Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 3. mars 2010 #1 Del Skrevet 3. mars 2010 Er det flere her inne som har hatt seteleie med førstemann, og hvor barn nr 2 også satt i sete? Jeg hadde hastesectio med førstemann i -08, etter at fødselen stoppet opp. Han satt liksom fast i bekenet med stumpen. Nå er jeg i uke 33, og jenta vi venter sitter akkurat som broren, med stumpen ned. Noen med erfaring? Noen som har forsøkt setefødsel etter KS? Eller er det ikke anbefalt? Jeg kommer til å bli veldig skuffet om dette ikke blir en vanlig fødsel! Men har ikke lyst til å prøve setefødsel igjen.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141532466-seteleie-ogs%C3%A5-med-nr-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bobbo72 Skrevet 3. mars 2010 #2 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg hadde seteleie med førstemann, og gjennomførte planlagt KS. UL viste at han hadde en strekk i nakken, og dette gjorde at de ikke forsøkte med en ytre vending av barnet. Dersom de hadde lykkes med å få han over i hodeleie, ville han antakelig bli en "stjernekikker" som ville endt i et hastesnitt som følge av at han ikke ville kommet seg inn i fødselskanalen. Denne strekken i nakken gjorde også at det ikke var aktuelt med setefødsel, for hodet ville satt seg fast i fødselskanalen. Jeg venter nå en ny gutt som også sitter i seteleie (er i uke 34+2). Var hos jordmor i går, og hun mener at begge guttene har endt opp i seteleie som følge av formen på livmor og bekken (har fått beskjed fra gynekolog om at livmoren er hjerteformet). Hun mener også at denne gutten har satt seg på en slik måte at det (kombinert med formen på bekken/ livmoren) ikke gir noen grunn for å forsøke en ytre vending for å få han over i hodeleie. Dermed er det ikke aktuelt å føde normalt, og jeg skal inn til en siste UL m/ drøfting av KS-dato om et par uker. Jeg fikk også beskjed fra gynekolog om at det ikke er aktuelt å la meg gjennomføre en setefødsel siden jeg allerede hadde et KS bak meg. Har tydeligvis noe med om at de er usikre på hvorvidt livmorveggen vil tåle den ekstra belastningen? Så eneste mulighet for å få vanlig fødsel for din del er vel dersom du kan få barnet over i hodeleie gjennom å prøve en ytre vending? Men her er det mange ulike meninger om hvorvidt dette er noe man anbefaler å prøve, og det er også mange sykehus i Norge hvor man ikke tilbyr dette alternativet. Selv er jeg er jeg meget usikker på om jeg ville vært villig til å forsøke dette, gitt at det er en fysiologisk grunn til at barna har valgt å legge seg i seteleie. Trøsten får være at dersom du ikke får en vanlig fødsel, så opplevde jeg at et planlagt KS var en fin opplevelse for både oss foreldrene og babyen (toppscore på Apgar). Tror et hastesnitt ville oppleves mye mer ukontrollert for min del, spesielt dersom det innebar narkose og at man ikke fikk med seg at babyen kommer ut av magen :-) Lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141532466-seteleie-ogs%C3%A5-med-nr-2/#findComment-141532882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnKi! Skrevet 4. mars 2010 #3 Del Skrevet 4. mars 2010 Heisann! Jeg er nå gravid med nr 3 og jeg også har en hjerteformet livmor grunnet en skillevegg i toppen. Dette gjør at de legger seg i tverrleie hos meg. Jeg bor i stavanger og her praktiserer de vending, noe jeg er glad for. Jeg vendte den første og det førte til en normal flott fødsel. Jeg er for trang i bekkenet til føde i sete så hos meg er det 2 alternativer, hode ned eller ks. Nummer to la seg likt. Han måtte jeg vende to ganger. Det ble en normal flott fødsel med han også. Nå var jeg inne og vendte tredje mann for 2 dager siden, men jeg tror han har snudd seg tilbake allerede. Legen sa at han ikke ville vende han flere ganger viss han la seg til bake så det ser ut til at jeg må ta ks denne gang. Det syns jeg er litt vemodig, ville faktisk (enn hvor vondt det er) føde normalt. Hadde det vert opp til meg så ville jeg ha prøvd å vende han igjen. Jeg føler meg ytterst trygg på sykehuset når de gjør vendingen og jeg ligger til ul og observasjon lenge etterpå for å forsikre at alt er gått bra. Det går jo bra med et ks også, men jeg har fått det for meg at det er det beste for både mor og barn å føde normalt. Men nå er det engang sånn at det ikke alltid går som en vil. Så lenge ungen kommer ut hel og fin så er det det samme hvordan. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141532466-seteleie-ogs%C3%A5-med-nr-2/#findComment-141533808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå