Gå til innhold

Ca. 1: 30% 2:50% 3:60%

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror oddsene blir større fordi man 1) fintuner medisinene slik at de passer bedre og bedre til kroppen for hvert forsøk og 2) det kan ta litt tid før man treffer på et egg med rett kvalitet (spesielt hvis man begynner dra på åra, dvs ha bikka de 35 eller kommer i tidlig overgangsalder).

Så det er da håp for noen og enhver!

Annonse

Nikker til sitron72 sitt innlegg. Det første forsøket vårt ble et rent "testing, testing". Ble avbrutt! Alle reagerer så forskjellig at man må bruke hvert enkelt tilfelle til å høste erfaringer - som forhåpentligvis kommer neste forsøk til gode.

Når tid begynner de å vurdere nye medsiner tro?

Jeg får bare det samme hver gang, og ikke noe tillegsmedisin på noen måte... litt skeptisk egentlig til mitt opplegg, men de vet vel hva de gjør...

Eggene mine egg har vært perfekte etter hva di sier, men de vil ikke bli til noen baby..enda :(

Men Mars måned, det er visst da spira sitter! Er så våååryyr! :) :)

Spirene sitter i mars, det er jeg sikkert på :) :) :)

Må vel være positivt med mer lys og lenger dager og våååår(yr) i luften?

Hos meg har de endret på medisinering for hvert forsøk (men jeg går på privat klinikk, mulig det er forskjellig praksis på dette fra private og offentlige klinikker?)

Du kan uansett utfordre de på medisinering - evt få en second opinion fra noen andre kanskje? Greit å ikke stå med lua i hånden og takke, men stille spørsmål og stå litt på krava. Spør de ihvertfall hvorfor de ikke ser på medisineringen din når det ikke har funka hittil? Det er et legitimt spørsmål synes jeg (selv om de sier du har perfekte egg)...

Hva med slimhinne, immunforsvar, blodgjennomstrømming...?

Ja, du har helt rett! Det som er dumt med meg.., jeg haater å spørre og grave, mase, ringe, klage..., selv om det egentlig ikke det jeg gjør.

Skal seriøst, hvis ikke dette forsøket klaffer, ta opp det med medisinering, og bli satt opp på noe annet + tillegsmedisin, som uansett ikke kan skade....

Uff ja, helt enig, det er ikke noe moro å måtte spørre, grave og være skeptisk. Føler meg ganske liten hvis jeg må gjøre det, og ihvertfall hvis leger er litt "bedrevitere" også og tar det som mas og kritikk.

Heldigvis slipper jeg det, for de evaluerer etter hvert forsøk og jeg får nytt opplegg etter hva slags resultater det har gitt så lang (ikke at det ser ut til å virke, da... Ihvertfall ikke ennå).

Får håpe at spiren sitter denne gangen så du slipper å stille spørsmål!!!

Hvis den da ikke skulle gjøre det, så kanskje du kan be om å få en kopi av mappen din, som du kan sende til en annen klinikk for gjennomgang? Så slipper du å mase, klage osv til klinikken der du går?

Lykke til ihvertfall! Dette slipper du selvsagt å gjøre, for nå skal vi også bli gravide! :D

Bare for å gjøre det klart (og Nurket, rett på meg om jeg tar feil), poenget er IKKE at det isolert sett er større sjanse for å bli gravid ved andre eller tredje forsøk.

Poenget er at etter et forsøk er det 30% som blir gravide, etter å ha gjennomført to forsøk er det 50% som har blitt gravide, og etter å ha gjennomført tre forsøk er det 60% som har blitt gravide.

Hvis man tar et utvalg på 10 pasienter, så er det 3 av dem som blir gravide etter første forsøk, 2 til som blir gravide etter forsøk nr.2 og 1 til som blir det etter forsøk nr.3.

Det er akkurat samme sannsynlighet for å lykkes per forsøk, isolert sett (rundt 30%).

Pytt Pytt :) Denne gangen skal vi lykkes, om det er første, andre eller tredje, eller sjette forsøket :)

Tror det har noe å si med at våren er kommet, lysere kvelder, bedre følelse i kroppen, bedre humør, varmere.... mmm

Men.. er det ok å ta B-vitamin, sammen med vitamineral og omega-3??

Annonse

Ja, Bicon, det har du rett i, det er den holdningen vi må ha :-)

..og ja, det er visstnok flere som blir gravide med IVF på våren (men det vet jeg ikke om akkurat er vitenskapelig bevist) - da jeg snakket med klinikken min idag fleipet sykepleiern litt om det ettersom mitt neste forsøk blir om et par mnd.

2010 har begynt godt, med mange graviditeter, og bedre skal det bli!

(Jeg mente ikke å være festbrems, jeg ville bare ikke at noen skulle tro at det isolert sett er 60% sjanse for å bli gravid på det tredje forsøket.)

Nyttig info - og veldig viktig det at det er ganske mange som blir gravide etter noen forsøk. Det er jo enda flere som klarer det med enda flere forsøk :-)

MK73

Du har helt rett...etter 3 forsøk har ca 60% blitt gravid...

Tenkte dette kunne oppmuntre...leste det i siste bladet gravid. Svensk undersøkelse...

Vet at på et av sykehusene jeg har vært hos har de såkalte "engangsprøvere" som aldri dukker opp igjen...

Så moralen er: ikke gi opp før du må :-)

Et lite innspill i debatten: Jeg hadde en muskelknute og en polypp i livmor. Legene på Ullevål + flere gynekologer sa at "det spiller ingen rolle" "de gjør ingen forskjell mht å bli gravid" etc etc. Jon Hausken var den første til å kikke nærmere på utvekstene, og mente at disse forekomstene kunne være utslagsgivende for at et egg ikke festet seg. Dette mente dr. Magnus på Aleris også, og i høst fikk jeg fjernet både polypp, muskelknute + litt endovev.

Og på 5 forsøk får jeg positiv test! Nå blør jeg riktignok ennå og alt er uvisst - men noe har festet/forsøkt å feste seg, iallefall.

Så jo flere forsøk, jo flere leger, jo mer egenkunnskap - jo større sjanse for å lykkes :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...