Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Noen som vet hva det koster. Både innkjøp av selve dyret, og utgifter til for, dyrlege, stallplass, hov-stell osv? Må islandshester skos egentlig?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Det er nesten sjanseløst å si hvor mye man må betale for for og stallplass. Det er ekstreme forskjeller fra sted til sted. Jeg betaler vel ca totalt 1200kr for hesten min i måneden. Da er vaksiner og skoiner inkludert. Dette er en kaldblods da, men alle betaler jo likt selvfølgelig. jeg vet om flere som må betale 4-5 tusen for hesten sin i mnd. Dette er vel da oftest i byer. En islandshest koster alt fra ca 15 000kr og opp til 60 000kr og noen ganger mer. De som koster mest er jo da konkurranse hester. Dersom det er islands du vil ha så pass nøye på om hesten har sommereksem. Det er som oftest derfor hesten selges billig og det er noe skikkelig herk! Må gå med dekken om sommeren og i de verste tilfellene må hesten stå inne! Norskfødte hester er som regel eksemfrie. Islandshester har også en tendens til å ha ganske så mye egne meninger så det er også lurt å sjekke opp om denne hesten er medgjørlig. Har vært med på turer hvor hesten ble stående bom stille i over en time 2 mil fra stallen... Ikke gøy!! Om hesten må skoes eller ikke det ser du på høvene. Er de sterke og fine trenger du ikke sko, dersom ikke hesten har lett for å bli sårbeint. Har høvene mye sprekker er det muligheter for at du må ha sko, eller du må jobbe en del med dem for å få fjernet sprekkene. Jeg synes det er veldig greit å sko på vinteren jeg da. Føler meg mye tryggere oppå hesteryggen når jeg vet at hesten har brodder på og ikke sklir så lett. Ellers så finnes det jo boots med pigger du bare kan sette på når du skal ri, men disse har en tendens til å falle av!! På sommerhalvåret er det veldig greit å ikke ha sko på hesten. Det er jo også mye billigere! Jeg betaler 750kr u/sko for skoing og 350kr for barfottrimming! Lykke til med hestekjøp :-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Tusen takk for svar! :-) Jeg drev med hest for ørten tusen år siden eller noe sånt, men må nok friske opp kunnskapene mine litt før jeg evt kjøper ja. Datteren min ønsker seg veldig en hest, hun er 6 år, og jeg tenkte da å kanskje kjøpe en vi begge kan ha glede av. En som ikke er for stor for henne, men stor nok til å klare en voksen dame. Hun er jo altfor liten til å få ansvar for en hest og mosjonere den alene, så jeg må kunne bruke den jeg også. Derfor tenkte jeg på islandshest, men må ikke være den rasen. Takk for tips til ting jeg burde huske på, når du nevnte det husker jeg faktisk at jeg har lest dette den gangen jeg ar ung :-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Når jeg tenker over det så er egentlig nordlandshesten også noe som passer fint til familiehest. Den er vel som oftest litt mindre i størrelse enn islands, men den skal tåle vekt opptil 100kg. Tinker er også en rase som jeg har forelsket meg helt i. De finnes i størrelse fra ca 145cm og opp til ganske så stor hest. De er ganske så kraftige med masse man, hale og hovskjegg. De har et herlig gemytt og er veldig ofte pinto farget :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå