Gå til innhold

Atopisk eksem i kinnene som er betent - behandling?

Anbefalte innlegg

Min lillegutt fikk atpisk eksem da han var tre måneder. Nå er han fire. Eksemen på kroppen er under kontroll med Mildison og Locobase. Men kinnene, spesielt det ene, ser ut som en kjøttkake på størrelse med en femmer. Tok han med til fastlegen, men hun kikket bare så vidt på han og sa bare at jeg ikke måtte smøre eksemkrem på et betent område som væsker, men bruke fet krem til det blir borte. Men det blir jo ikke bedre, og nå har han hatt det i fem uker. Jeg synes området har blitt større, selv om det går litt fram og tilbake. Nå må jeg innrømme at jeg har smurt Mildison på det igjen. Kan det gjøre det verre?

Hva skal jeg gjøre? Trenger gode råd, jeg er så fortvilet, Leste om noen som anbefalte Alsol (kjøpe uten resept i Sverige). Og hvis noen kjenner en god lege i Oslo, tar jeg gjerne mot tips.

Fortsetter under...

Uff, ja det er grusomt å plages med eksem.

Du kan prøve å kjøpe kaliumpermanganat på apoteket, blande med litt vann, og smøre på eksemet med pensel eller lignende. Dette tørker ut å lindrer. Iallefall mitt eksem...

Og ellers har jeg aldri opplevd at eksemet har litt bedre med bare fuktighetskrem. Det er bare vondt. Det begynner å klø mer bl.a. Men jeg anbefaler deg på det sterkeste å vurdere å prøve Norvis sin eksemkrem. Den fjernet eksemet til min sønn på 3 mnd + at jeg vet om flere med samme erfaring. Den er helt naturlig. Et fantastisk produkt!

jeg anbefaler Allerigiklinkken på smestad, barnelegesenter. Min sønn er veldig plaget av eksem. Vi fikk kontakt med laila Aaserud på smestad allergi klinikken. hun er veldig dyktig og jeg er veldig glad for at sønnen min kom dit. Vi ble sendt videre til voksentoppen og har fått masse god hjelp, tips. de er kjempe flinke. Alsol kan også kjøpes fra apotek i norge men legen må skrive en resept og fylle en skjema i tilegg siden Alsol er ikke tilatt i norge. det koster 30 kr i sverige og i norge koster det 100 kr. men det hjelper veldig mot infisert og hissig eksem.

Du beskriver det nøyaktig som min gutt på 6 mnd har det.

Var hos Allergilege på ullevaal forrige uke og fikk beskjed om å rense det bentente skinnet godt (renser med pyrisept) smører på brudeline(betenneslesdempende krem) opptill 3 ganger daglig vente 10min og så smøre på mildison kun 2 ganger daglig. Ellers bruke rikelig med vanlig fuktighetskrem, jeg bruker locobase og akrem. Pass også på at du vasker barnet godt rundt munn etter hvert måltid og spesiellt rundt det betente området. Håper dette funker for oss :) Vurderer også å prøve denne mirakel kremen som noen anbefaler her inne..huske ikke nesttsiden med tråden er her inne en plass. :)

Norvis tenker du nok på gordingoingslim, det blir nevnt i ett av innleggene over. Hva bruker du til å rense med, klut som ikke loer (f.eks. gas)?

Tusen takk for alle råd - så godt å få dette fra erfarne, jeg går på med friskt mot! :-)

Minsten her fikk betent eksem påkinne og oppover i hodebunnen (hadde ikke hår). Vi fikk antibiotika hos lege. Prøvde først med bacimysin salve fra apoteket og kompress over slik at han ikke klarte å klø på det, men det funket ikke. VAr sntibiotikaen som tok knekket på det.

Vi bruker astma og lungelegesenteret på økeren og synes de er kjempeflinke. Etter å ha fulgt deres råd så er minsten er kjempefin i huden.

Annonse

Jeg begynner faktisk å lure på om det er antibiotika som gjelder for oss også. Det er mange typer bakterier og virus som kan gjøre det betent. Jeg har nemlig også brukt Brulidine, uten at det hjalp. Og nå Alsolgel. Men lite effektivt. Har brukt Mildison i en måned uten resultat. Og stakkar'n klør så fælt. Må man ha henvisning fra lege for å gå til spesialist? (Er ikke så glad i fastlegen min, så det er en lettelse hvis jeg slipper å troppe opp hos henne enda en gang.)

Min datter fikk også atopisk eksem da hun var et par mnd gammel. Prøvde mye forskjellig før jeg fant fram til det som virkelig hjalp for ho. Så nå bruker jeg multi purpose cream fra cosmopharma. Med ei gang det er noe tegne til utbrudd smører jeg det på om det forsvinner igjen etter to dager. Så jeg er utrolig fornøyd. Denne kremen fås kun kjøpt på nettet og jeg kjøper min her www.cosmopharmas.com/NO63825

Sjiraff: Hvordan behandlet du eksemet mens antibiotikaen virket?

Lillegutt har fått Abboticin. Legen sier det er brennkopper, og at jeg ikke skal gjøre noe annet enn å gi antibiotika. En ting er helt sikkert: Dette er atopisk eksem, leser at det ofte er samme bakterier (gule stafylokokker) bak, men sporer ingen endring ennå, etter 2,5 døgn.

Jeg skal bytte lege, men prøver å få rekvisisjon (har ikke lyktes ennå, og vet at det er 3-4 ukers ventetid på spesialisttime). Uff, jeg har så vondt av han, det er virkelig ille. Heldigvis klør det ikke, han har nok med å klø seg i hodet, på magen, lårene og leggene. Jeg har lest masse på nettet, også at man ikke skal smøre Mildison på betent eksem. Jeg har gjort det også i min fortvilelse, også brukt Bruledine, Alsolgel og Locobase (Repair). Og renser med Pyrisept (har også brukt grønnsåpe). Jeg har for øvrig brukt Mildison en god stund (ja, jeg vet at jeg ikke skal bruke det lenge av gangen). Det fungerer så der på eksemen han har på kroppen. Antakeligvis er kremen for svak for ham.

Var gule stafylikokker i såret til minsten her også. Såret som var betent behandlet jeg med klorhexidin og fortsatt brulidin mens han fikk antibiotika. Hadde også på kompresser over for at han ikke skulle klø mere på det. Husker ikke hvor lang tid det tok før det forsvant, men det tok sikkert en uke. Men synes vel egentlig at du burde ha sett bedring etter 2,5 døgn.

Jeg måtte til fastlegen min for å få henvisning til spesialist. Kort og greit besøk, men måtte fysisk innom og fortelle at jeg ikke var fornøyd med allergilegen vi hadde og at jeg ville ha henvisning til barne og lungelegesenteret på økern. Fikk det uten problemer.

Ta kontakt med fastlege for henvisning til spesialist med en gang, det tar uansett noen dager og kankje opp til noen uker før du får time hos spesialisten.

Takk, da føler jeg meg tryggere.

Jeg prøver å få fastlegen til å skrive henvisning, men har ikke fått det ennå etter to fysiske besøk. I dag gråt jeg nesten i telefonen til legesekretæren, og ba om at de sendte en henvisning til Økern. Har sett at mange her er veldig fornøyde med dem. Det tar 3-4 uker fra de får henvisningen til vi får time der. Jeg har på følelsen at legen ikke tar dette med eksem alvorlig. Hun sier det er brennkopper... Men får jeg det ikke nå, skifter jeg fastlege.

• 2 uker senere...

Annonse

Stå på å krev å få henvisning! De fleste så små får ikke brennkopper som legene kaller det uten at de har et eksem fra før av. Min datter var akkurat til utredning etter at hun har hatt brennkopper i 2 uker. I følge legen jeg møtte på sykehuset er atopidk eksem alltid litt betent (det vesker seg), men når det blir rødt og hissigt er det infisert(det leger kaller brennkopper). I våres tilfelle viser det seg at jenta våres ikke tåler melk og har lite toleranse for mye til. Verken meg eller faren har hatt dette selv, men tremeningen til vår datter har også fått samme diagnose. Så stå på! Det er ikke alltid legene tar dette så seriøst dersom du selv ikke har noen mat allergi, men det trenger ikke å ha noe å si i følge spesialister. Lykke til

Takk for all støtte!

Jeg har ikke fått henvisning, så 1.4. har vi ny fastlege. Om to uker skal vi til legen, og forhåpentligvis får vi spesialisttime innen 17. mai. Det er ikke verst når første lege (på helsestasjonen) påviste eksem allerede i slutten av januar...

Bra dere har fått påvist intoleranse tidlig, selv om det ikke er noe gøy for jenta deres. Ingen i våres familier har matallergier, men faren har vært hardt angrepet av atopisk eksem, høysnue og astma og allergi mot pelskledde dyr. Men jeg lover, jeg skal stå på for å få mest mulig klarlagt!

Inntil videre smører og smører og smører jeg. Antibiotikakuren hjalp litt, men ikke kjempegodt.

• 1 måned senere...

se www.eksemskolen.no eller www.skincareworld.co.uk

Wet wrap teknikken

Er en behandlingsform der du legger fuktede spesial bandasjer over kremen ,slik at man bryter klø sirkelen og det roer eksemen.Dette brukes på rikshospitaletog er anbef. av eksemskolen på sykehus i Norge- Desverre er ikke alle hudleger helt oppdatert ang behandlingen.

Tubifast bandasje er laget for barn med atopisk eksem

den finnes som ferdige sydde klær og bandasje på rull

Tubifast finnes i alle str. og str. gul er beregnet til ansiktet, Klipp hull til øyne,nese munn,men pass på at kinnene er godt dekket. se link for videre bruks metode. Husk å bruk nytt lag hver dag slik at du ikke får infeksjon.

Denne behandlingen skal IKKE brukes dersom barnet har åpne sår,men kun for å lindre og holde eksemen i sjakk evt bedre det.

Tubifast bandasjer kjøpes på apotek.

Ferdige sydde tubifast klær kjøpes hos Ecomed Tlf 67137000

• 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Kom over mitt gamle innlegg, og vil bare fortelle hvordan det har gått siden sist. Det er nå ett år siden min gutt fikk eksem, og da med disse store, betente "kjøttkakene" i kinnene.

Vi fikk henvisning til spesialist, og ble sjekket for allergier, som alle var negative. Vi gikk gjennom et behandlingsopplegg med blant annet Alsol(gel) for å tørke ut eksemen, oljebad og smøring med fuktighetsgivende krem.

Han fikk så Elocon, en steroidkrem (eksemkrem på resept) som er ganske sterk (grad 3 av 4). Den fungerer som bare det, og nå smører jeg han kun når han får flekker. Og vips, borte i løpet av en dag eller to!

Men nå er jeg flink til å smøre han morgen og kveld, og bader han i vann tilsatt babyolje. Ellers tar vi ingen spesielle hensyn, bortsett fra å unngå at han blir for varm. Han reagerer ikke på ullklær eller mørke klær. Men jeg vasker selvfølgelig alle nye plagg før bruk, og unngår i størst mulig grad syntetisk tøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...