Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei dere,

er ikke ansatt i full stilling, er bare ringevikar, men jeg jobbet nesten 100% i det siste året.

men jeg må vel regne med at jeg ikke kan jobbe fullt så mye fram til jeg gå i permisjon. arbeidsgiveren min er egentlig veldig grei, men han gidder vel ikke å betale fullt for meg når jeg ikke klare hele jobben.

jeg antar at jeg ender kanskje opp med rundt NOK 5.-6.000 i de siste tre måneder før permisjonen.

snakket med nav i dag og de mener at grunnlaget for foreldrepenger er det du tjener ca. de tre siste måneder. trodde alltid de beregner det etter de siste tre år? det er i hvert fall det du finner på nav.no med denne kalkulatoren...

er litt bekymret nå, klarer meg jo ikke med 5.000 eller 6.000 kroner???

har noen erfaringer med dette??? trenger litt råd.

takk dere

trutta

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141534253-hvor-mye-foreldrepenger-f%C3%A5-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som hovedregel det du tjener siste mnd før permisjonen starter som blir grunnlaget. Had du store variasjoner i lønn ser de odte på ett snitt av de siste 3/6/9 mnd.

3 års regelen gjelder nok ikke deg.

Så jobber du fullt nå vil det lønne seg for deg å heller bli delvis sykemeldt om du mener svangerskapet er grunnen for at du ikke vil klare å jobbe fullt videre.

Da må du få sykemeldingen før du går ned i lønn.

F.eks 50% sykemeldt og 50% jobbing.

Nav skal alltid beregne de 3 siste årene og sette dette oppi mot den inntekten du har ved perm start er avviket mer enn 25 % skaldu ha det beste om det kan renges å være reelt

du skal uansett se på et representativt snitt så om det hjelper så kan du be om et snitt på 12 mndr eller ev færre

hei:)

Hvis du er bare ringevikar og ikke har noe fast ansettelse så får du ingenting.. det er nødt til å være tapt arbeidsinntekt for at du skal ha krav på foreldrepenger.Det fikk jeg beskjed om forrige gang jeg var gravid.. det er et potetland vi bor i..desverre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...