Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 Gutten min har fått 3 mnd vaksinen, men pga diverse reaksjoner vil jeg vente med neste dose ( 5 mnd ) så lenge som mulig, evt hoppe av hele vaksineprogrammet. Har spurt om råd hos hs, fastlege og jordmor, men ingen kan svare meg på hvor mange mnd/år det kan gå mellom dosene før man må begynne helt på nytt igjen. Helsesøster mener jeg MÅ gi den til han nå og at jeg nærmest er uansvarlig hvis jeg hopper av, men magefølslsen min sier at det er uaktuelt å fortsett i hvertfall så lenge han er så liten. Er det noen som vet hvor lang tid det kan gå mellom hver dose?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Etter basisvaksinasjon med 3 doser gitt med riktige intervall får nesten alle de vaksinerte beskyttende antistoffer som varer i 5-10 år [3;7]. To vaksinedoser med minst 4 ukers intervall gir beskyttelse i 1 år. Hvis intervallet mellom 2. og 3. dose er under 6 måneder, varer beskyttelsen kortere. For å ha vedvarende beskyttelse anbefales det i slike tilfelle å revaksinere etter 1-4 år. Selv om intervallene overskrider det som anbefales, skal alle gitte doser telles (ingen maksimumsintervall). Kilde: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4488:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:68685::1:6043:1:::0:0
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Takk skal du ha! Vil det da si at det ikke er noen maxtid mellom 1 og 2 dose før dose 1 er bortkastet? Må bare ha det inn med teskje sånn at jeg ikke kommer på Helsesatsjonen og snakker tull :-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Stemmer. Da jeg spurte helsesøster, kunne hun fortelle meg at før i tiden hadde de makstid, men at de nå i nyere tid hadde gått bort fra det. Det står jo også helt tydelig på FHI sine nettsider. Så ingen doser er bortkastet, så lenge en ikke tar de for tidelig da. Alle tidsintervaller er minimum. Altså ingen makstid.
mamma-x-3 Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Husk at å vaksinere er et tilbud, ikke en obligatorisk plkt. Mange helsesøstre gir inntrykk av at du har en plikt å vaksinere. Det er vanskelig å gå i dialog, finne alternativer hos slike. De ønsker ikke å tilpasse alle. Det blir dessuten uoversiktelig og lite effektivt. Les dere opp ang. vaksiner, og hva de faktisk gjør innen du vurderer å fortsette "programmet". Både min mann og jeg er fra familier med mye allergi, astma, eksemplager. Da jeg ble gravid, begynte jeg å lese om vaksiner. Flere forskere så en sammenheng mellom vaksiner og utvikling av allergier og intoleranser (som jo har eksplodert i vårt samfunn), selv om dette ikke lyktes å bevise - jeg bestemte meg for å ikke vaksinere våre barn. Og se selv. Resultater er sunne gutter (16,14 og 6 år), uten noen som helst form for astma og allergier. De er nesten aldri syke, og har gått klare alle luftveisinfeksjoner, ørebettennelser, bronkitter osv. Epidemiene som gikk i barnehagen merket vi aldri noe særlig til. Tilfeldig x 3? Tja... Ja, vi lever i by og har en normalt travel, norsk livsttil. Tenk på dette og les litt mer selv innen du vurderer avstanden mellom doser osv. Kanskje du også kommer til konklusjonen å kutte det hele ut? Uansett tror jeg ikke din helsesøster (med den holdningen du skisserer) ville være kilden jeg lente meg tungt mot.
mamma-x-3 Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Glemte forresten å nevne at familien fikk svineinfluensaen. (vi var ikke i nærheten av "folke"sprøytene) Min mann og jeg ble fullstendig slått ut. Det var skikkelig tøft i to uker. Våre tre uvaksinerte gutter hadde en/to dagers mild feber. Sikkert fortsatt helt tilfeldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå