaring med fingermat, ikke blande og knuse maten sammen, men hele fiskekaker, poteter osv hver for seg. Hatet alle middagsglass etter 6mnd glassene. Bare brakk seg på det. Har vært villig til å smake på vår mat, men plutselig ved nærmere 20 mnd nektet hun det meste av mat. Kastet på gulvet osv.

Det jeg gjorde da (sikkert brutalt, men funket)

Hun fikk middag. Når hun begynte å hyle og kaste ting på gulvet skjøv jeg tallerken inn på bordet. Spurte om hun var ferdig med å spise. Når hun roet seg fikk hun en sjanse til. Ny sølerunde. Da sa jeg, hvis du ikke er sulten kan du gå rett i seng og sove. Og da ble det selvsagt drama og krokodilletårer. Fikk maten igjen. Ny sølerunde. Og da sa jeg bare, du er forsynt, så da kan du legge deg. Satt henne i sengen. Følte meg superslem, men måtte faktisk le når jeg hørte fra rommet, mamma, spise mat. Og da hun fikk sette seg ved bordet igjen smakte hun på maten. Hadde en runde til etter dette, men da spurte jeg bare om hun ville legge seg, og hun satt seg til å spise. (vi spiser middag seint pga jobb, så det er vanligvis natta etter det:)

Ikke akkurat som hos deg, for hun spiste jo mat i utgangspunktet, men jeg har lite tålmodighet når det kommer til slik trass. Men jeg har også hoppet over måltider om hun har nektet. Hun SKAL smake all mat, om hun ikke liker det så slipper hun selvsagt å spise og spiser det hun liker. Et par ganger har hun fått brødskive når jeg har sett at maten ikke er noe for henne. Men er de sulte nok, så spiser de. Og om de hopper over ett måltid er det ingen krise. Ville selvsagt ikke sultet barnet mitt:)

Lykke til. Høres ut som om dere får god oppfølging nå:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Nevøen min er prematur, har diagnosen spisevegring, og spiser veldig lite, den minste lille klump kommer opp igjen, og han brekker seg av ingenting. Har hatt problemer helt fra starten av, er nå 2,5 år. Han drikker mye næringsdrikker (sånne med proteiner, vitaminer, endel kcalorier i) for å få i seg nok næring. Ernæringseksperter er koblet inn, og måltidene er filmet osv, og det er på bedringens vei, så håper det blir bedre for deg og! Han får lov å leke og smake på alt, og de prøver å bevisstgjøre han på sult- og metthetsfølelse (litt lettere med litt større barn enn 1 år) Han har aldri vist interesse for mat, vil aldri ha noe. Men det har blitt bdre og bdre med tiden, lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...