Gå til innhold

Gravid og student i utlandet

MillaLilla

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som er student og gravid i utlandet? Jeg bor i Mexico, er omtrent midt i en mastergrad og er i 6. uke. Jeg er gift med barnefaren som er meksikansk, så jeg har ingen planer om å flytte tilbake til Norge før babyen kommer, MEN så dukker det jo opp noen spørsmål. Siden jeg er medlem av Folketrygden utland (fordi jeg er student), skal jeg i teorien få dekket alle utgifter som har med graviditeten å gjøre, men hvordan går jeg frem for å få disse pengene refundert? Og hvordan blir det med fødselspengene jeg i utgangspunktet har krav på fra NAV?

Hadde vært veldig fint å komme i kontakt med flere i samme (eller lignende...) situasjon!

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Hei

Jeg bodde i Australia da jeg ble gravid, og som student var jeg medlem av folketrygden. Jeg måtte legge ut for alle mindre utgifter i forbindelse med svangerskapskontroller osv, men fikk dette refundert ved å sende inn kvitteringer til ambassaden (du kan også sende det til NAV utland tror jeg). Ved større utgifter (som kunne avtales på forhånd) kunne jeg få garanti for betaling fra ambassaden. Du bør finne all informasjonen på NAV sine hjemmesider; søk på NAV utland

Har siden flyttet hjem, så vet ikke hvordan det fungerer med fødselspenger. Men jeg antar at du ikke får noe siden du er student? Du har krav på foreldrestipend fra lånekassen som innebærer at du får fullt stipend og lån utbetalt som stipend i inntil 46 (?) uker. Dette står også godt forklart på lånekassen sine hjemmesider.

Du kan mest sannsynlig få førstegangstønad fra NAV når du ikke har opparbeidet deg rett til fødselspenger.

Håper dette hjelper!

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...