Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Kom som forslag i går at arbeidsgiveren ønsker å styre de ansattes bruk av facebook. Arbeidsgiver ville ikke at enkelte skulle være venner med hverandre og man fikk ikke bruke statusfeltet til å skrive feks jeg er syk i dag eller huff, nå er det kjedelig på jobb - gleder meg til ferien eller drit kult på fest med jobb i helga - trøtt enda feks Må si jeg steila! Hva synes dere?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Arbeidsgivere burde blokkere adgang til sosiale medier totalt.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 I arbeidstiden kan de gjerne gjøre det ja, men på privaten? Hi
LillaGorilla♥♥ Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 De har da vel ikke noe med hva folk bedriver på privaten, så lenge taushetsplikt etc. overholdes?
Gjest Tale30 Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Det er helt idiotisk å skulle nekte kollegaer å være venner, men jeg forstår ønsket om å begrense omtale av arbeidsstedet i statusfeltet.
Gjest Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 At FB ikke burde brukes i arbeidstiden er helt greit, men å bestemme hvem som er venner og hva som skrives er helt bak mål. Derimot burde jo de ansatte selv ha åndsnærværelse nok selv til å tenke at det ikke er noe videre smart å skrive f.eks "kjedelig på jobb :-/". Jeg hadde som arbeidsgiver i så fall utvilsomt tatt det opp med vedkommende og bedt vedkommende skjerpe seg.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #7 Skrevet 4. mars 2010 Synes det er helt greit at man ikke skriver jobbrelaterte ting på sine fb.statuser.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 4. mars 2010 #8 Skrevet 4. mars 2010 Men nå er det jo forskjell på å omtale arbeidsplassen. Jeg kan ikke se hva som er galt i om jeg skriver at jeg er syk eller at det var stille på jobb idag, mens det selvsagt blir helt feil (og dessuten brudd på taushetsplikten) om jeg skulle legge ut om kunde X som gjorde X og var skikkelig teit osv.
Ioren Skrevet 4. mars 2010 #9 Skrevet 4. mars 2010 Jeg synes det blir for dumt å nekte folk å være venner. Men å omtale arbeidsplassen - da særlig negativt av typen "åh så kjedelig på jobb" - det synes jeg man kan styre seg for uten pålegg fra arbeidsgiver. Det har med lojalitet å gjøre for min del
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #10 Skrevet 4. mars 2010 Jeg må si jeg synes det er barnslig! Alle har tråe dager på jobb! Alle gleder seg til ferie! Og mange har det moro med jobb på fest feks! Dette er noe alle vet og ingen hemmelighet - vi sier det gjerne til hverandre på tlf etc Utover det tar jeg for gitt at alle er voksene mennesker og allikevel er sitt ansvar bevisst og uansett jobber og er blid på jobb! Så må man gjerne bruke fb til å få ut litt huff - lei jobben meldinger! Dersom arbeidsgiver finner dette problematisk synes jeg det er latterlig å gå ut med rettningslinjer for dette på denne måten! De kan ta det med hver enkelt evt, eller det aller beste må være å heve seg høt over det og kanskje heller gjøre noe aktivt for å bedre forholdet på jobb slik at disse meldingene ikke kommer (selv om jeg mener de er veldig menneskelige og helt forståelige) Barnslig å ha regler for alt! Hvorfor ikke heller gjøre noe med seg selv for å slippe slik "omtale"? HI
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #11 Skrevet 4. mars 2010 Hvis jeg hadde vært arbeidsgiver og skulle ansatt folk, ville jeg helt klart sjekke facebook. Noen folk er så ukritiske til hva de legger ut, at jeg mener det er smekk til egen bak hvis det skulle få konsekvenser for dem selv. Jeg har nå vært i en jobbsøkersituasjon, og er glad jeg ikke har profil på facebook. Jeg har heldigvis et godt filter på sånne ting, så hadde nok ikke vært mye gamle fyllebilder fra syden, men alikevel. Synes folk generelt bør være litt mer skeptiske, og er det alt som trenger å deles med alle? Si du ringer til sjefen på morraen, sier du er syk, så skriver du på facebook at du ikke gadd å gå på jobb, da har du dreti på draget når sjefen finner ut av det... Når jenta mi kommer i mars, blir det ikke lagt ut bilder av henne på nettet iallefall, de som kjenner meg og samboeren kommer på besøk for å hilse på, og hvis jeg får høre at noen har lagt ut bilder på nettet blir det månelyst. Filter jenter, filter:-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #12 Skrevet 4. mars 2010 Åhhhhhh, hater slike mennesker som deg! "Hvis noen gjør sånn og sånn blir det månelyst/blir jeg rasende/klikker jeg".... Hva med å ta en høflig telefon og si: "Jeg hører at du har lagt ut noen bilder på nettet. Vi ønsker ikke at det skal ligge bilder av barnet vårt ute, kan du være snill å fjerne dem?" Fatter ikke dette med at noen mennesker forbeholder seg retten til å oppføre seg som prinsesser med nykker i hytt og pine. Folkeskikk jenter, folkeskikk!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #13 Skrevet 4. mars 2010 Hm, har arbeidsgiver i det hele tatt lov til å komme med slike retningslinjer? Som lærer opplever jeg at facebook er en skikkelig het potet om dagen. Det finnes mange eksempler der lærere blir mobbet på facbook, det opprettes hatgrupper mot lærere osv, og det er helt klart behov for en gjennomgang av hva som skal være lov og ikke. Problemet er jo her at man må inn og styre elevenes aktivitet på fritiden, og det er ikke uproblematisk. Mest sannsynlig vil det nok i det minste innføres et forbud mot at lærere og elever kan være venner på fb. Det syns jeg er helt uproblematisk. Kunne ikke tenkt meg å være venner med elevene uansett. Litt på siden dette, men diskusjonen er jo den samme.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #14 Skrevet 4. mars 2010 Synes du kanskje det er god folkeskikk å legge ut bilder av andre på nettet som IKKE har blitt godkjent da??? Folk som kjenner meg vet hvordan jeg stiller meg til sånne ting, og da mener jeg det er DÅRLIG folkeskikk å legge ut bilder av meg på nettet. Som jeg har hørt fra andre bekjente at de har gjort. Så hvis bilder av mitt barn blir lagt ut, uten at JEG har godkjent det, mener jeg det er min plikt som mor å gjøre noe med det, barnet klarer det da ikke sjøl! Hater deg og:)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #15 Skrevet 4. mars 2010 Klart du skal si i fra. Problemet her var vel at du forbeholder deg retten til å gjøre det "månelyst". Barnslig. Dobbelt barnslig å si at du hater folk.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #16 Skrevet 4. mars 2010 Hihi Som om ikke det er barnslig å si "dobbelt barnslig" haha
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #17 Skrevet 4. mars 2010 Eh? Det skremmer meg at voksne folk slår om seg med uttrykk som "hater deg". Det er veldig, veldig alvorlig å si om noen. Latterliggjør meg gjerne for uttrykket jeg brukte, men jeg mener det helt alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #18 Skrevet 4. mars 2010 Du tror ikke hun sa: Hater deg og, siden det i innlegget over ble sagt: Hater slike som deg?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #19 Skrevet 4. mars 2010 Jo, det tror jeg. Skremmende allikevel, at en som skal bli mor utrykker seg på den måten.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #20 Skrevet 4. mars 2010 for å bruke et eksempel, så tar jeg nå en barnehage. De ansatte speiler på sett og vis hvordan ting er i bhg tenker jeg, og det gir jo ikke akkurat noe godt inntrykk å lese på facebook at de ansatte var "drita i helga", at de "gruer seg til å gå på jobb", er "SÅ happy for å ta en tre-dagers" etc. etc. Jada, bhg ansatte er bare mennesker de også, men det tar seg uansett dårlig ut å skrive alt på facebook. Veldig mange er totalt ukritiske til hva de skriver i statusfeltet sitt på fb. Hvorfor i all verden MÅ man på død og liv skrive om arbeidsplassen, arbeidssituasjonen eller kollegene sine på fb?? Jeg syns det er HELT greit, og ikke minst veldig forståelig at arbeidsgiver har sånne retningslinjer!!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #21 Skrevet 4. mars 2010 Skreiv hater deg og, ja, fordi jeg mener det er litt tynt grunnlag å skrive slikt på. Var vel ment mer som at det går ann å ha så sterke meninger, folk må gjøre som de vil selv, det sier jeg ingenting på, men ingen legger ut bilder av meg og mine barn uten at det blir gjort noe med...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #22 Skrevet 4. mars 2010 Men alvorlig talt: Svar på hvorfor du tydeligvis skal si i fra på en ubehagelig måte, da, og ikke spørre normalt høflig? Jeg lurer virkelig, forstår ikke slik oppførsel, jeg.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #23 Skrevet 4. mars 2010 Hiver meg rett på den! Veldig enig! Hilsen ho som er kjip og ikke er på facebook, og som aldeles ikke hater andre, men synes det er barnslig å si sånt om andre, tynt grunnlag:)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #24 Skrevet 4. mars 2010 Åhr, skulle "månelyst" bli tatt så veldig bokstavelig da...Jeg mener uansett at folk som kjenner meg, som vet hva jeg står for, vet at det er ikke akseptert å legge ut slikt. Har aldeles ikke for vane å gjøre ting MÅNELYST men trodde kanskje folk skjønte poenget... Synes det er like normalt høflig å SPØRRE før man i tilfelle legger ut sånt.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #25 Skrevet 4. mars 2010 Synes ellers at hate er et uttrykk man bruker om hitler, krig, urettferdighet, oppkast og slike ting:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå