Gå til innhold

Flere som har opplevd å hverken få blomster eller gave fra mannen sin etter fødsel?? Babyen har heller ikke fått noenting...

Anbefalte innlegg

Fikk ikke jeg heller med første gang men babyen en rosa bamse, Tenkte overhodet ikke på at jeg skulle hatt det.

Med andre mann hadde han og jenta kjøpt blomster og pakke til babyen. Tredjemann fikk og pakke og jeg ett blad. Har aldri forventet noe av mannen min der. Men om jeg ikke får blomster på bryllupsdagen blir jeg veldig skuffet!

Fortsetter under...

Dæken, kjenner jeg er på en helt annen planet enn folk flest her inne....

Ja, jeg har fått diamanter og blomster av mannen etter hver fødsel. Vi har pult, jeg har blitt gravid, og gått i evigheter med oppkast, sure oppstøtt, hemorroider, bekkenløsning, søvnproblemer og dritt, mannen jobber laaaaaaaange dager og jeg er mye alene med de to vi har fra før.

For å avslutte det hele, skal jeg føde frem et nytt barn, om det ligner på de forrige fødslene, ender jeg opp med en vakker hardangersøm i "det helligste", problemer med å gå på do de påfølgende ukene/månedene, avløst av nattevåk det neste året. Mannen min sover om nettene og har ikke større problemer enn en voksende prostata.

Faen heller om jeg skal ha noe!

Og jeg slipper å si noe, han kommer på dette helt alene. Nå har eldstegutten på 4,5 år i tillegg sagt at neste gang jeg kommer på sykehus for å få baby, skal de kjøpe druer og blomster når de kommer på besøk, en stooooor blomst, en pakke fisker og en gul ring. Er svært spent på den gule ringen:)

Til babyen kjøpte vi da ting sammen, var ingen av oss som hadde egen gave til babyen.

Nei, jeg fikk ikke noe gave av mannen min. Det forventer jeg heller ikke. Jeg forventer at det praktiske er på plass, altså, at mannen tar like mye ansvar for barnet som det jeg gjør, og at mannen tar husarbeid og slikt i tiden før og etter fødsel.

Får en snikende følelse av at dere som forventer gave er dere som lever veldig tradisjonelt. Da bidrar kanskje ikke mannen så mye praktisk, og da står jo mannen mer på siden som en tilskuer og da blir det på en måte mer naturlig med gave.

Bare det at du leger merke til at mannen din ikke har kjøpt en egen gave til barnet. Hvor mange menn husker om kona ga gave til babyen da den ble født?

Min mann tenker lite på slikt.

Jeg fikk hverken blomster eller diamanter.

Jeg sa at jeg ville ha en baby-bok så da kjøpte han det til meg..:-)

Men ja, du har lov å være litt skuffet.,

Overrasket over hvor mange som mener at det er greit at mannen ikke gir kona noe etter graviditet og fødsel.

Men om svigernor kjøper gaver til 400 kr i dåpen til poden, er man så skuffet at man nesten segner om..

Brooklyn, du illustrerer poenget mitt. Du har tydeligvis hovedansvar for barna, mens mannen din har en mer perifer rolle. Da er det mer naturlig at mannen gir gaver til kona, ikke bare i forbindelse med fødsler, men i andre sammenhenger også. Her i huset lever vi helt anderledes, så jeg synes forventer ikke gaver utenom jul og bursdag.

Når det er sagt så synes jeg ikke det er teit å gi gave til kona når hun har født, men jeg synes ikke det bør være en forventning. Det finnes mange måter å bidra på. Det er mye slitsommere å gjøre halvparten av husarbeidet et helt liv enn det er å kjøpe en blomsterbukett eller et smykke ved spesielle anledninger.

Annonse

Fikk sove lenge om morgenen de dagene han hadde fødselspermisjon.Og fikk middag hver dag. Gull verdt. Forventet ikke noe annen gave.

14:58, det er vel heller slik at de som absolutt skal ha fødselsgave av mannen er de samme som mener at gaver under 1500 ikke er verdt noe....

Nja jeg er litt enig i det med hovedansvar i ukene, da jeg både henter og bringer i bhg, lager middag og får hjulene til å gå rundt sånn sett. Men, må jo nesten poengere at mannen min bidrar veldig mye når han først kommer hjem fra jobb og i helgene, står opp med guttene både lørdag og søndag, slik at jeg får sove lenge, og vi deler på husarbeid og ansvar for guttene. Så han er en deltakende mann, ved leggetid i ukene og i helgene. Jeg vil ikke kalle det en perifer rolle, men ser poenget ditt.

Og han lærer guttene sine at vi skal ta vare på mammaen og samarbeide med henne (haha), for da blir hun glad:)

Nå må dere slutte å være så prektige og si at dere aldri kunne tenkt dere å få noe som helst siden dere er to om å lage babyen osv.

Det er ganske vanlig å gi barselsgave til dama si pga svangerskapet og fødselen hun har vært igjennom. Det er faktisk en ganske stor påkjenning på kroppen. Mange sliter og blir ekstremt dårlige i sv skapet - mannen kan hvis han vil med en liten gave/oppmerksomhet si takk for hva hun har gått i gjennom.

Hi - har du sagt noe til mannen din om at du håpet på en liten gave eller oppmerksomhet til deg eller babyen? Menn er ikke tankelesere, og han har nok ikke tenkt på det rett og slett.

Ikke for at det er så viktig med slike ting, men noen syns det er koselig å gi og så er det kjekt å få en liten oppmerksomhet! Noe jeg tror HI ville frem til..!

da elste va født fikk æ en blomsterkvast og ho en bamse, men da minste va født fikk æ ingen ting. Tenkte ikke over det, før i den perioden va vi fri før vann heime så hannes oppgave va og fikse vann i kran t vi kom heim. (bryn va blitt tørlakt og vann i røran) Så dagen etter fødseln fikk han dett travelt med å fikse det. Kjente æ va litt skuffe, men fikk korte hannes og kunne fare å shoppe det æ trenget og ville ha etter fødseln og han hadde da vårres vidunder aleina. Så det va nok gave før mæ, og at æ fikk tilbringe kvalitetsti lamme elste som hadde fådd snudd verdagen sin på hode fra og være aleina med oss og t å dele oss med en liten bror.

Åh man kan få mye fint for under 1500 kroner! Om mannen er kreativ og kjenner sin kone, kan man finne noe rett til enhver pris. Det er ikke pengene/prisen det kommer an på. Men en bukett nelliker kjøpt på Shell på vei til barselbesøk er rett ut stusselig.

Sier ikke at barselgaver til sine kjære er bortkastet og tullete, for det er jo godt ment.

Men synes det er litt rart at kvinner fokuserer om en får gave eller ikke, etter graviditet og fødsel. Man har fått den fineste gaven i verden og burde vel være fokusert på barnet sitt? Og får mannen noe gave i gjengjeld for alt det ekstra som har påfalt han når partneren har vært gravid?

Jeg har hatt en lett og en tung graviditet, og en lett og en tung fødsel. I det hele og det store en nok mannen den som har hatt det verst under begge graviditetene. Tatt nesten alt av husarbeid, all matlaging, henting og levering, pusset opp, og hatt hovedansvaret for sønnen vår. Det var ved siden av en veldig krevende jobb og studier. Siste graviditeten lå jeg i nesten 4 mnd på sofaen og fikk ikke lov å røre meg.

Synes fokuset bestandig er på den stakkars kvinnen og alt hun må igjennom, men mange menn er virkelig helter mens det står på.

Annonse

Det er da mange måter en mann kan vise at han er takknemlig for den jobben kona gjør med graviditet og fødsel? Hvorfor må det være en gave? Som flere av oss har nevnt, mannen gjør andre ting som vi setter pris på.

Men hadde jeg hatt en lat mann som aldri gjorde en dritt så hadde jeg forventet gave.

Hva ga du til han da brooklyn?

Er jo ikke bare du som har gitt han et barn, han har jo faktisk gitt deg et barn og. Og regner med at han stilte ekstra opp og måtte ta mye mer ansvar og arbeid + å tilfredstille dine krav som gravid?

Hva fikk han i barselgave? Mere krav og mer arbeid eller ei sur kjerring som ikke fikk riktig gave?

15.07- jeg har en mann som forguder meg og bærer meg på hendene, både i svangerskap og ellers. Jeg gjorde ikke en dritt annet enn å ta meg av ungen i flere mnd etter fødselen, han gjorde alt. Og tok ungen der han kunne også, og lot meg sove/dusje etc. Og som sagt tidligere var huset strøkent når jeg kom hjem fra barsel.

Nå som han selv er i perm har jeg heller ikke løfta en finger på lenge, jeg får middag hver dag (og han kan godt finne på å lage egen middag til meg med favorittmaten min, og noe annet til seg selv.

Han forteller meg hver dag hvor mye jeg betyr for ham, og gir meg masse oppmerksomhet. Ofte kjøper han med seg favorittgodteriet mitt når han handler, eller får tak i marsipankake med rosa lokk en hvilken som helst dag bare fordi han vet jeg elsker marsipan og rosa er favorittfargen min. Han varmer opp bilsetet før jeg kommer ut i bilen og setter fram skoa mine for meg. I tillegg er han en fantastisk far. Hvor mye mer oppmerksomhet skal jeg liksom forlange?

I min bok er det dette- hverdagsstøtten- som betyr noe. Så får det heller være at han glemte fødselsgave, ikke gir meg noe kort til bursdagen, driter i Valentines og knapt husker hvilket år vi ble sammen. Jeg er mer enn fornøyd sånn som det er nå jeg! :)

Har ikke lest alle svarene du har fått nå, men jeg fikk i hvert fall ingen ting, og tenkte ikke over det heller.

Vi ble overøst med gaver fra alle rundt oss, både blomster og ting til babyen. Og jeg så på det som gaver til oss som par pluss baby. Tenkte aldri over at vi burde ha gitt hverandre noe:)

Hvem har sagt at jeg ikke fikk riktig gave????

Han fikk klokke av meg. Og en jakke jeg vet han har siklet på.

Mine krav som gravid med en mann som arbeider mye vet du ingenting om :)

Men jeg vil slettes ikke påstå at jeg er urimelig på noen som helst måte! Etter din standard, kanskje, men etter min, og VÅR standard, neppe.

Vittig at så mange forventer å få betalt for å gå gravid og føde. Har inntrykk av at enkelte her, som Brooklyn, ikke ville fått barn hadde de ikke fått gaver for det etterpå. Stakkars menn. De kan ingenting for at de ikke er i stand til å gå gravide og føde, forsørge familien sin skal de også, og så krever kjerringa gave i tillegg, for noe hun har valgt helt selv. Er det rart folk skilles sier jeg bare.

Det er normalt å gi nære og kjære en blomsterkvast eller noe når dem er på sykehus. Og hell yeah, vi fortjener å få et "takk" og en gest som viser at mannen synes man har gjort en god jobb, og er glad og takknemlig - selv om han var med på knullinga!

Barnet er selvsagt gaven i seg selv, men hvis man sier takk til mannen for at han skifta dekk på deres felles bil, så syns jeg jeg fortjener en liten takk og symbolsk belønning for strevet det er å gå gravid og føde et barn!

Han glemte jo da å kjøpe noe til meg, og 1 måned etterpå etterlyste jeg rosene jeg forventet meg :-) Litt kjedelig å måtte spørre om sånn, men mannfolk tenker jo ikke alltid like langt. Jeg sa bare "det hadde vært koselig om du hadde kommet med roser til meg etter fødselen." Greit å gi beskjed til mannen hva vi ønsker og forventer fra de. Ikke noe bg deal akkurat dette da, men syns det er en liten, kjærlig og god gest å gi sin kjæreste. som er med på å opprettholde et romantisk og fint forhold sånn generelt.

HI sier ikke at det er det hun fokuserer på, men hun er litt skuffet fordi hun syns det hadde vært kos med en liten blomsterkvast eller noe lignende.

Ingen har sagt at det MÅ være en gave. Tviler på at HI går bare og tenker på gaver og ikke setter pris på babyen og mannen sin. Måte på hvor mye folk greier å vri på innleggene her.

Jeg har en fantastisk mann som stillte opp som en helt, i tillegg til at han ga meg en liten gave. Ser ikke noe galt i det! Jeg er kjempestolt over å ha en så snill mann!

Er ikke bortskjemt av den grunn. Blir ikke akkurat neddumpa med blomster og gaver til vanlig eller på alle merkedager..! jeg setter pris på ham uansett.

Jeg har hverken født en unge, eller er gravid for øyeblikket. Men jeg må si at jeg har virkelig stor angst for fødseler. Ville blitt forferdelig skuffet hvis min samboer ikke ga meg en liten oppmerksomhet etter fødsel. Om det så var en blomst, et kort der han skrev noe koselig til meg eller hva det måtte være.

Synes man har vært gjennom mye tøft etter fødselen, og selv om jeg kanskje hadde taklet den bra, hadde jeg likevel hatt det vanskelig psykisk på forhånd.

Og nå er det sånn at min samboer er mye mer klar for å bli forelder enn hva jeg er også.

Til jul, bursdag og valentines trenger jeg ingenting, men etter fødsel hadde jeg blitt forferdelig skuffet om jeg ikke fikk noe.

Har tenkt på det mange ganger, at hvis det var mulig at både en kvinne og en mann kunne gå gravid, så ville jeg være den som har båret og født barna våre. Er kjempestas og være gravid, og jeg synes noen av de beste minnene mine er fra fødselen og tiden etterpå på sykehuset. Ville aldri ha byttet det bort mot noe som helst :)

Vi har da felles øk. og handler alt inn til barna våre på forhånd. Har vel hendt at vi har kjøpt bamser eller noe lignende på sykehuset.

Det jeg ønsker meg i barselgave er en mann som hjelper ekstra til når jeg går gravid, tar de tunge løftene og avlaster meg med ting som jeg som regels bruker å gjøre. Varter meg litt ekstra opp med en massasje, bedre middag osv. Slik viser min mann at han bryr seg. Og så trenger jeg bare si hva jeg vil ha, han er allerede på tur på butikken før jeg har fått snakket ferdig nesten :P Slik omtanke vil jeg ha. Og det er mye å be om i 9 mnd, + alt ekstra som kommer med i forbindelse med fødsel og tiden etterpå. Mannen min var mer sliten enn jeg var stakkar :P

Det som er litt kos, er at han bestandig på kveldstid etter en fødsel, drar å kjøper det jeg liker best av snop og tar alltid med de bladene eller bøkene som jeg liker :) Elsker den tiden hvor vi to får en natt sammen på sykehuset alene med den nyfødte, og vi kan ligge å beundre prakteksemplaret :)

Men hadde ikke mannen min stilt opp, eller vært noe særlig tilstede i familielivet vårt så hadde jeg tenkt "at det minste han kan gjøre er nå og kjøpe en ordentlig gave".

Næmmen kjære vene, visst hadde jeg fått barn om jeg IKKE hadde fått gave etterpå! Det er jo ikke DET som er poenget!

Alle har forskjellige forhold seg imellom, noen krever litt mer enn andre, men gir etter på endel andre ting. Forholdet mellom meg og mannen min vet du jo ingenting om, bortsett fra det jeg skrev om barselgave og diamanter!

Her inne kryr det av forskjellige forventninger man har til partneren sin. Noen har en partner som er sur for julepyntesken har stått fremme til over nyttår selv om man har født i romjulen, andre må ta opp kredittlån for å kjøpe mat til familien, da far ikke vil bruke av sine opptjente penger. Andre igjen vil klore øynene ut av svigermor fordi hun bare brukte 400 på en dåpsgave, og noen igjen forventer mer av sine menn, fordi forholdet deres er slik.

Mannen min har fått sin oppdragelse av sine foreldre, man lærer ikke en gammel hun nye triks (eller å gjø eller hva faen det heter på norsk).

Og jeg er kjempeglad jeg har så flott mann som jeg har:) Og har planlagt at hvis vi fremdeles er gift om 20 år (og dette har jeg vært svært åpen om, og vi har ledd litt av det), så skal vi kjøpe en hästens-seng til sølvbryllupet vårt. Og får jeg et 4 barn, da ønsker jeg meg et flygel. Vi har ikke plass til flygel, så da må jeg få nytt hus.

Ser at det er vanskelig å være sarkastisk og vittig her inne, så det får jeg bare leve med:)

Ærbødigst,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...