Gå til innhold

Har vært hos legen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...til første svangerskapskontroll, men der skjedde det jo ikke stort ;-)

Fylte ut papirer og sendte søknad om fødeplass og ordinær UL. Tok urinprøve og BT. Blodprøver kunne man ikke ta før tidligst etter uke 12 (12-16), så må komme tilbake da.

Fikk også beskjed om at neste kontroll ikke er før ca 4 uker etter ordinær UL, altså i uke 21-23. Synes det var veldig lenge, men det er vel normalt? Andre som har fått beskjed om det samme?

Kunne godt tenke meg en kontroll sånn i uke 14 hvor jeg kunne få høre hjertelyden på dopple-apparatet jeg da. I Italia hvor jeg bodde i forrige svangerskap var det mye mer oppfølging. Men det er vel bare å smøre seg med tålmodighet. Skal på privat UL i uke 12 da, så har noe å se fram til ;-)))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det var rart at du ikke kunne ta blodprøve før etter uke 12, for både i mitt forrige svangerskap og i dette tok jeg blodprøve rundt uke 8... De sjekker jo bare om du har antistoffer i blodet for rødehunder, om du har HIV og hemoglobinnivå, jernlager samt om du har rhesus + eller reshus - blod pluss sikkert et par andre ting. Dette endrer seg ikke i svangerskapet (bortsett fra Hemoglobinnivået og jernlager, men det sjekker de flere ganger ila graviditeten uansett)

Skrevet

Jeg var hos legen i går , jeg var da ca 6 uker på vei. Tok litt forskjellige blodprøver, blant annet jern, urinprøve. Deretter skulle jeg inn igjen om ca 3 uker for å ta de andre prøvene. Da er jeg ca 9uker. Så skulle det være en kontroll hos lege eller jordmor før ul og.

Så synes det virket lite jeg, men det er jo sikkert ikke noen grunn til å gå så mye til legen, da det er veldig lite de kan gjøre uansett.

Skrevet

jeg fikk også beskjed om å komme tilbake når jeg var 12 uker på vei. Var hos lege på tirsdag og da var jeg 9+2. Skjønte ikke helt hvorfor jeg ikke fikk tatt blodprøver heller, men men får ta en tur til om 3 uker vi da:)

Skrevet

skal forresten til jordmor i uke 14-15. står i mitt papir ang svangerskapskontroller som er nå.

Skrevet

Eg var i Italia då eg var gravid med første jenta mi. Ja, det var betre oppfølging der, men synest det er deilig å sleppe alt maset og dei utallige blodprøvane og testane! For ikkje å snakke om gu kvar gong.

Lykke til vidare :-)

Skrevet

Når det gjelder blodprøver som skal tas etter uke 12, så er det for forskning. Mange leger følger den prosedyren, mens andre mener det er tull, og bryr seg ikke om det. Resultatet du får ut av det, er det samme...

Skrevet

Dette med 12-ukers grense for blodprøve har med å gjøre hvilket sykehus som skal analysere prøven; noen sykehus (f.eks A-hus) nekter å ta imot blodprøver før uke 12, mens andre (feks Ullevål) tar imot før uke 12. Vet ikke helt hvorfor, men har inntrykk av at det er et kapasitetsspørsmål rett og slett.

Skrevet

Jeg så at det sto tydelig på blodprøvearket at blodprøvene IKKE måtte tas før uke 12, og så sto det 12-16 i parentes bak. Det er vel et standar blodprøveark vil jeg tro, som gjelder for alle (hører ikke til Ahus for å si det sånn).

Men det gjelder bare blodprøvene hvor man sjekker rubella, syfilis, Hiv, hepatitt, blodgruppe osv. De andre blodprøvene kan man selvsagt ta når man vil(jern, blodprosent osv.), men hun valgte at jeg skulle ta alle samtidig. Jeg er ikke så intressert i de 12 ukersprøvene uansett, siden jeg jo allerede har tatt de ved forrige svangerskap, og de vil gi meg akkurat de samme svarene nå.

Jeg likte bedre svangerskapsomsorgen i Italia jeg da, selv om det er godt å slippe GU ved hver kontroll ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...