Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Noen som vet? jeg har fått beskjed på sykehuset at jeg ikke har en nevrologisk sykdom men kan ha en nevrologisk forstyrrelse. søkte om dette og da kom det opp med at det kunne henge sammen med hormonforstyrrelser og man kan utvikle ME (utmattelsessyndrom). Jeg har pcos og betydelige hormonforstyrrelser. har lurt på dette en stund om man kan utvikle ME når man har hatt hormonforst. i mange år. Er det noen fler som sliter med utmattelse her? jeg er nå 100% sm, og legen gjør ingenting (mener dette er gyn. sin jobb og gyn sier det er legens jobb). (og ja jeg skal bytte lege:P
lindynatt Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 jeg har ikke hørt om det men det er jo logisk hvis kroppens hormoner er helt i ubalanse, at det påvirker resten.. Tror du må prøve google og ikke minst, ny lege
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 jeg googler og googler må nok bytte lege, jeg kan snart mer enn det han kan! for et par år siden fikk jg diagnosen ME av en naturmedisinsk lege men tok det med en klype salt. men kan jo vise deg at det stemte.. han hadde tross alt rett i at jeg hadde sterke hormonforstyrrelser.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror selv jeg har ME eller liknende. Jeg har vært utmattet siden jeg kom i puberteten for 12 år siden. Noe galt er det i kroppen min som de aldri har funnet ut. Kan tenke meg at hormonene spiller en rolle der.. Synd hvis ejg må leve sånn resten av livet.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 jeg har slitt med dette siden jeg var 14-15 år selv. men selve trettheten kom ikke før 22 år alderen (for alvor). jeg er nå 25. så ser ut som at det er nevrologiske forstyrrelser som kom først (kunne ikke trene lenger (trente 3-4 ganger pr uke Pga lammelser og smerter i beina som nå har spredd seg i hele kroppen,så pcos og så evt. ME. legene mine tar ikke dette seriøst og tror det holder med resepter og sykemeldinger . jeg HATER å være sykmeldt, man føler seg rett og slett som en "hypokonder" så lenge man ikke blir tatt seriøst. har du hormonforstyrrelser eller?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Ca 20 års alderen jeg fikk den ekstreme trøttheten. Jeg har også mye diffuse smerter i kroppen som i ledd og ben. Legene jeg har vært hos tror jeg er hypokonder så jeg har sluttet å gå til legen. Finner ikke ut noe uansett. Ja jeg har vel hormonforstyrrelser også. Har altfor mye testosteron hvertfall. Har veldig kvinnelig utseende men innvendig bruser jeg. Blir veldig fort sint og har problemer med å kontrollere meg. Har ekstrem pms og div andre plager. Det virker ikke som det er nok kunnskap om dette blant legene. Ta et eksempel. Mange kvinner får mye sjenerende hårvekst pga pcos. Da oppfordrer legene til hårfjerning for å bli kvitt problemet. Det er jo ikke å behandle problemet men de dekker over det. Det er det jeg synes de gjør hele tiden. Finner enkle utveier men den rette hjelpen får man ikke. Og metformin er det jo ikke engang alle leger som vet man kan bruke når man har pcos. Greit det er ikke godkjent som behandling men de bør jo hvertfall ha litt kunnskap om det. Har gitt opp pcos og alle plager som følger med. Holder for meg at jeg klarer å få barn med pergo så får jeg bare leve med alt det andre til de har forsket litt mer på det..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Legen min kan INGENTING om pcos, har jeg spm så må jeg kontakte gyn. får jeg beskjed om. Jeg har t.o.m fått feil diagnose og har operert begge beina pga det. har mye problemer med musklatur,ledd, feber, hodepine, kvalme, vektoppgang,humørsvingninger, tretther (24/7)og sover dårlig. holder ikke med sykmelding i lengden - noe som legen ikke forstår. spes på nevr. ville ha meg fullt hormonelt undersøkt men legen sier bare ; d må du ta m gyn. gyn sier omvendt. skikkelig lett!! nå fikk jeg beskjed på nevrologisk at jeg kunne ha en nevrologisk forstyrrelse og det er sammenkoblet med ME og hormonelle forstyrrelser. har skrevet ut dette og det skal legen min værsegod å få lese. jeg har også fått pergo nå, men holder ikke det - blir jeg uansett gravid nå taper jeg vel masse penger på foreldrepenger og det blir bare ekstra bekymringer..skulle vært som i USA at man kunne saksøke hvor feilgitte diagnoser med slike konsekvenser som oprasjon og ti ekstra år med smerter!!!
lindynatt Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 De some r kronisk trøtte og utmattede, få testet skjoldbrukskjertelen (TSH, ft3 og ft4 heter hormonene) hvis denne er ute på bærtur, er disse symptomene noe man kan gjøre noe med. Jeg har alltid vært ekstremt plaget av "voksesmerter" i ben og knær, har dem fremdeles (35 år nå) og har utviklet slitasjegikt i knær. Derfor går jeg mye til lege og har opplevd, at leger ikke ofte vet eller gidder ting. Fordi sprøytene jeg får i knærene ikke virket, ville en lege prøve å få meg til å innse, at til tross for at det er dokumentert med MRT bilder at jeg har betennelse og har slitasjegikt, satt smertene kun i hodet og jeg var ensom, likte å gå til lege. jeg ble rasende og byttet lege på flekken. Det som hjelper meg med pcos plagene mine, er faktisk osteopati. Da blir hele kroppen behandlet og ikke kun et og ett ledd. Menssmertene er blitt mye bedre og frst da, stabiliserte syklusene mine seg ganske bra på 3-4 uker. Man kan ha problemer i kroppen et annet sted enn der det virkelig gjør vondt.. det er noe jeg har måtte lære meg. Jeg ville prøvd osteopati (men sjekk at behandleren er medlem i norsk osteopati forbund, osteopath er ikke noe beskyttet yrke) hvis ikke det hjelper etter 2-3 behandlinger, kan man slutte igjen (sa min behandler til meg og etter behandling nr 2 kunne jeg slutte med smertestillende på dagtid pga knesmerter) Det er mulig at også trening hjelper, stretching, når musklene ikke for nok næring og ting og tang ikke "passer" i kroppen, blir man sliten fordi kroppen bruker mer energi på alt. Nå bor jeg i Tyskland og er så heldig at leger finnes det flust her, tar aldri lang tid å få time, men de fleste gyns har lite peiling på pcos og tom indre medisinere vet ikke hva insulin resistens er. Løsningen er desverre å lese seg opp på emnet selv og så være sjefete og stå på krava..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Jeg har akkurat sjekket TSH,ft3 og ft4, men der så alt bra ut.. Jeg har alltid hatt problemer med å finne riktig forklaring på hvordan smertene kjennes ut som, men for ikke lenge siden kom jeg frem til at det var som sterke voksesmerter, særlig ved anstrengelse - men har nå begynt å komme i rolig tilstand også (smerter og lammelse). Har legen din funnet ut hva disse smertene dine kommer av lindynatt?
lindynatt Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 Hei jeg har vært hos nevorlog (aner ikke om man skriver det slik) men hans at alt var normalt. Spørre ortopeden min neste gang jeg ser han ang voksesmerter, har ikke snakket med ham om det, var ikke så viktig. har du tsh resultatene dine? Min søster var plaget og legene sa hele tiden det var normat, men tsh skal likke normalt på rundt 1.. enkelte leger sier 4-5 er normalt. Anonym 14:58 har du fått mrt eller ct av ryggen? lammelser kommer gjerne fra ryggen..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #11 Skrevet 5. mars 2010 jeg var også hos nevrolog, fikk beskjed om at jeg ikke hadde muskelsykdom (prøvene slo faktisk positivt ut 1.gang) men at jeg kunne ha en nevrologisk forstyrrelse. jeg har ikke tatt ct elle mr av ryggen.. rart legen ikke nevner noe om alt. undersøkelser. argh. ths på meg er 1,3 . . ft4 på 11,8 og ft3 5,1. står her at det er innen for normalverdien..
lindynatt Skrevet 5. mars 2010 #12 Skrevet 5. mars 2010 de verdiene høres normale ut.. be om å få mrt av ryggen eller ct, hva som er best vet jeg ikke, jeg fikk i allefall mrt. Da ser man mer om det er noe...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #13 Skrevet 5. mars 2010 vet jeg var på sykehuset for å ta d engang men fikk så klaus:P =/
lindynatt Skrevet 5. mars 2010 #14 Skrevet 5. mars 2010 Her i Tyskland finnes det halvåpne mrt maskiner da får man ikke fullt sånn klaus
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #15 Skrevet 6. mars 2010 fikk helt panikk inni den her.. ! så d gikk svært dårlig. skal til legen igjen den 17.mars, skal ta opp alt dette her med han da - og se om han gjør noe! ellers må jeg nok bytte lege.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #16 Skrevet 18. mars 2010 Er det noen her som vet hvordan man kan få utredning for dette? legen bare trekke på skuldra (enda jeg hadde skrevet ut sammenhengen som han kunne lese). han sa også at en nevrolog kunne finne det ut (uten å sende meg videre). var hos en nevrolog forrige mnd der han sa at jeg ikke hadde nevr.sykdom men store sjangser for nevr.forstyrrelse. men han sa han ikke kunne gjøre mer. blir så frustrert! hverken lege, gynokolog eller nevrolog kan hjelpe.. noen råd?? må jeg bare gå slik?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå