Gå til innhold

Kan man arve gjeld av foreldre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står at han ene på luksusfellen arvet 88000 av sin døde mor.

Da ligger jeg jævlig tynt an. Mine foreldre lever fra hånd til munn og har stor gjeld. De blir aldri bedre. Min far skusler de bort gang på gang og jeg vet det bare kommer til å bli verre.

Jeg har en mann som er meget flink økonomisk og vi har faktisk nedbetalt enebolig etter 10år. Jeg er overhodet ikke i samme spor som mine foreldre og er redd det kan gå utover meg. Jeg trodde det var slutt på det å arve sine foreldres gjeld??

Fortsetter under...

Skrevet

Mener du da må skrive under på at du mottar arv fra boet, hvis du skriver under så arver du gjeld også, men hvis du velger å ikke motta noe arv så kan du heller ikke arve gjelden...

Er ikke jurist eller noe sånt så jeg er usikker på dette...

Skrevet

Jo, det er helt riktig anonym 09.39.

Man kan nekte å arve, dermed får man heller ikke gjelden:)

Gjest sug lut
Skrevet

Det stemmer. Og det betyr ikke at du ikke kan få de to tekoppene som du alltid har vært så glad i, men at du evt skriver fra deg alt av verdier i boet.

Skrevet

Da er jo saken grei. Det er jo ingenting å arve. De har ingenting.

Bare mye rot og halvt ødelagte ting. Så da kan jeg si nei til arv siden jeg ikke går glipp av noen verdens ting! De er unge men veien er ganske klar siden de aldri lærer!

Skrevet

Ja, du kan arve gjeld. Den eneste gjelden som ikke går i arv er studielån.

Annonse

Skrevet

Sug Lut har rett. Du kan velge mellom et privat eller offentlig skifte når dine foreldre dør. Dersom du gjelden overstiger verdiene i boet anbefales et offentlig skifte. Du vil da ikke arve dine foreldres gjeld. Ting uten vesetlig verdi holdes utenfor skiftet og du kan arve disse:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...