Gå til innhold

Hva kan en baby på 9 mnd få av "voksenmat"?

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Vi har ei jente på 9 mnd som omtrent ikke spiser fast føde i det hele tatt. Hun har alltid vært småspist, og det er et evig kav.

Får omtrent bare i henne mme og fruktmos... Grøt kan hun spise en skje eller to av, middag er totalt uaktuelt og av skive kan hun kanskje spise 1/4 skive.

Vi begynner å bli litt desperate her, for hun skal jo liksom ha 4 fulle måltider med fast føde om dagen.

Vi har latt henne smake bittesmå biter av ting vi spiser, fordi jeg innbiller meg at det å få smake på mye øker matinteressen.

Bolle var storslager, men kan jo ikke fore henne med det, hehe... Har latt henne smake littegranne "voksenyoghurt", og da ville hun tydelig ha mer. Samme gjaldt egg.

Middagsmat vil hun ikke ha, uansett hva vi lager.

Det virker altså som om hun ikke er interessert i babymat, men vil ha noe med mer smak. Har prøvd all slags frukter, avocado osv, men det er ikke interessant. Hun liker agurk da, men det er jo bare vann, hehe...

Så hva kan hun få som ikke lager allergier og tull, og som har litt mer smak?

Skrevet

Jeg har ei frøken på snart 9 mnd, hun spiser veldig bra da, så skal ikke klage på det :)

Men vi har begynt med litt yoghurt, det er veldig populært hvertfall.. hun spiser alle typer som vi spiser, blåbær, melom, sviske osv osv.. Hun er også veldig glad i rosier, sitter å plukker selv :) kjeks får hun litt av, Hipp sine babykjeks.. (ikke for at det er mat men)..

Prøv brødskiver med noe godt pålegg kanskje? prim :)

også yoghurt etterpå!

Skrevet

Yoghurt skal tidligst innføres ved 10 mnd og annen melke sorter ved 1 år.

Så lenge dere lager middagen selv med lite salt er det ikke noe i veien for at hun kan smake.

Om en av dere foreldre har allergier i familien bør du vente med egg til etter 1 år.

Skrevet

Når dere fks er i butikken og handler og om dere bruker brødmaskin i butikken når dere handler brød så gi henne en skalk og tygge på, det ordnet lysten på brødskive her.

Jenta mi er også enormt kresen, hun spiser kun brødskive med smør, kun grøt med cornflakes,kun pasta,lasagne eller spagetti middagsglass, youghurt og eple.

Jeg blandet youghurt og grøt, liker hun disse baby fruktpuree youghurtene? blande det inn i grøten, får en annen smak, eller ta grøt og skjeen og så youghurt.litt lureri er lov;)

Skrevet

Min eldste har alltid vært finspist og kresen. Grøt har hun aldri likt... Løsnet litt med middag da jeg fant ut at hun likte hvitløk! Det gir jo masse smak. Kokte alltid 1/2 fedd som jeg knuste med i maten hennes - og det meste ble da akseptert :-)

Andre ting som gir smak og kan gies til en på 9 mnd (i følge kokebok forfatter margit vea):

- dill

- sellerirot

- ingefærrot

- basilikum

- vårløk

Skrevet

Med mindre det er allergier i familien, er det ingenting i veien for at hun får vanlig mat, så lenge det er ikke saltet.

Ang. melkeprodukter, norske retningslinjer er en del strengere enn f. eks. franske, der gir man blant annet yogurt og ost en del tidligere. Risikoen er at det metter for mye og vil fortrenge jernrike matvarer, og det inneholder mer proteiner enn det babyen trenger. Det er ikke et spørsmål om fordøyelighet eller allergier, så vidt jeg har forstått fra litteraturen (ellers, hvorfor ville ikke franske barn få allergier av fløte og ost i maten?).

Les gjerne om Baby Lead Weaning hvis du er stødig i engelsk. Vi brukte ikke hele metoden (gutten fikk noe mos frem til ca. 9 mndr), men det ga oss mange idéer og hjalp oss gjennom innføring av fast føde. Setter til livs en del myter om hva barn liker/tåler av mat. De er mye mer sofistikert enn Nestlé og de andre ser ut til å tro.

Vitkigst i BLW er at babyen beholder kontroll over spiseprosessen ved å spise selv med fingrene. Siden de stapper alt i munnen, vil maten finne veien til munnen og barnet blir gradvis mer fortrolig med mat og nye smaker. Kontroll skaper trygghet. Det ser jeg veldig klart med gutten, nye matvarer skal han helst smake selv, og jeg prøver å gi det til han blir han umiddelbart mer skeptisk. Han er allerede 1 år, og spiser nokså nøyaktig det samme som oss, krydder og alt (men ikke salt og ferdiglaget mat).

Sett henne foran bordet samtidig som dere, putt noen biter av middagen foran henne, og la henne utforske på sin egen rytme. Det vil ta tid, og det vil grise, men det vil komme seg etter hvert.

Lykke til!

Skrevet

Mine barn likte ikke glass mat, så de fikk vår middag fra de var 6mnd. Begynte med en og en ting, men tok ikke lang tid før de fikk akkurat det samme. Vi lot være å lage sterk mat ett halvt års tid, eller tok av litt til de før vi la til krydderet i maten.

Tørt brød har fungert veldig bra som mat, det var tydligvis mer spennende enn brød med pålegg. Og kunne spise den selv var enda mer stas. kjøttpålegg gikk ned på høykant om det kunne maules osv, så ikke nødvendig å kombinere det på brødskiva.

Som helsesøster sa til oss så kan ungen spise det meste, men lite melk før de var rundt året. Sterk mat kan de reagere på, også visse grønnsaker som er sterke for magen. Utover det så sa ikke helsesøster noe. ingen av mine er allergiske for noe.

Skrevet

http://dinmat.aftenposten.no/layout/set/print/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Barn/La-ba byen-bestemme

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/engels.html

Her står det litt om baby led weaning, som kan vere interessant for dåke. Jenta vår tok ikkje fast føde før ho var mellom 10 og 11 mnd, før det var det berre ei skei her og der, eller maks 1/2 skjeve i løpet av eit døgn. Ho nekta å bli mata, begynte å grine då ho såg skeia.

Med BLW løsna det etter kvart (begynte rundt 9 mnd gamal).

Ved 9 mnd kan ungane ete så å seie alt som vi voksne et, så lenge det ikkje er veldig salt. Eg ville for øvrig fulgt anbefalingane om å vente med melkeprodukt. Dette er mine personlege tankar rundt temaet, og eg har ikkje anna å vise til enn eigen erfaring: Barn blir neppe meir allergiske om dei får melk tidlegare, men om barnet ER allergisk KAN mageproblem/smerter/vektnedgang KANSKJE gjere at barnet ikkje utviklar seg som det skal i ein periode. Og jo eldre barnet er jo mindre kritisk er det om utviklinga stoppar opp ei stund. Igjen, eg vil understreke at dette er min eigen teori, men synest ikkje den er så dum (det er jo tross alt min teori ;D).

Her er eit utdrag frå www.matportalen.no/artikler/2005/12/spedbarn

"Mat du bør vente med å gi

Honning skal ikke gis til barn under ett år fordi den kan inneholde sporer som kan utvikles til botulisme-bakterier i barnets tarm. I tarmen vil disse bakteriene produsere gift som fører til den svært farlige sykdommen spedbarnsbotulisme.

Grønnsakene spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold inneholder mye nitrat. Dette kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet. Vent derfor med å gi barnet store mengder av disse grønnsakene til barnet er over ett år gammelt.

Små, harde og glatte matbiter, som druer, nøtter, peanøtter eller rå gulrotbiter/eplebiter kan lett komme i vrangstrupen. Pass på!

Kumelk kan i spedbarnsperioden fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten og bør som hovedregel ikke brukes som drikke og i grøt det første leveåret. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår (ca. ti måneders alder). Fra denne alderen kan også noe yoghurt og syrnet melk gis."

Lykke til med vidare innføring av fast føde, det er ikkje så lett alltid men det går som regel bra med ein ekstra porsjon tålmodighet.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Tusen takk alle sammen, her var det masse bra svar!

Dette skal jeg absolutt lese mer om! =)

Skrevet

Men hvis hun får mer enn 500 ml mme i døgnet går det utover den faste føden hun skal spise sa hs til meg. Hun vil jo heller drikke seg mett på melk, er mye enklere det :) tenkte bare jeg skulle si det til deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...