Gå til innhold

Ta med guttungen på forening i kveld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til en gutt på 5 år.

Barnefar er helt ute av bildet, og jeg har sjelden barnevakt. Nå har jeg måttet takke nei til 3 foreningsinnvitasjoner på rad pga mine foreldre er bortreist, og ikke kan passe ham.

Jeg har veldig lyst å ta ham med, slik at jeg òg av og til kan ha et sosialt liv. Foreningen er hos tanta hans, som han jo kjenner godt og har sovet over hos før mange ganger. Problemet er at jeg må drasse ham ut dørene og inn i bilen i ellevetiden om kvelden når vi skal hjem igjen. Da han har allerede har sovet 2-3 timer.... Han kan ikke sove over, pga tanta skal grytidlig på jobb i morgen, og jeg har i tillegg en nyfødt baby som gjør at jeg ikke kan reise og hente ham så tidlig. Søstera mi har ikke bil, så hun kan ikke leverer ham heller, siden det blir for langt for henne å gå.

Jeg har faktisk gjort det en gang før, og han syntes bare det va stas. Ingen sure miner, og sovna fint i senga si når vi kom hjem.

Men likevel er jeg usikker på om jeg egentlig bør gjøre det. Får litt dårlig samvittighet selv om han selv sier at det bare er gøy og greit liksom..

Er jeg egoistisk dersom jeg drar ham med i kveld, eller hadde dere gjort det i min situasjon hvor barnevakt som oftest er umulig å oppdrive? Han er 5 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge tanta synes det er greit og at han legger seg fint så dere kan ha det hyggelig i foreningen ser jeg ingen problemer med å ta han med;-)

Skrevet

Takk for svar. :-) Skulle hatt litt flere svar på dette for å se hva andre også synes. Tanta syntes det var helt greit, men hun tenkte at det var litt synd på gutten kanskje.. Ble helt dårlig jeg, for er litt usikker på om det er så greit egentlig. Men gutten selv sier jo han synes det så.. Fremdeles usikker. Vil ikke at de andre heller skal tenkte stakkars gutten min som har en sånn fæl mor som drar han med seg hjem igjen sånn sent på kveld... :-/

Skrevet

HVORFOR ligger du ikke over hos søstera di??

Skrevet

Problemet er løst - tanta skal ikke på tidlig vakt i morgen likevel, så han kan sove over. Kjekt!

Men vil gjerne ha flere innlegg på dette, fordi denne situasjonen kommer garantert til å dukke opp igjen ved en senere anledning. Så dytter litt.

Dytt dytt :-)

Skrevet

"...og jeg har i tillegg en nyfødt baby..."

Hva skal du gjøre med babyen da? Skal h*n også være med?

Skrevet

Fordi hun og samboer har ikke plass. de har ikke ekstraseng eller noenting, og det er lytt der. De blir vekket om natta når bebis er våken, så det hadde ikke funket. Ellers hadde vi gjort det ja seff ;-)

HI

Skrevet

Ja, selsagt skal babyen være med. Men h*n sover som en stein, og merker ikke at h*n blir flyttet ut i bilen om kvelden. Akkurat det der er ikke noe problem.

HI

Skrevet

Har vi gjort MAAANGE ganger, sånn ca annen hver uke helt siden hun ble født. Er 5,5år nå.

Vi kler på henne i søvne bærer henne ut i bilen og inn i sengen igjen når vi kommer hjem. Hun våkner nesten ikke engang.

Om hun ikke er med der vi skal kjører vi henne til barnevakten på veien og henter når vi er på vei hjem.

Har aldri tenkt på å ha dårlig samvittighet for det... Burde jeg hatt det?

Skrevet

Synes du skal gjøre det med god samvittighet.

Mamma trenger litt sosialt!!

Eneste jeg tenkte på er at du får jo litt å bære på med to barn, men om du klarer det, -go for it:)

Anni 14.03

Skrevet

Takk for svar!

Tenker i utgpt at d er helt greit, men var bittelitt usikker. Men så fikk jeg påfyll på usikkerheten fra søsteren min da som lurte på om ikke det var litt dumt for gutten. Derfor kom jeg på å spørre her. Bra det er ok å gjøre det slik! :-)

hi

Skrevet

I et slikt tilfelle ville jeg sourt om ikke foreningen kunne være hos meg istedenfor. Jeg ville nok ikke syns det var greit mot 5-åringen. Han sover bedre om han blir lagt og står opp i samme seng. uten avbrudd i søvnen

Skrevet

Har bytta forening noen ganger før ja..

Har bare gjort dette 1 gang før da, og det er snakk om å kanskje gjøre det 1 gang i halvåret i såfall, sikkert ikke det engang.

Men i kveld ordnet det seg da - han skal sove over. Får håpe det blir lenge til neste gang problemstillingen oppstår! Pleier som oftest å ivitere folk opp her, men av og til må jo andre få lov å ha folk hjemme hos seg også, og jeg tenker at også jeg av og til trenger å komme meg ut av denne stua :-) hehe... Det er 3 mnd siden jeg har vært hos noen andre nå, så er i grunnen veldig klar for å skifte stue i kveld! hi

Skrevet

Han har ikke vondt av å få avbrudt søvnen en gang imellom. Bedre at du får bytte stue innimellom.

Ikke noe problem!

Skrevet

Hva er forening? Er det et gammeldags ord for klubb?

Isåfall synes jeg det skal tas litt hensyn til de andre deltakerne også, jeg. Jeg har klubb med 6 andre jenter en gang i måneden, og fire av oss har barn. Vi ser veldig frem til disse kveldene som frikvelder fra famile og stress, og ingen har med barn.

Jeg må helt ærlig å si at hvis jeg kom på en slik klubbkveld og det plutselig hadde vært et barn eller to der, hadde jeg synes det var kjipt. Blir jo ikke den samme venninnekvelden da. Vet de andre i klubben min er enig med meg. Og de som ikke har egne barn tror jeg ikke ville vært med en gang, hvis vi andre tok med barna våre, og det skjønner jeg godt!

Når det gjelder hensynet til gutten gjør vi det slik her, at vi gjerne tar med oss jenta vår steder, legger henne der, vekker henne når vi skal hjem og legger henne igjen hjemme, i helgene. Ikke når hun blir vekket klokka åtte dagen etter for å reise i barnehagen. Og som sagt, aldri på klubb.

Skrevet

Anonym 15.06

De er i seng og sover begge to før de andre kommer kl halv åtte. Det blir jo det samme som når jeg har foreningene hjemme sånn sett.

Eller har du ikke barna dine hjemme når du har forening da..?

Søsteren min spurte om gutten skulle være med å spise, noe jeg selvsagt sa nei til. Det er jo ikke meningen at de skal DELTA liksom..Holder på med å lage middag til ham akkurat nå. Pusser tenner og har pysjen på ham under vinterdressen, så er han klar for sengen når vi kommer fra, Samme med babyen. Hun sover godt om kveldene, men om jeg må gå inn på rommet og gi henne tutten et par ganger, tror jeg de andre tåler det. Det ville som sagt blitt det samme som når jeg har foreningen hjemme, og likt for nesten alle som er med siden de òg har barn.

Vet ikke helt om du leste HI, eller bare de andre. Jeg kommer meg sjelden ut. Hvis vennene mine heller ville at jeg skulle bli hjemme med barna når de vet hvilken situasjon jeg er i, hadde de ikke vært mine venner, for å si det sånn. Som sagt er jeg enig i at det skal være en barnefri kveld jeg òg, når barna sover, så er det jo "barnefritt".

Forening er et gammelt uttrykk for klubb ja, men jeg som ikke er vant med det, synes det høres like teit ut begge deler. HI

Skrevet

Er det liksom to barnefedre som er ute av bildet her?

Helt uaktuelt å få en annen barnevakt enn dine foreldre?

Skrevet

Hei.

Jeg synes det er helt greit det du sier. Ville gjort det samme selv. Dessuten er det jo ikke noe som skjer så ofte, så da ser jeg ikke at det er en så kjempestor ulempe for ham heller.

Skrevet

Vi har gjort som du beskriver flere ganger. Hos søsteren min, foreldrene mine, og et par gode venninner som fungerer som "tanter" for barnet.

Han legger seg til vanlig tid i tantes seng, og vi pakker et pledd rundt ham og bærer han sovende ut i bilen når vi skal hjem. Eller vi sover over alle sammen og drar hjem neste morgen. Ingen problem for verken oss foreldre eller for barnet:)

Skrevet

Anonym17.56:

Barnefar er innlagt psykiatrisk, så vet du det. Hadde du lest innelgget, så hadde du visst at foreldrene mine er bortreist for en lang periode, og ellers ganske opptatt, og har ikke andre barnevakter jeg spør særlig ofte nei.

Nå sover babyen med klærne på seg, klar til å gå. Gutten sin bag er pakket, han har fått pusset tennene, og galgleder seg til å sove hos tanten.

Takk for svar! Ha en god kveld dibdamer :-)

Skrevet

Ok. Ja, hvis ungene sover hele tiden er jeg enig i at det er greit.

Men jeg synes det er drøyt å si at venner ikke er skikkelige venner hvis de ikke synes det er greit at unger er med på (og våkne) voksen-arrangementer. For mange er slike kvelder en frikveld fra unger, mann og mas.

Litt voksentid er viktig, og det blir jo ikke det samme hvis det er med andre unger. Og for de som ikke har barn er det ganske kjipt om de aldri får snakka med venninnene sine uten at de har et barn hengende i skjørtet. Det er viktig for deg med sosial tid, men det er like viktig for andre voksne å få med venne-tid uten barn. Kan du ikke prøve å skaffe fler potensielle barnevakter da? Kanskje dere kan bli bedre kjent med nabokona e.l?

Alt dette gjelder da hvis ikke de hadde sovet....

Synes forresten ikke at det høres teit ut med "forening", bare visste ikke hva det betydde...

Kos deg i kveld!

15.06

Skrevet

Har gjort det mange ganger både helg og i uka, hvis vi skal bort et sted og ikke har barnevakt. Lagt ungene der vi er og så tullet de inn i et teppe og ut i en oppvarmet bil for så rett i en seng når vi kommer hjem.

Synes det ikke er det minste egoistisk, skal vi ta hensyn til ungene i alt vi gjør her i livet. Oppdrar vi bare en gjeng med egoister som ikke lærer seg og ta hensyn til andre.

Skrevet

Anonym 15.06:

Nei, altså ungene sover. Hvis ikke hadde jeg ikke tatt de med. Jeg hadde jo ikke syntes det var gøy om de andre hadde hatt med seg våkne barn, så det er jeg helt enig i. Det er nok noe de aller fleste vet er en uskreven "regel" at man ikke gjør.. Men det var snakk om å ha med sovende barn da.

Har kommet hjem nå. Gutten sover over hos tanta si siden det gikk seg til likevel, og både han og bebisen sov hele kvelden. Ingen som merket at de var der engang :-)

Skal egentlig i den andre foreningen i morgen (går i to med to forskj vennekretser), men den dropper jeg uansett, fordi hun som skal ha den bor et stykke unna. Og vil ikke gjøre sånn to kvelder på rad, for da føler jeg at det blir litt "rotete" for ham.

Tingen er at de fleste av vennene mine er hjemme med egne barn om kveldene, og jeg har heller ikke lyst å betale en fast "kveldsmamma" når jeg skal ut på slike ting. Det er heller ingen nabokoner her...

Jeg har ikke sånn kjempestort behov for å komme meg ut, men har faktisk merka at enkelte venner ikke engang spør meg om å bli med på noe nå lenger, fordi de regner med at jeg ikke kan likevel. Så selv om jeg ikke kan være med på alt som skjer, prøver jeg å få med meg noe innimellom hvertfall :-) Blir enklere når foreldrene mine kommer tilbake!

God natt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...