Gå til innhold

Noen her som bruker Flux?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste litt om det og vurderer å prøve det? hvor mye koster det og er dere fornøyd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fluortablettene???

Skrevet

ja

Skrevet

Datteren min bruker fluortabletter hver dag, hun er 18 måneder. Vi bruker den med banansmak, det går veldig fint. Etter å ha pusset tennene heller jeg to stykker i lokket, så gir hun meg en og jeg gir henne en :-)

Skrevet

Nei, det blir kun anbefalt å bruke fluor ved høy risiko for hull i tennene. Så lenge man pusser med fluortannkrem vel og merke, samt har et normalt sunt kosthold uten alt for mye søtsaker som Karius og Baktus liker:)

Skrevet

Der er jeg ikke enig. Jeg har hørt at flux bør man bruke fra ett år. Er det jeg har fått beskjed om på helsestasjonen.

Skrevet

Heledirektoratet har i alle fall gått ut med at det anbefales til barn og voksne med høy risiko for hull. Her fraråder både leger og tannleger å bruke fluor.

Skrevet

Står det på helsedirektorates hjemmesider? Skjønner ikke hvorfor helsestasjonen sa at jeg burde gi datteren min flux dersom det frarådes :-s

Skrevet

Det skal du finne på helsedirektoratet sine sider ja. Det er vel enten eller. Noen anbefaler, andre fraråder. .

Skrevet

Vi fulgte det rådet vi i en periode etter at det dukket opp for noen år siden, om at man ikke skulle gi fluortabeletter altså. Resultatet: hull hos flere av barna, selv om våre barn får lite søtsaker og pusser med fluortannkrem. Vi begynte så med fluortabeletter igjen og ingen flere hull.

Synes jo det er merkelig at antallet hull hos norske barn falt dramatisk etter at fluorskylling og fluortabeletter ble innført om det ikke er nødvendig å bruke det...

Skrevet

Det henger nok sammen med at fluor er giftig i høye doser. Der jeg kommer fra ar kravannet tilsatt fluor i mange byer, men etterhvert som man fornyer vannsystemene har man begynnt å gå bort fra det. Tilfeldigvis er jeg oppvokst i en by som ikke tilsatt fluor, og jeg fikk mitt første hull 18 år gammel, uten at jeg hadde spesielt nøye tannhygiene eller kost.

"Nesten alle stoffer som inneholder fluor er giftige, men benbygningen til mennesker og alle andre pattedyr, avhenger av en liten dose fluor. For mye fluor (fluorforgiftning, fluorose) kan gjøre benbygningen og tennene skjøre og deformere knoklene. Fluor som finnes i drikkevann (estimert konsentrasjon på 1mg per liter) styrkere tannemaljen og hindrer tannråte.

En kinesisk studie i 2003 indikerte at et fluorinntak som samsvarer med den mengden fluor en person får i seg fra drikkevann i USA, senket IQ'en til personene som var med i studiet.[3]

Fluor ble brukt i konsentrasjonsleirer under 2. verdenskrig, ettersom det ble hevdet at fangene ble lettere å kontrollere ved fluortilsetning i drikkevannet.[4]"

Altså, som veldig mye annet, fluor er noe vi trenger for å være friske, men farlig i for høye doser.

Skrevet

Hvor i landet er det egentlig fluor i drikkevannet?

Dette er det eneste jeg har sett ang. fluor i drikkevannet i Norge:

"I Norge var motstanden mot tiltaket så sterk at Stortinget vedtok at drikkevannet ikke skulle fluorideres. Derimot ble det satset på at vi skulle ta i bruk andre metoder for å tilføre tennene fluorider – dvs. fluortabletter til alle barn og vordende mødre, fluortannpasta, munnskyllevæske og pensling av tennene hos tannlegene."

Skrevet

Her har alle barna våres fått fluor fra første lille riskornet dukker opp. Pusser først med bare minimalt med tannkrem og gir så Flux etter alder. Alle våres har vært over 6 mnd når tennene kom da. Ingen hull hos noen av dem, og de lærer tidlig å spytte ut tannkremen slik at de ikke får dobbelt opp med fluor i kroppen.

Skrevet

Jeg er fra utlandet. Der var det vanlig på 70- og 80-tallet. Så vidt jeg vet er det ikke fluor i drikkevannet i Norge?

Skrevet

Der er det mange som ikke er enige med deg Den heldige eier av ett barn. Min far er tannlege og sier at den beste kombinasjonen er barnetannkrem som inneholder lite fluor og fluortabletter.

Vanlig fluortannkrem + fluortabletter derimot er litt for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...