Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 kan jeg blande opp det jeg trenger i løpet av dagen og sette i kjøleskapet? tenkte da å servere det kaldt.gir litt til lunsj og mellommåltid på ettermiddagen..
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 De sier at man ikke skal gjøre det.. Men lage for hvert måltid istede. Du kan jo kjøpe de ferdigboksene? Men ser ikke helt problemet, den man lager selv skal helst lages for hvert måltid, men man får jo kjøpt større kartonger med lokk for å ha igjen. Det er greit liksom.... Merkelig. Tror det går fint jeg =) Tanta mi hadde tvillinger, og hun lagde en stor mugge med MME, sånn at hu bare kunne fylle på flaskene utover dagen.
blomstre Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Forutsatt at: - man bruker et merke som skal tillages ved 70 grader - man har fulgt alt ift renhold og hygiene - har rask nedkjøling - lager små mengder (altså prosonsvis på flaske og ikke i en stor mugge) og oppbevarer melken i kjøleskap som holder en temp på under 5 grader (obs ikke la de stå i kjøleskapsdøren, der temp vil svinge hver gang kjøleskapet åpnes), SÅ kan mme lages opp på forhånd og oppbevares i kjøleskap i 24 timer.
PAVEEL Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 De sier nei, men vet mange gjør det, inkl søstra mi:) Jeg hadde de boksene, hadde ferdig vann i flaskene i kjøleskapet, tok bare ut og hadde pulveret oppi, rista, så i microen;)
blomstre Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Mamma'n til Iris, ferdigboksene er sterile og kan ikke sammenlignes med den man lager selv med pulver.
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 4. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. mars 2010 jeg ser for meg at jeg lager til ca 200 ml på ei flaske og setter denne i kjøleskapet.. også heller jeg over i en kopp når hun skal ha.. kan skjønne at man ikke skal lagre rester etter ett måltid og gi fra samme kopp noen timer etter.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 4. mars 2010 #7 Skrevet 4. mars 2010 Hvis du bruker de som lages på 70 grader så kan du lage opp og ha i kjøleskap. De gjør det på nyfødt avdelinger på sykehus så.... Men da er det jo selvfølgelig viktig å være nøye på hygienen, både regjøring av flaskene og når man lager til. Når vi er på tur bruker jeg de ferdigblandede boksene.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 4. mars 2010 #8 Skrevet 4. mars 2010 Ok. Men om man steriliserer utstyret da? Når man har åpnet boksen, er den jo ikke steril lenger! Jeg tenker på de med sånn juice lokk på nå da, på 500 ml eller hva det er.
blomstre Skrevet 4. mars 2010 #9 Skrevet 4. mars 2010 Når man åpner boksen må man tilføre bakterier for at den skal bli "dårlig" (unngås ved god håndhygiene). Mens pulveret er ikke sterilt, og kan ha bakterier i seg i utgangspunktet. Kjenner ikke til de store kartongene, men jeg regner med at de har begrenset holdbarhet etter de er åpnet, 1 døgn? Men hvis du ser svaret mitt lenger ned så kan man altså lage til på forhånd hvis man tar noen forutsetninger. Å lage på stor mugge slik du beskrev er ikke å annbefale, da vil man ikke greie å kjøle det raskt nok ned og faren for bakterievekst er tilstede.
Gjest irismor Skrevet 4. mars 2010 #10 Skrevet 4. mars 2010 Søta lever enda hun blir nå 4 år. Vi kokte opp vann, blandet med mme ferdig på flaskene, avkjølte og satte de i kjøleskapet. Lot de aldri stå i kjøleskapet lenger enn 1 døgn. Varmet de i mocroen når de skulle brukes. Etter hvert ville hun ikke ha lunken mme, hun ville ha den kaldt rett fra kjøleskapet.
Gjest ->>- Skrevet 4. mars 2010 #11 Skrevet 4. mars 2010 Det er ikke anbefalt, og det er ikke spesielt mye enklere enn å tilberede etter hvert. Uten at det nødvendigvis betyr at ungen din stryker med om du gjør det.
blomstre Skrevet 4. mars 2010 #12 Skrevet 4. mars 2010 irismor, det kom nye retningslinjer for tilberedening av mme i desember 2007... det er en "ny" bakterie de er blitt obs på. Så så sant man ikke har satt seg inn i de nye retningslinjene så bør man ikke gi råd om mme, selv om unga selvfølgelig overlevde før også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå