Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #26 Skrevet 4. mars 2010 Språk er språk, og det er ingenting magisk ved banneord. Det trodde de jo før; de trodde man kunne "forbanne" noen med ord. Det er derfor det fremdeles er tabu enkelte steder. Det er velkjent at mange ikke synes banneord er "pent", og det kan jo resten av oss ta hensyn til. Her jeg bor banner vi, store og små. Om banneordene brukes fornuftig og i kontekst, er de en del av det naturlige språket her, og ikke noe jeg bryr meg om å korrigere hos barna mine. Pussig nok har de ikke bannet noe særlig etter "bæsj- og tiss-stadiet". Hva angår "pent" språk, noe av det verste jeg hører er slang som "lissom", for eksempel. Og når jeg leser sms-språk fryser jeg på ryggen, så primitivt synes jeg det ser ut. Men det er jo ikke min sak. Smaken er som baken, og språk er språk.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #27 Skrevet 4. mars 2010 Banner sjelden høyt, og aldri foran barna. Men jeg skriver gjerne f... og lignende når jeg skriver, fordi jeg tenker gjerne banneord ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #28 Skrevet 4. mars 2010 Jeg er fra nord, men jeg syns likevel banning er stygt og unødvendig. Har man et godt ordforråd så trenger man ikke å bruke banneord for å forsterke meningen i det man sier. "Det er kaldt ute" betyr for meg at det er kaldt ute. "Det er jævlig kaldt ute" blir ikke kaldere i mine ører... Går fint an å si iskaldt feks. På samme måte syns jeg det er unødvendig med ord som "liksom, shø, se, altså" til alt.. Bestemor sier faen til absolutt alt. Jeg syns bare det høres dumt ut. Lær dere heller flere ord, og lær barna deres å snakke ordentlig. Det har ikke bare med hva som er pent og stygt, men rett og slett å ha nok ord i ordbanken sin. Mvh finnmarking som ikke banner til daglig. (bare tull at alle fra nord gjør det)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #29 Skrevet 4. mars 2010 Det er ingen nødvendig sammnheng mellom banning og dårlig ordforråd, bare så det er sagt. Mange av våre dyktigste ordkunstnere, skribenter og talere benytter seg av banneord. De er en del av språket vårt. Også innad i språkrådet er det flere som mener at banning er en naturlig del av språket, og en verneverdig del av det, faktisk. At mange som har dårlig språk i tillegg banner, betyr ikke at banningen er årsaken til det dårlige språket.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #30 Skrevet 4. mars 2010 Finnmarkinger er vel ikke kjent for å banne så mye, er vel mest nordlendinger og tromsøværinger som banner.. Finnmarkinger gander vel mer..og joiker... Heilålelålelålelålålilåa
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #31 Skrevet 4. mars 2010 Det er vel svært få samer som ganner i vår tid. eller som i det hele tatt tror på ganning (kaste ondt på). Sikkert mange samer som både joiker og synger, men hva har det med dagligspråket å gjøre? Dessuten er ikke alle finnmarkinger samer (selv om mange er det uten å ville innrømme det, eller uten å vite det selv)
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 4. mars 2010 #32 Skrevet 4. mars 2010 jeg banner mye! samboern banner på spansk! gutten på snart 3 banner også, har sagt faen siden han var under 2 år. ikke stolt av utviklinga nei... men d bare renner ut av meg.. har nok kommet ut for å si: "helvete vi mista bussen" "faen jeg glemte mobilen" "jævla dritt sko" "hvor i helvete er nå den jævla votten" forran gutten..... dette er da bare om jeg er super stressa altså.. å jeg sier alltid "oii unnskyld" jeg SKAL SKAL SKAL sjerpe meg NÅ!!! IKKE pent!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå