Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Har en jente på 20 mnd som ikke leker noe alene....jeg holder på å bli gal, og er helt utslitt etter en ettermiddag hjemme med henne. Det smerter meg å si det, men jeg blir sliten av at hun henger på meg heeele tiden. Hvordan er deres barn på denne alderen? Kan de sitte lenge og leke med seg selv? (Jeg er gravid med termin i mai, så kanskje det bare er meg som tåler litt lite?) Sammen med andre barn er hun bare rampete for tiden, tar fra de leker, dytter dem, knepper opp bodyen deres osv. Hun har aldri vært slik før - det har vært en fryd å ha henne med til andre. Nå er det flaut... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Hjemme utnytter hun hver mulighet hun kan til å få oppmerksomhet - enten det er positiv eller negativ. Har jeg bygget duplo med henne en halvtime, og vil ligge litt på sofaen og hvile mens jeg ser henne leke videre, gidder hun ikke leke mer selv heller. Da skal det KLATRES, overalt der vi ikke har lov å klatre. Man må jo få mamma opp av sofaen. Så da klatrer vi opp i vinduskarmene, opp på spisebordet, kjøkkenbordet, drar en stol bort til kjøkkenbenken og klatrer opp der +++. Skumle ting, som mamma ikke bare kan se på... Og det å klatre på mamma er veldig gøy. Er alle barn på denne alderen slik - er det kanskje bare en fase? Noen råd å komme med? Har prøvd å ha mye leker tilgjengelig, lite leker tilgjengelig, bøker, puslespill, klosser, dukker, you name it. Men det er ikke så spennende. Heller ikke video eller barne-tv er interessant... Det virker som hun oppfører seg fint i barnehagen, da er hun blid som en sol når jeg henter henne... Er det jeg som gjør noe feil?
lille sprelle Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Tror ikke du skal forvente at en på 20 mnd leker selv i noen særlig grad! Vår på snart 2 har begynt litt og hun er aktiv, men rolig og kan konsentrere seg om et prosjekt i 1-2 timer - HVIS vi er der! Jeg har "øvd" litt med henne ifht at hun f.eks. tegner eller driver med leire (i stol ved bordet) også sitter jeg å leser avisen ved siden av. Det går innimellom veldig bra og andre ganger ikke i det hele tatt. Eller så må jeg si en ting - hvor mange timer har du egentlig med barnet ditt i døgnet når hun går i barnehagen? Kan du ikke tenke at det er "hennes" tid den lille stunden dere har fra dere kommer hjem til hun skal legge seg? Det går jo fint å involvere i matlaging og annet når de er på den alderen! (selv om alt selvsagt tar ekstra tid da)
Noah 08. Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Jeg har en gutt på 22 mnd. han er også i en veldig aktiv alder for tiden,klatrer opp på bord/stoler osv. det er jo en utforskende alder:) Ang. å være "slem" med andre barn er det vel 2 års trass som melder seg..her går det mest utover meg.. Nyt tiden sammen når de er små,de blir fort nok store å vil bare leke selv:) Men skjønner jo om du blir litt sliten siden du venter nr. 2 i mai..lykke til:)
Bumblebeee Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Jenta mi er 18 mnd og er noen ganger flink til å leke selv, mens andre dager henger hun på meg som en klegg. Får veldig dårlig samvittighet de dagene jeg synes hun er slitsom...huff. Hun er jo i bhg på dagen, og da prøver jeg å være sammen med henne så mye jeg kan om ettermiddagen. Det som ikke funker er å sette seg ned på pc eller tv, da skal hun ha meg med rundt omkring og haler og drar i meg. Men å gjøre litt husarbeid pleier å funke bra. Hun får være med å plukke ut av oppvaskmaskinen, får en egen fille hvis vi tørker støv osv. Jeg mener hun fortjener min oppmerksomhet de få timene etter bhg og fram mot leggetid, selv om jeg føler for å slange meg på sofaen. Hun er en solstråle hvis vi sitter på gulvet med henne. Da løper hun til og fra, kommer og sitter litt på fanget med en bok, og løper videre igjen:) Men jeg skjønner at du blir sliten. Jeg har termin om 7 uker og det er ikke bare bare å sprette opp og ned på gulvet lenger
Mary Skrevet 6. mars 2010 #5 Skrevet 6. mars 2010 Hei! Jeg kjenner meg godt igjen. Jeg har ei jente på 19 mnd som har klatre-dilla! I barnehagen sier de hele tiden til meg at hun er skikkelig gutte-jente som bare vil klatre med gutta, og leke med biler. Jeg skjønner godt at du blir sliten innimellom, for det blir jeg også (og jeg er ikke gravid engang!). Jeg prøver å minne meg selv på at jeg må nyte tiden jeg har med henne (som de over her) - hun vokser jo så fort! Samtidig vil jeg at hun skal lære seg å leke litt på egenhånd, så jeg spretter ikke opp hver gang hun piper. Jeg tar henne med når vi tømmer oppvaskmaskin, og hun har blant annet blitt helt hekta på å sitte på kjøkkenbenken og se på mens jeg holder på på kjøkkenet. Det gjelder vel å forsøke å finne aktiviteter som begge to kan hygge seg i. Det er ikke like gøy å bygge duplo i timesvis eller lese samme bøkene hundre ganger, heller.... Konklusjonen min er vel at jenta di nok har helt normal oppførsel for en 20-måning!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #6 Skrevet 6. mars 2010 Dette er nok helt normalt for alderen. Vår eldste var slik omtrent på den alderen, og minsta her som er 20 mndr er slik i øyeblikket. Hun kan dog leke litt uten mor og far, fordi hun har en storesøster som aktiviserer henne, men vil storesøster sitte seg ned og se tegnefilm f.eks. så er det sutring og surving, og hengegeip hvis hun må leke i ti minutt alene.. stort sett iallefall, det hender hun glimter til og leker alene en stund også, heldigvis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå