Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Fordi det er så enkelt at selv den svakeste student kan klare det. Ellers kommer jeg ikke på noen god grunn...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Fordi at det er spennende, morsomt, lærerikt, sosialt, du sikra jobb, vanskelig utdannelse, så når du er ferdig utdanna, kan du virkelig vere stolt over deg selv, +++... MANGE forskjellige gode grunner! Jeg skal selv studere til å bli kreftsykepleier, noe jeg gleder meg VANVITTIG til! Den tispa over her har VIRKELIG ikke peiling på hva hun snakker om, skal en utdanne seg innen sykepleie, må man ha en veldig god psyke, vere selvsikker, tåle å se ting andre hadde besvimt av.. Så sykepleien er ingen enkel utdannelse, men fyfaen så stolt du kan vere når du har bestått! Du skal ikke tilfeldigvis gå sykepleien i Førde?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 "ha en veldig god psyke, vere selvsikker, tåle å se ting andre hadde besvimt av" Hva har dette med vanskelighetsgraden på utdanningen å gjøre? Jeg har alle de nevnte egenskaper, men finner ikke en eneste god grunn til å bli sykepleier likevel.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Halve yrket handler jo om hvordan du er som person. Er du en usikker, pysete person som ikke eiger psyke og dåner om du ser blod, så har du ingenting på sykepleien å gjøre. Å studere sykepleie er forferdelig vanskelig. Ikke bare fordi at det er forferdelig mye å lære, og man må virkelig kunne jobben sin, men fordi at de fleste tar med seg jobben hjem. Om du sitter i kassa på rema, så kan ikke det vere mye inntrykk å ta med seg hjem, men om man er på sykehus, og feks ser barn og voksne med manglene lemmen pga ulykke, så vil jeg tro dette sitter litt igjen hos de fleste.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 15: 31: Hehehe Hi: Du bør jo vite hvorfor du burde studere sykelpeie selv. Bor det en liten sykepleier i deg? Er du flink med mennesker, beholder du roen, er skiftarbeid noe for deg? Er rumpevasking ol greit? Interesserer du deg for sykepleie osv... Du kan jo vel svare på dette bedre enn oss andre...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #7 Skrevet 4. mars 2010 i løpet av de 5 årene jeg har vært sykepleier har jeg ikke vasket en rumpe... så det var jo litt teit sagt. Og jeg har hatt mange studenter jeg har strøket, så alle kommer ikke gjennom studiet 15:31. Men ja, hvorfor vurdere du å søke da?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #8 Skrevet 4. mars 2010 begrepet vanskelig og lett studie? Alt har vel med interesse å gjøre! Da jeg startet utdanningen som 19 åring, var jeg beskjeden, turte ikke si noe i grupper på flere enn 4, hadde nervene uten på kroppen, besvimte når jeg så blod, og var veldig dårlig til å formulere meg skriftlig. Når jeg var ferdig med utdanningen, var jeg et rikere menneske, jeg hadde funnet mye av tryggheten og roen i meg selv. Man går igjennom mange prosesser iløpet av utdanningen, og man utvikler seg. Nå er jeg mye tryggere på å snakke i forsamlinger, tør å si ifra, besvimer ikke av blod, eller andre kroppsvæsker lukter osv. Hvorfor akurat DU skal studere sykepleie: Du må ville det!, et Kall? du må ha et ønske om å hjelpe andre mennesker i mange situasjoner, være tålmodig, ta avgjørelser, stå med mye ansvar. Det er et "trygt" yrke, du kan få jobb mange steder, og blir aldri arbeidsledig, (vanskelig å få 100%fast dagtid) du sitter igjen med en gjennomsnittlig grei lønn. Kan velge mellom veldig mange forskjellige videreutdanninger. Du kan velge felt, fra psykiatri, geriatri, akuttmedisin eller demensomsorg. Du kan jobbe i det private, eller offentlige. Lykke til:) Husk det er noe du må ønske!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #10 Skrevet 4. mars 2010 jobber på legevakta. Jo da jeg jobbet på på barneintensiv så måtte jeg selvsagt vaske rumper på de småttisene som lå på respirator. 16:08
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #11 Skrevet 4. mars 2010 Ehh... Mange sykepleiere som arbeider på syke/ aldershjem, og kanskje i PU.. DE vasker vel rumpe??... Ikke alle sykepleiere som arbeider på sykehus eller bor nært et så de får seg jobb der er det vel????? De her inne som faktisk er sykepeiere burde vel vite såpass om egen utdanning...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #12 Skrevet 4. mars 2010 Du, 16:08, Slik jeg forstår det har myndighet til å stryke andre i praksis Du av alle burde vel vite at mange SP arbeider på Syke/ aldershjem - og dermed også vasker rumpe.... Nå blir jeg virkelig bekymret når de som skal være mentore/ veiledere ikke vet dette en gang :S
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #13 Skrevet 4. mars 2010 Jeg er ikke sykepleier selv, men har sett de merkeligst folk fullføre denne utdanningen. Mange av dem i Førde, hvorfor spurte du om det?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #14 Skrevet 4. mars 2010 Vel - du bør forsøke å finne ut hvorfor du har lyst til å studere sykepleie. Sykepleiestudiet er et av de studiene som har størst frafallsprosent, og det er fordi det er utrolig mange som tror de vet hva dette yrket går ut på, og så viser det seg at det er noe helt annet. Rent akademisk er studiet meget lett, og det er mange som hopper av fordi de kjeder vettet av seg, samt blir lettere skuffet når de innser at mye av jobben går ut på å være serveringsdame ("dekke behov for mat og drikke") og å løpe frem og tilbake med bekken ("behov for eliminasjon"). I tillegg har de gjort et forsøk på å akademisere sykepleieyrket til det latterlige, og alt dette gjør at oppegående studenter finner på noe annet å ta seg til. Men for all del; det er lett å få seg jobb når man er ferdig utdannet, kjempeenkelt å komme inn på, samt enda lettere å fullføre. Så kanskje er dette det rette for deg?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #15 Skrevet 4. mars 2010 Herregud, hva ER det med folk som absolutt skal rakke ned på sykepleiestudiet ved enhver anledning? Total uvitenhet, eller store mindreverdighetskomplekser? Tror ikke halvparten av de som sier at "sykepleiestudiet er såååå lett" egentlig vet hva de snakker om. Frafallsprosenten er stor, ja, men det er ikke fordi folk kjeder seg, det er fordi mange oppdager at man faktisk må jobbe for å henge med. Man sitter ikke på café i tre år, for så å motta autorisasjon. Og mange rare folk som består studiet? Ja, er det ikke det ved alle studier da? Finnes mange rare ingeniører, lærere, leger, advokater osv.... Har du lyst til å studere sykepleie, sjekk ut sider hvor du kan få seriøse svar, som studiestedenes egne nettsider (der finner du litt om studiets innhold), og du kan også forsøke www.sykepleiediskusjon.net Her inne finner du bare sure kvinnfolk som benytter enhver anledning til å rakke ned på alt og alle.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #16 Skrevet 4. mars 2010 Du skal KUN begynne å studere sykepleie hvis du er glad i mennesker i alle aldre, liker å stelle syke mennesker, har god samarbeidsvilje med andre og godtar at døden er like naturlig som livet.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #17 Skrevet 4. mars 2010 Jeg kan heller gi deg hundre grunner til hvorfor du IKKE bør studere sykepleie! Hilsen dårlig betalt sykepleier!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #18 Skrevet 4. mars 2010 Da kan du slutte. Ingen tvinger deg, 18:15.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #20 Skrevet 4. mars 2010 Jeg vet ikke hvorfor akkurat du burde bli sykepleier. Kanskje du burde fortelle oss hvorfor du burde bli sykepleier? Jeg tror det er et hardt yrke. Det er noen sykepleiere som har forandret livet mitt for alltid. Av og til skulle jeg ønske jeg kunne stoppe dem for et øyeblikk, bare for å fortelle dem for en enorm forskjell de har utgjort i mitt liv.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #21 Skrevet 4. mars 2010 Du burde studere sykepleie hvis du syns turnusjobbing med helger, kvelder og netter er fint å kombinere med familieliv?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #22 Skrevet 4. mars 2010 Ikke alle sykepleiere jobber turnus. Rett skal være rett.
Hellobaby Skrevet 4. mars 2010 #23 Skrevet 4. mars 2010 Jeg er overrasket over nedrakkingen på dette yrket! HI: Det er et tøft yrke, men det er så mye å velge i! Holder på med utdannelsen selv. Kan ikke si det var så gøy i praksisen på dementavdelingen - fordi det ble så monotont, og ja - mye rumpevasking. Men poenget er at man har så mye å velge i etter utdannelsen, at man ikke trenger å være stuck med en jobb man ikke liker. Selv har jeg ikke bestemt meg for hvor jeg vil jobbe enda, men tenker akuttten kunne vært spennende. Og man kan ta mange forskjellige påbygg på utdannelsen. Jeg vurderer både helsesøster (veldig greie arbeidstider òg), eller jordmor. Til dere som tor at sykepleierutdannelsen er lett - jeg kjenner nok mange som droppet ut fordi de bare strøk på eksamenene. Det er temmelig høy strykprosent første året, og da er det snakk om unge mennesker som kom inn pga toppkaraktere fra videregående som stryker. Snittet for å komme inn, ligger godt over 5 altså, husker ikke helt nøyaktig nå i farten. Og i tillegg til å være akademisk sterk, må man ha personligheten til det også . Og ikke minst en genuin interesse for å hjelpe mennesker, hvis ikke tror jeg ikke man orker å jobbe som sykepleier. Det er et tøft yrke, psykisk og fysisk står det i studiekatalogen, og det er ikke tull! Jeg er superstolt av å snart få min autorisasjon som sykepleier! Hvor skal du evt studere, HI?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #24 Skrevet 4. mars 2010 Ikke Førde nei. Har tenkt på Diakonova i Oslo:)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #25 Skrevet 4. mars 2010 Nei, ikke alle. Men det er ikke lett å få tak i en jobb med bare dagjobbing. Hilsen turnusjobbende spl som har prøvd en stund
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå