Gå til innhold

Hvorfor ikke i desember....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt rundt på forumene her på BIM og spesielt her på "Snart klar" er det mange som nevner at de vil vente med å prøve til i mai for å ikke få desemberbarn.. Hva som gjør at så mange helst vil unngå å få barn sent på året, hvorfor er januar for mange bedre enn desember..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det har med at hvis man kan velge så slipper barnet å være minst i klassen. Jeg har et barn født i desember. Jeg ser at det er fordeler å være født tidlig på året. Det blir et helt år forskjell på enkelte. Mitt barn har lærevansker i tilegg, og det ville nok skolemessig vært bedre for barnet om det hadde begynt 6,5 år istenfor 5,5.

Mitt barn ville helst gått i barnehagen fremfor å begynt på skolen. Jeg syns det var alt for tidlig å begynne.

Uansett er min erfaring at barn er forskjellig med ulik modenhetsgrad. Barn nr. 2 var skolemoden 5,5. Kunne alle bokstavene, lese litt. Skrive tall og regne. Så hadde barn nr.2 vært født i desember tror jeg ikke det hadde spilt noe rolle.

Skrevet

Du har noen gode poeng her tror jeg ja =)

Ikke godt å beregne når barnet skal komme heller akkurat, er umulig å si når det klaffer. Vi begynner snart å prøve og jeg er veeeldig spent på hvor lang tid det tar!! Har gått på pillen i 6-7 år nå, akkurat sluttet, lurer på når ting kommer på plass igjen etter det....

Skrevet

Du kan risikere at barnet ikke får barnehageplass før august nesten to år etter at barnet ble født. Derfor!

Hilsen mamma til en oktobergutt, som var så heldig å få barnehageplass da han var ett år, og som ikke ante at opptak til barnehage fungerte slik da hun ble gravid med førstemann!

Skrevet

Oh.. det hørtes ikke bra ut!!

Er det slik at en kan virkelig risikere å ikke få barnehageplass, eller må en være veldig obs på det og få søkt i tide? Jeg har ikke peiling på de tingene der... har ikke tenkt så langt som det heller, jeg syns det er mye å tenke over allerede nå jeg, og vi har nettopp bestemt oss for å sette i gang! Takk for tipset -meg80- og kanskje du kan si litt mer om hvordan det der (ikke?) fungerer?

Skrevet

Det hjelper ikke å søke i tide (dvs til hovedopptaket, ca 1. mars, men det varierer litt fra kommune til kommune) hvis barnet er født for sent på året, og det er for få barnehageplasser i kommunen.

"Full barnehagedekning" defineres som at alle barn som er født før 1. september har rett på barnehageplass fra august året etter, hvis de søker til hovedopptaket. Hvis barnet er født etter 1. september, har det IKKE rett på barnehageplass det påfølgende året. Jeg har f.eks. en gutt som er født i oktober 2008. Vi fikk barnehageplass til ham i oktober 2009, men det var bare fordi vi var så heldige å bo i en kommune som VIRKELIG har full barnehagedekning, dvs de gir barnehageplass til alle som søker til hovedopptaket. I realiteten har sønnen vår ikke RETT på barnehageplass før i august 2010! Da er han 22 mnd gammel!

Jeg ante ikke noe om dette da jeg ble gravid, det kom som en ubehagelig overraskelse etterhvert... Det gikk bra med oss, da, men vi hadde aldri fått barnehageplass hvis vi hadde bodd i f.eks. Oslo.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er selv født i desember rett før jul og det er absoludt ikke noe stas. Har alltid vært minst og føler at hver gang det er min tur til og ha bursdag er alle så opptatt med jula at jeg blir "glemt" i julestria. De gavene man får er sånne ferdigpakka julegaver fra hm ol. Når folk begynte og bli 18 og russetiden var i gang (enkelte ting begynner jo i oktober) og da kunne alle venninndene mine dra og jeg måtte sitte hjemme fordi jeg ikke kom inn noe sted. Dette er litt av MYE som er negativt med desemberbarn, hvertfall for de som er det.

Jeg skjønner at de som har problemer med og bli gravid ikke bryr seg, og det skjønner jeg fullt ut. kommer barnet i desember er det selvfølgelig like velkomment som ellers, men siden jeg selv er det så begynner vi prøvingen litt senere så vi kanskje unngår desemberbarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...