Not me, not now, maybe later.. Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Noen som har oppskrifter på hjemmelaget middag som faller i smak hos de små? Har ei lita ei på snart 7 mnd og har så langt lagd en type middag til henne bestående av potet, gulrot, kyllingfilet, smaksatt med litt kanel. Det går ned på høykant. Har forsøkt forskjellige middagsglass også, men de har ikke vært så populære. Nå kunne jeg tenke meg å lage noen andre middager også. Oppskrifter anyone??
alvesnuppa <3 Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Hva med potet, blomkål og ytrefilet av svin, smaksatt med f.eks. hvitløk? Vi gir ikke middag enda, men villa bare komme med et tips Ellers så finnes det og en nettside med gode tips til middag til disse små. Kommer bare ikke på hva den heter, men googler du finner du den sikkert.
Lemonia Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Noen av middagene vi har laget til gutten vår: - søtpotet, squash, kylling, gulrot, frosne selskapserter, couscous, litt mango og persille. - pasta, tomatsaus av løk, hvitløk, hermetiske tomater, oregano, basilikum og pepper, squash og gulrot (kan også tilsettes kjøtt) - hjemmelagede kjøttkaker (kjøttdeig, potetmel, brødrasp, pepper, malt ingefær, muskat og egg) med poteter, gulrøtter, blomkål, brokkoli og brun saus laget av smør, mel og saltfri buljong - lapskaus av oksekjøtt, poteter, gulrot, kålrot, purre, timian, laurbærblad og pepper. - kalvekjøtt, frosne aspargesbønner, mais, gulrot, ris, løk, hvitløk, pepper og basilikum. - ratatouille (hermetiske tomater, squash, aubergine, løk, hvitløk, rød og gul paprika, pepper, timian og laurbærblad) og bulgur. - kylling, ris, hermetiske tomater, erter, løk og gulrot. - (fra 8 mnd): laks, poteter, gulrøtter, brokkoli, frosne selskapserter, pepper og smør
Not me, not now, maybe later.. Skrevet 5. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. mars 2010 Her var det mange spennende retter. Takk for tips. =)
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Fruktig kylling (2-3 porsjoner: 1 dl vann 1 kyllingfilet i terninger 1 potet i terninger 1 gulrot i terninger 1 ring ananas (kan erstattes med 1/2 eple eller 2 myke tørkede aprikoser) 1 ss olivenolje 1/2 ts kardemomme Kok opp vannet, ha kyllingen i det kokende vannet sammen med potet og gulrot. Ha i evt aprikoser. La koke forsiktig under lokk i ca 10 min. Ha i oppdelt ananas eller eple like før maten er ferdig kokt. Kok i 2 min til. Hell i olivenolje og kardemomme og bland. Mos til passe konsistens. Gryte med kjøtt og eple (2-3 porsjoner): 1 ss olje 50 g mørt kjøtt (kalv, okse, lam eller annet) i terninger 1 dl vann 2 gulrøtter i terninger 1/2 eple eller 3 svisker (uten stein) i terninger 1/2 sellerirot i terninger litt hakket persille 1-2 kokte poteter eller smuler av brød eller kavring Ha olje i en gryte på midels varme. Legg kjøttet inår gryten er god og varm. Snu kjøttet, pass på at det ikke blir brunt, men grått. Ta gryta av varmen og avkjøl noe. Hell i vann og sett tilbake på plata. La det småputre i 10 min. Legg i gulrpt og eple eller svisker. Rør om og fyll på mer vann hvis vannet har fordampet. La blandingen koke i ca 15 min eller til kjøttet kjennes mørt. Tilsett persille og la den få et raskt oppkok før du tar gryta av varmen. Mos til passe konsistens. Som tilbehør kan retten tilsettes kokr potet som moses med gaffel, eller smuler av brød og kavring som blandes godt inn i gryteretten. Innbakt fisk (2-3 porsjoner: 1 ts olivenolje 50 g laks, ørret, torsk, sei eller annen fisk 3 ss revet gulrot 3 ss revet eple evt 1 ss eplemost 1 kokt potet (eller kokt ris) Blomkål og brokkoli kan også brukes. Bruk bakepapir eller smør aluminiumsfolie med olivenolje eller meierismør. Anrett maten som skal kokes, på papiret eller folien. Pakk maten godt inn og legg pakken forsiktig over poteter/grønnsaker som kokes, eller bruk dampkoker. La maten trekke til den er gjennomkokt, ca 10-15 min om fisken ikke er for tykk. Mos til passe konsistens. Disse oppskriftene er tatt fra boka "Mat for barn" av margit Vea og Lise Galaasen. En kjempeflott bok, som har delt inn i mat fra 6-7 mnd, 8-9 mnd, 10-12 mnd og fra ett år og hele familien. Masse flotte oppskrifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå