Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Jeg har ikke vært den flinkeste på kjøkkenet alltid. Blir fort Torosauser og gryter, ferdigkjøpte hamburgere og brød, lyse brød sådan osv. Brukt veldig lite rent kjøtt og fisk, mest kjøttdeig og fiskekaker, fiskeboller osv. Den siste tiden har jeg laget mer og mer fra grunnen av, men møtt på et stort problem som tar motivasjonen helt i fra meg :-( Barna våres, og til dels vi voksne også, er så vandt med halvfabrikata at de ikke liker hjemmelaget mat. Jeg lager ovnsbakt laks og vi voksne sier "Mmmmm...!" og lager den til på så spennende måter som mulig. Barna på 7 år og 5 år vil ikke en gang smake, eller tar tungespissen borti og sier "liker det ikke" og så rører de det ikke. Upedagogiske forsøk som "vis du spiser bare 2 biter skal du få is til dessert" funker heller ikke. Så hver gang jeg da altså har stått og strevd over grytene og lager sunne og gode middager (synes jeg selv), sitter barna mine og pirker i maten og spør etter halvfabrikata-maten. De spiser gjerne grønnsakene og sånt, og det er jo supert, men hadde vært fint å få i dem fisk, kylling osv også da. Noen erfaringer på om dette vil gå seg til? Tips?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Hm, det var faktisk ikke så dumt det! :-) Noe mat lager jeg når de er på skole/ i bhg da fordi det skal koke eller steke lenge (er hjemme i permisjon), men resten må de jo kunne være med på å lage ja. Takk for forslag :-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Jeg har kresne unger, men de får ikke lov å si at de ikke liker noe. De må først smake. Jeg forventer ikke at de spiser opp, men at de smaker. Og hvis de sier at de har smakt det før og ikke liker det, tells det ikke:-) Jeg sier, kanskje det smaker annerledes idag da, prøv! At det er mat man ikke liker er vel likt for alle, men man kan vennes seg til det meste bare man prøver. En annen ting kan være å la dem få velge mellom to forslag fra deg; Kylling eller laks idag? Eller hvis du vet på forhånd hvilke kjøtt/fiske råvarer du ønsker å bruke den kommende uken kan de være med på å lage menyen og bestemme hvilke dager de skal ha de forskjellige tingene. Heng det deretter på kjøleskapet el.lign.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Hei Hos oss er det litt motsatt. Lager stort sett ting fra bunnen av. Det jeg merker meg når jeg benytter ferdigmat og halvfabrikat er at det er så fryyktelig salt.... Så tenker kanskje at hvis barna er vandt med den saltsmaken så vil det ta litt tid å venne de til mat som ikke smaker like salt... Så, salter du maten såpass mye at den smaker like salt som ferdigmaten? Du kan jo gjøre det nå i starten også trappe ned på saltet gradvis?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Har hørt denne før, i noen varianter Veldig enig med forrige innlegg ang salt, men ferdigmat inneholder flere ting man ikke tenker så nøye over. Sukker f eks, eller MSG. For å gi "god smak" til råvarer som er mindreverdige og ofte smaker direkte dårlig. Barn er i utgangspunktet født med fintfølende smaksorganer - gjett f eks hvorfor spedbarnsmat verken skal saltes eller krydres - men altfor mange har fått dem ødelagt før de er 3. Da kan det være tungt å "avlære" slike barn hvordan god mat egentlig skal smake. Å la dem være med å lage maten selv, er et utmerket tips. Selvgjort er velgjort, det gjelder barn like mye som voksne. Og vet barn NØYAKTIG hva som er i maten blir den ofte lettere å spise. At de samtidig faktisk over tid lærer å lage mat, er jo bare bonus Å være VELDIG NØYE med å bruke absolutt førsteklasses råvarer er et annet tips. Husk at du, i motsetning til ferdigmatfabrikantene, ikke kan (bør) bruke sukker/MSG og div annet for å kamuflere halvgod vare med. Ellers: Krev alltid at barn skal smake, og forklare HVORFOR om det kke liker maten!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #7 Skrevet 4. mars 2010 Tusen takk for mange tilbakemeldinger! Ja, jeg har nok en del salt i maten, og litt sukker om det er mye tomater siden dette er så syrlig. Er jo ikke bare barna som skal avvennes med halvfabrikata, men vi voksne også. Skal i hvertfall ta til meg alle gode råd fra dere, og ikke gi opp enda! Takk for motivasjon :-) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå