Gå til innhold

Noen som har prøvd dette eller lignende for å unngå at rådyrene spiser opp blomster i hagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Surre uvasket saueull rundt en pinne og sette sammen med rosene/blomstene.

Eller har du noen andre tips?

Har du evt. blomster som kan anbefales som de ikke liker så godt?

Skrevet

Noen jeg kjenner henger cder opp i trærne. De sier det hjelper, men har ikke prøvd selv.

Skrevet

Har hatt hage midt i Rådyrland. Løsningen var urter. De rørte ikke noen av urtene jeg plantet. Som lavendel, anisurt, peppermynte og vanlig mynte, estragon og humle. Hadde også riddersporer de aldri rørte og "Polstjerne" klatreroser. Georginene fikk også stå i fred. Mennnsekehår har jeg hørt skal virke mot rådyr. Og menneskeurin:S

Skrevet

Får be gubben pisse i buskene!

Urter er en god idè.

Rådyrene er jo søte og harmløse, men jeg håper å få ha noen blomster i fred :-)

Skrevet

De ødelegger mye. Jeg hadde en duftskjærsmin som aldri ble større enn 30 cm nedgnagde pinner. Og skulle rådyrene komme til å spise av urtene blir jo kjøttet ferdigkrydra til rådyrjakten:)

Skrevet

Lavendel funker bra her, rådyra spiser aldri av den rosen som står i bedet med lavendelen...

Men på den andre siden spiser de alltid knoppene av resterende 12 rosebusker som står lengre unna.. I forfjor sverget jeg på at jeg skulle skyte det neste rådyret som tok rosene mine, hehe... men Rådyret var kjapt ute i fjor vår og spiste uten at jeg så det, 7 knopper på den flotteste rosen min... Men jeg tilga rådyret elegant når jeg kort tid senere kunne telle intet mindre enn 27 nye knopper som også fikk være i fred!

Men lavendel funker som bare det!

Gjest irismor
Skrevet

30-06, 6,5x55 med lyddemper. Nydelig middag, det er jo bare naturens gang. Du planter blomster, rådyret spiser, rådyret blir middag, du planter nye blomster :-)

Kommer gjerne på besøk, men ikke akkurat jakttid på rådyr nå. Men kommer som sagt gjerne 10 august :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...