Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 Så ening, så enig.. http://e24.no/makro-og-politikk/article3547167.ece
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 Har ikke lest den artikkelen, men er ganske enig i ditt utsagn. Det er fryktelig synd på de som av en eller annen grunn, helt ufrivillig, ender opp som ung ufør, eller minstepensjonist (tilsvarende inntekt) før fylte 30. Mange spinker og sparer og jobber jevnt og trutt med å komme seg ut i jobb, eller om ikke det er mulig, så deltar de på ulike tiltak hvor de på en eller annen måte kan hjelpe og støtte andre mennesker/dyr ol... Men alikevel;- skal en som jobber, betaler skatt, deltar i safunnets "maskinere" sitte med SAMME goder som en som kun mottar støtte fra staten? Jeg synes folk må tenke litt over hva de faktisk FÅR, selv om de ikke har råd til å EIE bolig, EIE bil osv osv, mot å tenke på at man blir straffet for å være ufør fordi man ikke kan ha samme levestandard som de som jobber fulltid... VIl det ikke være en STRAFF for oss som jobber om vi ikke "får mer" enn en person som aldri har vært i stand til å jobbe i hele sitt liv.....Om en ufør får utbetalt nesten like mye osm en i full jobb med "snittlønn" så vil den uføre ha et mye høyere forbruk enn den som jobber...Da den uføre ikke betaler like mye i skatt og samtidig mottar mye mer i rehabilitering, behandling, medisiner, refusjoner på reise osv... Nei, en ung ufør, eller en som av annen grunn er dårlig økonomisk stilt skal ikke sulte, eller fryse..Men skal heller ikke ha råd til å eie hus, bil, dra på ferie hvert år....VI som er to, som jobber fullt, har jo ikke råd til ferie hvert år, bare en bil, som er veldig gammel,og vi eier (eller har jo lån på det da) hus..Men vi måtte spare først..Vi mtte jobbe noen år for å få lån. Vise at vi var i stand til å betale på det... Det forteller litt om nordmenns grådighet når ungdommer som flytter hjemmefra forventer å kunne kjøpe bolig, heller ennå leie. Selv om de er studenter med en liten bi-jobb....Selv om man er singel, 20 og student så har man "rett på" å kjøpe i stedet for å leie...SYnes det er rart.....Selv om en husleie koster like mye som et huslån, så er det IKKE det samme. Bankene har ikke ubegrenset med penger og leie ut, og velger da naturligvis å leie ut til personer som virker mer stabile og sikre betalere enn de som er så unge at de ikke vet om de er stabile lønnsmotakere OG lånebetalere enda.... men her til lands er visst kravet at alle skal ha rett til å eie et hus hver, en bil hver, ha råd til MINST en uke ferietur til fjernere strøk, samt et par langweekender, kino en gang i måneden, restaurantbesøk en gang i måneden, ut på byn annenhver helg osv osv..... Hva skjedde med å spare til noe man ønsker seg??? TIl og med nyePUPPER fortjener man å få gratis etter man har fått barn.....Og for ikke å glee ny mage..På staten selvsagt...FOr man fortjener jo det....Man skal ikke trenge å spare til noe så viktig..... Ahhh, jeg blir gal snart...Hva er galt med å bruke tid på å spare og GLEDE seg til man har råd til det man ønsker seg? ER ikke det halve moroa da? Hilsen ei som sparte i 3 år for å kjøpe hus med samboer, som sparte i 2 år fo rnok EK til bilkjøp, som drar til syden,- ALDRI, som har spart i 6 mndr og regner med å bruke ca 3 år til på å få pupper, som sammen med mann og barn sparer til Thailandtur om 3 år......Og vi gleder oss til målene er nådd, og nye sparingsmål er allerede i gryinga....
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge ! Uføre fortjener ikke ferie ,egen bolig osv ...TROR du at de virkelig ikke de vil jobbe og tjene egene penger om de kunne fått velge ? Jeg syns de uføre skal få mer penger ,sånn at de kan leve normale liv ,dvs eie sitt eget hus ,dra på ferie osv som normale folk gjør . De kan ikke noe for at de er uføre og jeg syns IKKE at de skal straffes for noe de ikke kan noe for !
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #4 Skrevet 3. mars 2010 Hva skal de på ferie for? De har jo fri til å gjøre som de vil hele året! Og det er faktisk ikke slik at alle kan eie egne hus, tilfellet du ikke har fått det med deg.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #5 Skrevet 3. mars 2010 Alle trenger da å reise på ferie av og til, tror du ikke de trenger avbrekk fra hverdagen innimellom? Tror du det er en dans på roser å være hjemme hele tiden? Da tar du feil.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #6 Skrevet 3. mars 2010 har ikke lest annet enn de 2 siste innlegg. jeg har mann, vi eier eget hus, og ikke over 1 mill i gjeld. jeg har barn, og er uføre. vi er på ferie, og har det fint sånn ellers. så er vel ikke alle uføre som ikke eier nåla i veggen.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #7 Skrevet 3. mars 2010 Det SKAL lønne seg å jobbe kontra å gå på stønad, det sier seg vel selv - hvem gidder å jobbe om de heller kan la være og få like mye utbetalt?? En annen ting er at folk forventer å kunne kjøpe stor enebolig med høy standard som første bolig.. Det er like teit som at de forventer masse i lønn i den første jobben sin.. Det tar tid å opparbeide egenkapital og dermed stor bolig, og det tar tid å opparbeide ansiennitet slik at man får makslønn.. Tror nok en del av dagens dessert generasjon trenger en tupp i ræva og en reality check.....
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 3. mars 2010 #8 Skrevet 3. mars 2010 Mange som er uføre har en sykdom som feks leddgikt og cp og fungerer bedre vist de feks får en uke eller to i syden .De får en "pause" fra sykdommen sin . Hvordan hadde du likt det å ha smerter 24/7 hele året ,resten av livet ?
Gjest Tale30 Skrevet 3. mars 2010 #9 Skrevet 3. mars 2010 Hallo!! Dette er jo snakk om dem som er uføre - altså som ikke fritt kan velge selv om de skal jobbe eller ikke. Hvorfor skal de da straffes for å være syke? Skjønner ikke logikken. Folk er så forbanna redd for at det de bidrar til i samfunnet skal komme mindre heldige til gode. For meg blir det i alle fall helt feil.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #10 Skrevet 3. mars 2010 hva med de som jobber fullt, har smerter 24/7 og likevel ikke har råd til ferie? Skal alle sponses på ferie, da?
Gjest Tale30 Skrevet 3. mars 2010 #11 Skrevet 3. mars 2010 Hvis de har en godkjent diagnose, så stiller de på lik linje med andre i samme situasjon for å få støtte til helsereiser, hjelpemidler etc. Er det virkelig slik at friske mennesker som er så heldige å ha en jobb er misunnelig på mennesker som er i en vanskelig livssituasjon? En uføretrygd er uansett ikke noe man kan leve i rikdom på.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #12 Skrevet 3. mars 2010 Så vi som er uføre skal straffes for noe vi ikke rår over og dermed alltid måtte leie en liten skittleilighet, aldri ha råd til å kjøpe bil, aldri ha råd til ferie osv, fordi vi er så grusomme å ikke være i stend til å jobbe, derfor fortjener vi å leve i små kår, er det slik?
Gjest Tale30 Skrevet 3. mars 2010 #13 Skrevet 3. mars 2010 Når det kommer til det å kjøpe bolig, så har jeg sagt det før, og jeg sier det igjen: Det er den svakeste gruppen som blir rammet når det kommer til muligheter eller ikke til å kjøpe egen bolig. De havner i en ugunstig økonomisk situasjon. Det å leie er ofte dyrere enn å betale på huslån. De som betaler på sitt eget lån får tusenvis av kroner tilbake hvert år, de som leier får ikke fem øre tilbake for de tusenene av kronene de hvert år betaler rett ut av vinduet til en huseier. De som eier betaler til seg selv, og har til slutt et objekt de kan selge videre. De som leier har ingenting igjen for det annet enn midlertidig tak over hodet. Derfor syns jeg ikke det er rettferdig!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #14 Skrevet 3. mars 2010 Nei det synes jeg slett ikke 18.23:) En som er ufør skal da også ha livskvalitet..
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #15 Skrevet 3. mars 2010 Jeg blir så sint når jeg leser slikt. Min bestefar var en arbeidsmann uten like, han jobbet dag og natt. Han havnet i en grusom bilulykke og ble ufør i en alder 47. Han måtte selge huset som han selv hadde bygd, nå bor han i en kommunal leilighet og har så vidt råd til å få det til å gå rundt. Man kan ikke se det på han hvor alvorlig skadet han er, kan se han går litt rart. Men ellers så ser han ut som en helt vanlig mann i 50 årene. Han lever i et smertehelvette dagen lang. Det er så lett å dømme andre. Tenk dere om.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #16 Skrevet 3. mars 2010 Måtte bare spørre. Jeg synes det er leit å må basere meg på at jeg forhåpentligvis finner meg en mann med god inntekt eller som har arvet hus, om jeg noensinne skal få "egen" bolig. Lån får jeg ikke selv pga at jeg bare har uføretrygd.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #17 Skrevet 3. mars 2010 Jeg er i hvert fall ikke villig å betale for betale for din ferie/bil/hus gjennom mine skattepenger. Jeg må slite og prioritere og stå på på jobb, jeg syns ikke du skal få det når du bidrar ingenting. Uføre skal ikke sulte eller fryse eller gå naken, men sponse luksusting er da heller ikke målet.
Gjest Tale30 Skrevet 3. mars 2010 #18 Skrevet 3. mars 2010 18:40 Tror du at du klarer å se saken fra flere sider dersom du en dag uforskyldt havner i en situasjon hvor du er ute av stand til å jobbe? Det er to typer av empatiske evner. De som klarer å sette seg inn i andres problemer uten å være i samme situasjon selv, og de som må havne i møkka selv for å forstå.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #19 Skrevet 3. mars 2010 Er hus en luksusting? Er det min feil at jeg er ufør? Jeg skulle gjerne bidratt, jeg synes slettes ikke det er gøy å gå hjemme, å ikke kunne kjøpe hus og bil, ferie har jeg aldri vært på. Og jeg hater alle de nedlatende menneskene som ser ned på meg for at jeg ikke klarer å jobbe. Jeg fortjener ikke annet enn å bo i en leid liten leilighet hele livet og betale mye hver månde for noe som aldri blir mitt? Det er ikke min feil at jeg er ufør, og jeg skulle nesten ønske at dere med slike holdinger ble uføre selv plutselig og fikk se hva slags liv dere da ville fått når dere plutselig ikke ville hatt råd til de tingene dere ikke unner andre fordi vi ikke evner å "bidra".
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 3. mars 2010 #20 Skrevet 3. mars 2010 18:40 : hva om du får ett barn som får en fødselskade som gjør barnet ufør ,eller barnet ditt havner i en bilulykke som gjør barnet ufør ? Da hadde du syns det var helt på sin plass at barnet ditt levde i fattigdom resten av livet ?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #21 Skrevet 3. mars 2010 18.40: Få deg et snev av empati og forståelse for andres situasjon da!! Og nei, jeg er ikke ufør (men mamma er det). Uføre skal da leve et verdig liv som alle andre!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #22 Skrevet 3. mars 2010 Jeg er provosert nå,jeg er ufør og eier min egen leilighet.Den er faktisk nesten nedbetalt,jeg jobbet i flere år før jeg dessverre endte opp som ufør pga medfødt sykdom. Jeg betaler faktisk skatt av trygden min,og synes faktisk jeg har "lov" til å eie egen bolig! Vær du trygg,jeg skulle så gjerne byttet ut kroppen min med en frisk og arbeidsfør en så jeg kunnet jobbe fullt.Men jeg er faktisk nødt til å leve med den kroppen jeg har. Uføre må da få reise på ferie så mye de vil,det bestemmer en da selv. Jeg sparer til ferietur til sommeren. Men slike innlegg sårer meg.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #23 Skrevet 3. mars 2010 Ikke ta dere nær av folk som er så trangsynte at de ikke vet bedre.. må være kjipt å ikke se lenger enn til sin egen nesetipp! Jeg er ikke ufør, men jeg forstår da at de som er det også skal ha et bra liv. De har da nok plager fra før.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #24 Skrevet 3. mars 2010 Jeg er ufør, men planlegger nå å begynne i arbeidstrening og etterhvert i jobb, selv om jeg ikke føler meg i stand til det ser jeg ingen annen utvei for jeg vil ha råd til noe annet enn å leie i den rønna jeg bor i nå. Så møter jeg veggen igjen og alt rakner på nytt etter noen måneder siden jeg begynner før jeg egentlig er i stand til det, håper jeg dere husker at jeg har prøvd i allefall.. Leit at man må føle det slik!
Lillebror og stoerebror Skrevet 3. mars 2010 #25 Skrevet 3. mars 2010 Helt enig. Har man ikke spart og tjent penger så har man heller ikke råd til å kjøpe ett hus. Det er da ikke så ille å måtte leie? Jeg unner alle å ha ett sted å bo, men når man skal eie tilng hus, bil, sykkel, reise på ferie osv så må man jobbe for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå