Gå til innhold

For tidlig fødsel!

Lindafa83

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fødte mine forrige tvillinger 8 uker for tidlig og vi var innlagt på neonatalavdelingen i 5 uker etter fødselen. Er nå gravid med tvillinger igjen og lurer på om det er noen som vet om det er stor sjanse for at jeg føder for tidlig igjen? Det er liksom ikke like enkelt å få slappet av heller denne gangen siden jeg har to gutter på snart 3 år og en mann som er borte på sjøen annenhver måned :S Jeg vil ikke gå gjennom dette marerittet en gang til!!!

Fortsetter under...

Heisann!

To sett tvillinger - slettes ikke verst :-) Gratulerer!

Du bør egentlig diskutere dette med legen din. Ca. 50% av alle tvillingpar fødes premature, og som du sikkert vet, er det mange grunner til dette.

Det er selvsagt viktig å forebygge for tidlig fødsel, men man kan aldri få noen garanti for at man ikke får premature barn. Et tvillingsvangerskap er jo et høyrisikosvangerskap, og "alt" kan i prinsippet skje.

Din lege som kjenner deg (og din forhistorie) vil være den som best kan guide deg videre.

Husk imidlertid på at mannen din også har endel rettigheter dersom du nå skulle havne på Nyfødt intensiv igjen. Han kan ha rett til både pleiepenger og/eller sykepenger i slutten av ditt svangerskap og ved fødselen. Skap en god dialog med behandlende lege, så tenker jeg nok at dette ordner seg.

Lykke til videre i svangerskapet!

Altså: Mor får automatisk pleiepenger (dersom legen søker om det) så lenge barna ligger på sykehus. Med andre ord; svangerskapspermisjonen utsettes til man er utskrevet. Far KAN også få innvilget pleiepenger i samme periode, men dette er noe Nav kan overprøve. Ved premature tvillinger er det imidlertid vanlig at også far får innvilget pleiepenger.

Dersom mor er veldig syk i slutten av svangerskapet og således ikke kan ta seg av hjemmeboende barn, kan far få sykemelding fra sin jobb, slik at han kan trå til mer hjemme.

Ble det klarere nå?

Annonse

Ja det ble det :) Men tok opp dette med lege sist jeg var på ul da jeg fikk beskjed om å ta det helt med ro. Og da sa legen at min samboer ikke kunne bli sykmeldt av den grunn. Da måtte han være syk selv. Men hva om jeg ikke skal klare mer da sa jeg, da måtte vi prøve å få hjelp fra familie fikk jeg beskjed om.

Jeg argumente i mot, og fikk til slutt svar om at kanskje helt til nød, kunne han bli sykmeldt.

Men dette var ikke vanlig sa hun.... Synes dette hørtes veldig tungvint ut. Er det slikt eller var denne legen veldig vrang.

Mange leger er litt restriktive vedr. dette, ja - og det er derfor jeg sier at det ikke er noe automatikk i at far kan bli sykemeldt.

Hva slags lege var dette? Fastlegen din eller hun som følger deg opp på sykehuset? Går alltids an å høre med den andre...

Lykke til!

Jeg er også veldig spent på den siste tiden. Jeg er 17 uker på vei i dag og fastlegen min ønsker å sykemelde meg allerede nå! Pga at jeg fødte 8 uker for tidlig forrige gang. Men jeg har to gutter på snart 3 år som kun har halv plass i barnehage, og på slutten av svangerskapet skal barna ha 4 ukers ferie fra barnehagen. Jeg blir da avhengig av å ha hjelp hjemme! Så jeg skal ihvertfall gjøre alt for å få det vi kan ha rett på eller kan få til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...