Gå til innhold

Spørsmål til dere som har hatt MA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på flere ting:

Jeg får høyst trolig tabletter for å støte ut fostersekken (tom forstersekk hos meg).

Hvor lenge tok det fra tabletten(e) ble tatt til blødningen startet?

Var det veldig smertefult? For dere som har født før, kan det sammenlignes med rier?

Fikk dere sykemelding i forbindelese med i gansetting av abort?

Hvor lenge blødde dere?

Hvor lenge anbefalte lege/jordmor at det gikk før dere prøvde på å bli gravide igjen?

På forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at du vil ta tabletter? Du kan vel velge dette selv? Jeg har hørt at pilleabort kan være litt både og... Jeg har selv bare erfaring med utskrapning, men det var VELDIG greit, altså, ingen problem i det hele tatt. Du får et stikk og blir borte, og vips så er du våken igjen og alt er over. Du får noe smertestillende å ta den første dagen, men jeg hadde overhodet ingen smerter og blødde minimalt, litt hver dag i rundt en uke (de sier at en til to uker er normalt).

Jeg fikk ikke sykemelding, men du kan sikkert få det.

Mange sier vel at man skal vente en mens med å blir gravid igjen, bl.a. for å styrke slimhinnene, men det er jo mange som ikke venter i det hele tatt. Etter min MA ventet jeg 4 mnd før jeg prøvde igjen, men det var mest fordi jeg skulle gifte meg.

Det kommer til å gå så greit, men godt å få det overstått. Ta vare på deg selv, og få en sykemelding om du trenger det. Anbefaler å leie/kjøpe en haug med sukkersøte, litt hjernedøde filmer som f.eks Bridget Jones, og bare lulle deg inn i det de første dagene, så slipper du å tenke så mye.

Skrevet

Hei

ADVARSEL: HAR KOMMER DET EN DEL EKLE DETALJER.

Utrolig trist at du mistet.

Jeg har fått de pillene 2 ganger.

1. gang hadde jeg begynt å blø litt på forhånd, og fikk pillene for å få fart på sakene.

Andre gang hadde jeg ikke begynt å blø når de oppdaget MA'en.

Fikk en pille på sykehuset på mandag ettermiddag. Den pillen skal modne livmoren.

Begynte å blø litt på tirsdag kveld.

Tok Cytotek (eller hvordan det nå skrives) og en dobbelt pinexforte onsdag morgen. 1 time senere begynte det å blø ordentlig.

På torsdag formiddag kom en stor klump med restene.

Så ble blødningene mindre og mens lignende. Ga seg etter en ukes tid.

Det var ikke så vondt som jeg trodde det skulle være, og det kan ikke sammenlignes med en fødsel.

De fleste er sykemeldt iallefall til og med den dagen man tar de siste pillene. Da må man holde sengen.

Første gang fikk vi anbefalt å vente til jeg hadde fått tilbake mensen med å prøve igjen. Denne gang sa dem ikke noe om det.

Lykke til

Skrevet

Hei.

Trist å høre at du har mistet.

Jeg mistet i januar da jeg var i uke 12. Jeg fikk da Cytotec som skulle sette igang aborten. Disse pillene tok jeg kl fire en ettermiddag, og riene startet ca 2 1/2 time etterpå og varte i nesten to timer i strekk! Hadde jeg visst hva jeg gikk til, hadde jeg aldri forlatt sykehuset, for dette var vel så nært en fødsel jeg har vært. Det kan vel sammenlignes med åpningsrier.

Dette er ikke ment for å skremme deg, og det spørs vel hvor langt du var kommet i svangerskapet forhold til hvor omfattende dette blir.

Jeg var sykemeldt i 14 dager etterpå, men det hadde mest med den psykiske nedturen dette medførte.

Ønsker deg uansett lykke til, og håper spiren sitter snart igjen:-)

Klem

Skrevet

Anbefaler deg utskraping - har dessverre erfaring fra begge deler :(

Ang cytotec så funket det ikke på meg - etter 5 timer uten at det skjedde noe (blødninger/rier/sammentrekninger) fikk jeg ny dose som måtte inntas oralt (de første settes opp i skjeden)!

Ble fryktelig dårlig, kastet opp i senga (var på sykehuset jeg da) og svimte av på toalettet - jeg var da ca 10 uker på vei... En klump på størrelsen med knyttneven min gled ut av meg idet jeg besvimte på gulvet (fikk hjelp av jordmor til å komme meg opp og tilbake til sengen) hvorpå jeg da spydde utover hele senga - riene/sammentrekningene var helt jævlige, synes det nesten var like ille som en fødsel jeg da... Har en datter på 4 år og fødselen sitter friskt i minne ennå ;)

Så derfor anbefaler jeg deg utskraping - det er mye mer humant og bedre både fysisk og psykisk :)

Ved utskraping blødde jeg ikke så mye og jeg fikk tilbake mensen etter 27 dager, ved tabletter blødde jeg i ca 8 uker og fikk tilbake mensen etter 9 uker, bare kluss med syklus etterpå, men det er visst helt normalt etter en abort, spesielt medisinsk abort når man får tabletter...

Utrolig trist at du har opplevd dette, ut i fra min erfaring anbefaler jeg deg å ta utskraping dersom du har mulighet til å velge, men du bestemmer helt og holdent selv - uansett ønsker deg bare lykke, lykke til videre og så vil jeg gjerne gi deg en skikkelig god varm trøsteklem ;)

Skrevet

Jeg vil begynne med å si at det er utrolige trist å høre at du har mistet:( sender deg trøsteklem!!!

jeg tror det kommer litt an på i hvilke uke du er i.....

Jeg har mistet to ganger (2 MA). Begge gangene var jeg i uka 10. forrige gangen sa de på sykehuset at kroppen skulle bli kvitt med dette selv (det hadde allerede begynt å blø).... de er noe jeg hadde ALDRI godtatt om jeg hadde hatt peiling på hva som skulle skje.... :( de på sykehuset sa at jeg skulle forvente "kraftig mens" men dette var noe helt annet!!!

(her kommer ekle detaljer, så ikke les om du ikke toler det!!!)

Jeg var hos venninna mi når det begynte å blø skikkelige!! Det tar 20 min å kjøre hjem til meg fra henne, så når jeg oppdaget hvor kraftig blødning det var, bestemte jeg å dra hjem. Jeg hadde sånn "ultra mega bleie" for å si det sånn... men når jeg var fremme så var buksene mine gjennomvote av blod, helt fra livet og ned til knærne!!! jeg tuller ikke!!! det var klumper og alt (beklager for beskrivelsen)... og stakkars mannen min måtte vakse gulvet hjemme, skylle buskene mine og vaske bilen, jeg sat på toalettet fra klokka 19:00-02:00 kunne ikke gå fra doen pga blødning... men klokka 02:00 stoppet det!!!! bara sånn plutselig!!! Dette var på tirsdag.....

på onsdag og torsdag var jeg rett og slett syk (sikker pga blodmangel), jeg har aldri i livet følt meg så trist og lei!!!

på fredag var jeg innom sykehuset for sånn oppfølgning... da blødde det en del, men jordmora sa at dette var så mye som var igjen at hun anbefalte utskrapning for å få ut det siste!! Jeg fikk ikke engang lov til å forlate sykehuset, skulle bara venta til hun kunne få tid til å gjennomføre utskrapningen!!! så, tross alt måtte jeg ha utskrapning!! jeg skulle ønske jeg kunne gjenta dette uten denne forferdlige opplevelsen og gått rett til utskrapningen!!!

den andre gangen viste jeg hva som skulle skje, og sa at jeg nektet å vente, jeg skulle ha utskrapning med engang!!!! det fikk jeg, og følte meg mye mye bedre og tok mye kortere tid å komme meg over denne triste opplevelsen!!

Hverken blødningen eller utskrapningen var fyskiskt vondt, men utskrapningen var mye mer behagelig spør du meg, sånn psykiskt sett!! Da var det bara over med engang, som passer mye bedre for meg...

men, du må gjøre akkurat som passer deg!!!! det er det viktigste!!

Lykke til videre :o)

Skrevet

Så synd at du har mistet. Jeg føler med deg.

Jeg har hatt to MA nå. Begge gangene var jeg åtte uker på vei, men det ble oppdaget to uker etter. Den første gangen fikk jeg beskjed om at jeg ville få utskraping, og det skjedde dagen etter.

Den neste gangen, nå i januar, fikk jeg velge. Legen sa at han anbefalte utskraping igjen. Om jeg tok tabletter ville det gjøre veldig vondt, og alt blodet kunne komme til å skremme datteren min om hun så det. Han sa at en utskraping er mye mer kontrollert, og langt mer behaglig for pasienten.

Vi har snakket med flere leger i forbindelse med problemene våre, og alle har sagt at vi absolutt burde vente med å prøve igjen til etter mensen har kommet tilbake. Hvis ikke er det økt sjanse for at det går galt igjen.

Lykke til videre!

Skrevet

Hei..

Så trist at du må gå igjennom dette..

Jeg har hat både utskrapning og cytotec behandling..

Jeg hadde som endel over her vannvittige smerter ved cytotecen... for meg var disse smertene/riene verre enn ved fødslen. Jeg var da 11 uker på vei. Veldig mye blod/klumper..jeg besvimte og det var en veldig tøff opplevelse..

I august hadde jeg en tom fostersekk i uke 8, og jeg fikk cytotec 2 ganger, men de virket ikke..Jeg ville helst slippe narkosen og det der.

Utskrapningen gikk veldig fint og det ble mye mindre blødninger etterpå.

MEN! det er jo en LITT større risiko ved narkose og operasjon enn ved at kroppen får det ut ved hjelp av medisin..Men dog veldig liten sjans for at noe skal gå galt da :):)

Uansett hva du velger, så ønsker jeg deg masse lykke til :)

klem

Skrevet

hei

trist å høre at du har mistet i MA. Mistet selv i februar.

Jeg tok også utskrapning. jeg fikk påvist MA i uke 7 ,og fikk utskrapning samme uke, alt er over på noen få timer, litt mage smerter noen timer etterpå, jeg blødde i 1-2 daer, og følte meg i kjempe fin form igjen dagen etter. du kan få inntil 2 dager sykmelding.

lykke til og tenk fremover

Skrevet

Hei, er veldig lei meg på dine vegne, for jeg har gått igjennom akkurat det samme.

Jeg var 10+4 og skulle på ul bare av ren nysgjerrighet, og for å sjekke at alt var bra da vi brukte over ett år for å bli gravid.

Der var det tom fostersekk sa jordmoren. Så ble jeg sendt på sykehuset hvor de selvfølgelig sa det samme. Fikk valget mellom å tabletter, utskraping eller bare vente på at det skulle komme ut av seg selv.

Jeg valgte utskraping og har ikke angret på det. Våknet opp av narkosen uten å være kvalm, og hadde ingen smerter. Har blødd litt i ettertid. Nå er det gått ni dager og har lite blødninger. Ble sykemeldt i tre dager etterpå.

Legen min sa jeg burde vente til jeg har hatt en mens før vi prøver igjen, men at det ikke var noe fasit på det.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde nylig en MA, oppdaget i uke 11, men utviklingen hadde stoppet ca ved 6 uker (begynte å blø dagen før det ble oppdaget).

Fikk cytotec som jeg tok rundt kl 16, blødningen startet vel ca to timer senere. Blødde ganske mye mer enn ved mens (men så har jeg svært sparsommelige mensblødninger og da..) og det kom etterhvert mange klumper.

Smertene var ikke så ille som jeg hadde fryktet etter å ha lest om det på nett (bl.a. her inne). Tok et par pinex forte i løpet av kvelden, og de døyvet det aller meste.

Litt over midnatt ga smertene seg, og blødningen avtok til noe som lignet en mens. Blødde litt i en drøy uke etterpå og spottet litt i noen dager til.

Jeg hadde valgt dette igjen fremfor utskrapning. Hadde narkose i forbindelse med en operasjon i høst, og den resulterte i mange fler timer med elendig form og kvalme. Heller noen timer hjemme med levelige magesmerter...

Fikk beskjed om å vente på en mens før jeg prøvde igjen (spurte ikke om årsaken til dette).

Skrevet

Fikk ingen sykmelding, kun beskjed om å bruke egenmelding ved behov. Jeg var på jobb allerede dagen etter, følte at det var bedre å holde meg opptatt enn å sitte hjemme og tenke og fundere (dette er selvfølgelig individuelt), men formen rent fysisk var bedre enn på mange uker, alle symptomer borte...

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Ut i fra jeg har lest så er det flere som har hatt negative opplevelser med medisinsk abort, kontra utskrapning. Så ut i fra det, kommer jeg nok til å be om utskraping.

Jeg skal ringe akupunktøren som jeg brukte flittig i forrige svangerskap. Hun er utdannet akupunktør og jordmor,! Hun har god erfaring med gravide, og er kjempe flinkt. Jeg vet ikke om det er mulig, men skal nå høre om det går ann å sette nåler for å fremprovosere en naturlig abort. Og ikke minst begynne med akupunktur for å kunne styrke kroppen mot neste (forhåpentligvis) graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...