Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 2 år siden jeg var gravid sist, vil noen oppdatere meg på hva man IKKE kan spise..? Føler det der forandrer seg hele tiden..

lagrede oster?

spekeskinke?

røket/gravet laks?

paté?

tunafisk sushi?

salami?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk! Det var informativt.. En del nye ting ja..

Er det ikke slik at man kan spise rødlig biff / spekemat etc om det har vært dypfryst i 24t?

Fant ikke noe om dette på denne siden..

Skrevet

Ja - det skal visst være trygt med spekemat og biff hvis den har vært frosset. Og brie og camembert smeltet i stekeovn....

Vet ikke om jeg er heeeelt overbevist.... Husker søsteren min spiste carpaccio i 5. mnd fordi kjøttet hadde vært frosset....vet ikke om jeg er villig til å ta den sjansen...

Skrevet

Det skal være ganske trygt å spise spekemat om den har vært fryst, men man kan også være uheldig å bli smittet og da kan det gå galt med den lille i magen. Jeg ville ikke tatt sjansen, men det får være opp til hver enkelt :)

Skrevet

Nei, frysing er ikke nok for å ta knekken på alle typer bakterier. Derfor bør man ikke spise rått kjøtt og spekemat uansett, selv om sjansen er bitteliten for at det er dårlig.

Skrevet

Er fårepølse spekemat??

Det er noe av det jeg klarer å spise (pga kvalmen..), men da er det kanskje ikke så lurt likevel..?

Skrevet

Fårepølse er spekemat ja. Du kan jo evt. steke fårepølsa litt? Stekt mår er også godt :)

Skrevet

Neiognei, jeg satt akkurat og puttet i meg ei skive med fårepølse, jeg nå... :(

Men takk for at du sa ifra - da gjør jeg ikke dèt mer!!

Skrekkelig med den kvalmen, det er så lite som funker...

Men det er jo verdt det - det bor et mirakel i magen!!! ;D

Soltrall fra

Skrevet

Hva med Salami, kan man spise det? Det frister sååå, men ikke turt å spise det enda...:) Hehe...

Skrevet

Nei, verken salami eller annen spekemat er trygt, fordi det er rått kjøtt og dermed fare for toxoplasmose (dessverre!!!!) sukk... :P

Skrevet

Her er forresten mer detaljert info om ost;

Ost

Alle oster som varmebehandles godt - som for eksempel ost på pizza, på ostesmørbrød, på lasagne eller i sauser - kan trygt spises av gravide.

Listeria er funnet i myke/halvmyke lagrede oster av upasteurisert melk. Upasteurisert melk er ikke varmebehandlet skikkelig, og risikoen for listeriabakterier er derfor stor.

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.

http://matportalen.no/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

Skrevet

Huff... Jaja, da blir det noen mnd uten Salami. men virkelig verdt det!:) Men ikke bare bare å være gravid, mye man plutselig må tenke på... Hehe..:)

Skrevet

jeg r inivitert på Tapaskveld på Lørdag og har sagt ifra at jeg er gravid og ikke kan spise alle varianter hun vil lage.

Da sier hun ar noen av rettene er av spekeskinke/spekemat,men er varmet opp i ovn.. det er vel greit eller??

Skrevet

"varmet opp" og "stekt" er to forskjellige ting da.. Tror det trengs litt mer en oppvarming.. Håper det er masse annet godt for deg der da :)

Skrevet

Jada,hun skulle laget et eget "gravidfat" til meg så det går nok bra. :)

Skrevet

jeg spiste nettopp en type spekekjøtt på pizza nå, stekt i ovnen med andre ord! er alt ødelagt nå ?:/

Skrevet

Så lenge spekekjøttet ble stekt i ovnen så går det fint! :)

Skrevet

Legen min sa at salami ikke er noe krise å spise, så jeg fryser ned pakkene, og spiser salami hver dag. Det er det eneste jeg spiser på brødskiva:P

Skrevet

Det er ikke helt krise og spise spekemat, men om du skulle være så uheldig at du blir smittet så kan det virkelig være krise, da kan barnet dø i værste fall. Hva man velger og risikere er opp til hver enkelt, men det er jo en grunn til at helsedirektoratet advarer mot spekemat. Det er ikke akkurat hysterisk å følge de rådene, bare veldig fornuftig :) Jeg hadde aldri riskikert det ihvertfall.

Skrevet

lever postei på ristet nesten svidd skive er veeeldig godt akkurat nå..nesten forkullet brød hehehe;)

men det er ok med leverpostei sant??? det er bare sån svolvær postei vi ikke skal spise...fiske lever og sånt?? er jo lever fra lam og lignenede i vanlig leverpostei med et barne fjeset på....

Skrevet

Vanlig leverpostein går helt fint...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...