Gå til innhold

Ekkel samtale med arbeidsgiver

Lille_bie

Anbefalte innlegg

Jeg er 18 uker på vei med barn nr 2. Startet i ny jobb i januar. Visste ikke om graviditeten da jeg takket ja til jobben. Ble skemeldt pga blødninger for 2 uker siden. Fortalte for en uke siden om graviditeten på jobben. Har gruet meg. Sjefen begynnte å skrattle og sa "ja, vi er heldige med ansettelsene våre om dagen". Hun tok seg litt inn og sa gratulerer og håper det går bra etterpå. Ny legetime og får fortsatt ikke jobbe pga kynnere og fortsatt blødninger. Ringte og fortalte dette. Hun ville da snakke om tiden framover og ville begnne å tenke på vikar for meg. Sa at sånne sykemeldinger på 2 og 2 uker er det værste for arbeidsplassen. Og om jeg ikke kan fungere på jobben i min stilling er det bedre å være helt borte, for da kan de ha en vikar. Samtidig sier hun at hun ville snakke med meg om dette for å fjerne stress og bekmringer for meg. Hun nevnte også at prosentvis sykemelding ikke var helt "ideelt" for jobben og at det ville være mer slitsomt for meg. Det kunne jo også være belastende å måtte finne alternative arbeidsoppgaver for det kunne være slitsomt og stressende for meg.....

Legen har sagt at jeg kanskje kan begynne og jobbe delvis etter neste uke. Ble bare skuffet og deppa av dette. Har likt den nye arbeidsplassen min godt så langt. Vil ikke gå hjemme. Holder på å gå på veggen av kjedsomhet. Men har fått streng beskjed om å ligge store deler av dagen. Og jeg er ikke villig til å risikere noe. Skal nå ha en samtale med arbeidsgiver etter neste legetime. Gleder meg ikke....

Noen som har noen erfaringer fra denne problemstillingern?

Fortsetter under...

Jeg var delvis sykemeldt fra uke 15 tror jeg, jobba 3-4 timer om dagen, til faste tider. Arbgiver måtte da ha vikar for meg samtidig, men jeg fikk jobbet litt og gjørt litt nytte for meg. Har du tenkt på om aktiv sykemelding kan være noe for deg? Kanskje det er mulig at du går "på topp" og bidrar litt når det trengs og ellers gjør forefallende arbeid? Vet ikke hvordan jobb du har da.

• 2 måneder senere...

Det trenger ikke å være så ille som du tror...

Min arbeidsgiver ansatte en fyr som gikk inn på mitt prosjekt på jobb når jeg var 12-14uker på vei elno. -På den måten "led" ikke prosjektet av at jeg ev. ble sjukmeldt. Vi hadde en åpen dialog om det, og selvom sjefen var klar på at han ikke ville ha meg på prosjektet fordi jeg var gravid, følte jeg ikke det ille. Han hadde faktisk helt rett i at jeg ville hatt vanskelig med å gå sykmeldt over lang tid og sittet med nøkkelkompetanse i et viktig prosjekt.

Jeg fikk "lettere", mer forefallende oppgaver når jeg var gravid, noe som gjorde at det ikke var noen krise når jeg ble sykmeldt helt/delvis fra uke 22 til jeg gikk ut i permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...