Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Altså at de ikke trenger at brødskiva er delt i terninger?
maya666 Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 varierer veldig fra barn til barn det da... rundt 1 år.. pluss minus..
Lemonia Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Begynte vel med det rundt 11-12 mnd. Det er jo bare å prøve innimellom og se om de har skjønt poenget eller fremdeles knør skiva mellom fingrene. ;-)
Trollemor75 Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Vi delte aldri i små terninger, men i stenger han kunne håndtere selv, da han ikke likte å å maten "stappet" i munnen. Nå skjærer vi bare skiven i 2, han er 1 år. Skorpe og alt. Alle typer brød. Fikser det helt fint, men det tar av og til tid.
Gjest Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Ca 1 år gammel. Hun klarer det, men spiser oftest mer hvis hun får det delt i små biter..
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 1 år her også.. han koser seg )
CMH Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Hm, fra 6 mnd- 8 mnd delte vi brødskiva i små biter. Fra hun var rundt 9 mnd kunne hun spise en halv brødskive brettet oppå hverandre. Hun er ett år og spiser fint en hel brødskive, brettet sammen.
MintCondition Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Begynte med større biter/halve skiver da poden var 9 mnd vi.
blå og rosa+lillebror Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 herregud for noen flinke barn hehe min gutt på 13 mnd er kresen på konsistens, han er ikke så glad i å spise selv, men det skjer av og til. må ha brødskiva i biter, og det er veldig gøy å gni det på bordet og kaste det på gulvet. Men det kommer vel etter hvert
Trollemor75 Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 Vi inspirerte oss veldig av Baby Lead Weaning når vi innførte fastføde, så Trollet skjønte tidlig at mat er til å putte i munnen, ikke til å smøre på bordet/kaste på gulvet. Disse eksperimentene gjorde han bare tidligere enn din sønn. Som du sier, det kommer etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #11 Skrevet 5. mars 2010 Jeg må bare spørre, litt på siden av tråden, hva er egentlig poenget med baby led weaning? Har et par i barselgruppa som driver med dette og jeg kan virkelig ikke se hva det er godt for? Disse barna kan ikke spise selv fortere enn de andre, de griser ikke mindre og de er ikke mindre kresne i matveien. Alle barna har utviklet seg så godt som likt når det gjelder spise selv og slutte med grising og alle har et veldig variert kosthold. Har ikke turt å spørre disse foreldrene for det virker som de er veldig opptatt av å gjøre alt som er "moderne" og alle nye ting de leser om på nett er dårlige på å ta kritikk. For min del gjør jeg ikke ting "bare for å gjøre det", det må ha en funksjon, og det kan jeg ikke se at dette har. Så jeg vil gjerne bli opplyst.
lille sprelle Skrevet 5. mars 2010 #12 Skrevet 5. mars 2010 Snuppa er snart 2 år og liker ikke så veldig å bli klissete på fingrene når vi spiser. Derfor vil hun helst ha skiva delt i biter også er hun kjempenøye når hun plukker dem opp for å ikke få pålegg på fingrene - hehe Vi øver selvsagt på halve skiver også, men det er ikke så populært. Hun synes det er helt greit å ta biter av skiva vi holder selvsagt. (og dere skulle sett henne når hun spiser mais med gaffel... tar litt tid - putter nøye på først en og deretter en til før hun putter dem i munn..... - blir av og til så utålmodig at jeg har lyst til å be om å få gå fra bordet - hehe)
Trollemor75 Skrevet 5. mars 2010 #13 Skrevet 5. mars 2010 Grunnen til at vi valgte BLW er at vi ikke så poenget med å gi gutten "babymat". Vi kjørte ikke rendyrket BLW fordi han fikk mat med skje, blant annet grøt (også praktisk med skje når man er ute), men han fikk spise selv veldig tidlig. Fordelene for oss? Han er 1 år og har spist det samme som oss i det store og hele siden han var 9 mndr. Ikke engang most, bare skåret i terninger. Enkelt og greit. Han er i hvert fall ikke kresen, men det tror jeg henger med at vi alltid har gitt han veldig variert kost, med krydder/urter og mye smak rett fra starten. Han får smakt alt selv, jeg dytter ingenting i munnen på han. Spiser vi noe nytt han ikke har hatt før, begynner han gjerne med det han kjenner (f. eks. potetene eller kjøttet), og deretter går videre til det han ikke kjenner igjen. Så vi slipper å stresse med barnemat, mosing, skjære vekk skorpe osv... Og vi spiser mye sunnere selv, siden gutten spiser det samme som oss de fleste dagene. Andre fordeler, iflg. boken, fritt etter hukommelse: Bedre for munnmuskulaturen å gå fra amming til tygging. Trening for finmotorikken. Vanskelig å "overfore" barnet, og babyen lærer å spise etter appetitten, ikke etter foreldrenes impuls (via skjeen). Dette har vi merket helt klart hos gutten vår. Når babyen dier, kontrollerer h*n prosessen. Med BLW fortsetter h*n å kontrollere den, mens med skje mister han kontrollen. BLW kan hjelpe mot spisevegring i den grad mange barn motsetter seg å få ting dyttet i munnen. Det liker i hvert fall ikke vår gutt, og noen barn i min BG sluttet å vegre seg for å spise når de først fikk spise selv i stedet for å bli foret. Forøvrig er boken skrevet av en sykepleier som står for WHO anbefalingene. WHO har blant annet gått ut og sagt at man ikke trenger å gi mos til barna og at det er best å gi dem vanlig mat i fingerbiter fra starten av. Uten at man trenger å legge for mye vekt på det, ville jeg påstå at det gir økt troverdighet til hele opplegget. Hva mener du med å spise fortere forresten? Ren fart, eller hvor fort de klarer seg selv? For hvis det er ren fart, skjønner jeg ikke poenget med at de skal spise fort, helt ærlig. Vet ikke om det svarer på dine spørsmål?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #14 Skrevet 5. mars 2010 Jeg mener ikke å spise fortere men at de raskere lærte å spise selv (altså ikke bli matet). De fleste babyer jeg kjenner har spist foreldrenes mat fra omtrent samme alder som din, enten de ble matet med babymat først eller alltid har fått spise selv. Du svarte forsåvidt på det jeg lurte på, men jeg må si at jeg fremdeles ikke kan se noen store fordeler (annet enn at man slipper å lage/kjøpe egen babymat). Jeg kan heller ikke se noen forskjell i kresenhet på de barna jeg kjenner hvor foreldrene bruker blw, og de andre barna. Dette med overforing skjønner jeg heller ikke. Babyer klarer fint å si i fra når de ikke vil ha mer mat, og det er da ingen foreldre som fortsetter å stappe mat inn i munnen på en baby som ikke vil ha mer. Så jeg må innrømme at jeg fremdeles ikke ser at dette har noen funksjon annet enn at det er enkelt for foreldrene, men hvis dere (og andre) er fornøyd med dette er jo det helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå