Gå til innhold

Når UL første gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mitt første svangerskap tok vi UL en gang og d var i uke 18.

Jeg får inntrykk av at det er så mange som tar UL allerede fra uke 6 - hvorfor velger du dette? Og hvor mange flere planlegger du å ta fremover?

Regner med at dette gjøres privat, hva koster det der du er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

I mitt første svangerskap hadde jeg bare vanlig ultralyd i uke 18.

I mitt 2 svangerskap hadde jeg vanlig ultralyd i uke 18 + noen flere ul på grund av små blødninger etter dette, men alt var bra, jeg var bare bekymra og jeg er rh- og mannen min rh+, så legene var litt ops.

Denne gangen har jeg bestilt meg tidlig ultralyd, fordi symptomene har forsvunnet + at jeg har lest litt for mye her inne!

Blir fort litt bekymret for at alt skal ha gått galt.

Er 7 år siden sistemann kom til verden, så begynner liksom litt på nytt!

Men jeg skal ikke ha ul før i uke 9, for legen sa at de ikke kunne se så mye før det!

Skrevet

Jeg fikk vite fra sykehuset at fra uke 7 så kan dem se hjertet banke på innvendig ultralyd. Jeg skal ta innvendig ultralyd til tirsdagen og da er jeg 7 uker. Jeg har også lest altfor mye her inne med at mange har mista, så jeg blir jo helt bekymra. Er veldig betryggende å få vite om hjertet banker i hvertfall.

Skrevet

Hei

Forrige svangerskap hadde jeg første UL da jeg var 12 uker på vei. Årsaken til at jeg da ble sendt, var pga en stor blødning og fare for abort. Hedligvis viset det seg og være ok, og jeg er så heldig og ha en frisk og fin gutt i dag!

Denne gangen fikk jeg UL på tirsdag. Jeg var da 10 1/2 uke på vei, og årsaken til UL er angst. Var ingen lang Ul, bare et par min slik at jeg fikk se at babyen levde, slik at jeg kunne roe meg noe ned med det. Nå skal det jo også sies at legen min først ville prøve å se om han selv fant hjertelyden, men siden det var så tidlig var det vanskelig og jeg fikk dermed UL.

Hadde det ikke vært for det, så hadde nok heller ikke jeg hatt tidlig UL!

Skrevet

Jeg er 11+5 i dag og var på innvendig ultralyd i går.

Jeg har foretrukket å gå til privat gynekolog en gang i året framfor å ta GU hos fastlegen i fem-seks år, og derfor føltes det også naturlig å ta første svangerskapskontroll hos henne. Hun har alltid tatt innvendig ultralyd under vanlig undersøkelse, og gjorde det nå også.

Selv om jeg heldigvis ikke har hatt noen problemer så langt, var det en stor lettelse å se hjertet som banket, to hjernehalvdeler, ingen skummel nakkefold og små bein og armer som rørte på seg. At vi skal bli foreldre ble så mye virkeligere både for meg og mannen min. Tror særlig det var gøy for ham å se at det virkelig er en baby der inne, ikke bare kona som er usedvanlig sur og trøtt for tida.. :)

Hele kontrollen med blodprøver etc kostet 1400 kroner. Dyrt, men jeg ville gå til en lege som er spesialist på dette, som jeg stoler på og som kjenner meg. Hvis det ikke skulle oppstå noe spesielt, regner jeg med å ta neste UL på sykehuset i uke 18 og si meg fornøyd med det.

Skrevet

Rett og slett for å sjekke at alt er bra. Jeg skulle ønske jeg var av den rolige typen som ikke trengte dette, men det er jeg altså ikke. Jeg synes uansett at det er verdt pengene, for det er de lykkeligste øyeblikkene jeg har hatt (er annengangs gravid). Heller det enn å kjøpe seg en ny bukse, som koster mer eller mindre det samme.

I tillegg bodde jeg i Italia under mitt første svangerskap, og der inngår det flere UL kontroller i den normale svangerskapsomsorgen. Så jeg er godt vant og følte meg trygg og veldig ivaretatt der. Der taes UL i uke 12, uke 20 og i uke 30-32( i sistnevte først og fremst for å sjekke om morkaken fungerer optimalt).

Jeg synes alle valg er riktige jeg, om man velger kun en eller flere UL kontroller ;-)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...