Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som et siste lille nødskrik for å hjelpe stakkars jenta vår, begynte vi med minifom i går! Har ikke forsøkt det før nå pga at det har blitt frarådet. Men, når man er desperat så forsøker man det meste.

Hvilken erfaring har dere med minifom? Virket det med en gang eller tok det en stund? I dag har snuppa hylt verre enn verst og jeg kjenner det bobler fryktelig i magen hennes :( Blir magevondten verre før den evnt blir bedre?

Takker for alle svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg.. Gi miniform to tre dager. (det står det på flasken også) Jenta vår ble nok ikke bedre de to første dagene når jeg tenker meg om. Men etter tredje dagen var hun helt bra. fiser værre en verst men uten gråt og smerter. Jeg ringte legen min i går etter og ha lest at du hadde hørt at miniform ikke var bra. Han var ganske bastant på at det ikke var tilfelle og at vi bare skulle fortsette. Vi ga hun fire ganger om dagen den første tiden men nå gir vi to ganger. Og vi merker om vi "glemmer" det en dag.. Da blir det gråt og smertefull fising på kvelden.. Jeg har bare godord om miniform. Vi har ei jente som sover kjempegodt, både dag og natt. Og som er blid som ei sol og skjelden skriker. (hun blir 3 mnd den 12.03)

så var jeg deg, hold ut og prøv det noen dager til. Vi tar også noen min med litt bein gym før natta. Da får hun ut masse luft før vi legger henne. Funker for bærta her i allefall. Vi kunne ikke spise middager sammen på det værste. Nå ligger hun strålende fornøyd alene og babbler og koser seg. Og vi storkoser oss som foreldre. Du har min medfølese.

Skrevet

Supert :) Da skal jeg forsøke det noen dager til! På sykehuset her vi bor anbefalte de ikke minifom, så det er vel delte meninger om dette middelet :) (som med alt annet). Det står også at ukritisk bruk over lengre tid frarådes, men det gjelder jo alt av medisiner. Mannen min er lege og ganske skeptisk til minifom, så her er det jeg som har fått trumfet gjennom at vi iallefall kan prøve det ut noen dager..hehe

Skrevet

uff er ikkeb lett. Man må jo rett og slett veie det opp imot hverandre da. Og ukritisk bruk er jeg jo heeelt enig i. Derfor bruker vi 10 dråper max 2 ganger om dagen. man kan ta 4 ganger. så da vil jeg si at jeg er litt kritisk. Mye heller det en og se lille bærta ha så mye vondt og ubehag stakkars. Kan det hjelpe så takke meg til. ;o) Vi prøvde sukkervann uten særlig efekt.. Vi har i allefall et nytt barn. Nå nermer hun seg tre mnd så da tenkte jeg at jeg skulle prøve og kutte ut miniformen. Sier jo at det er de tre første mnd de sliter med dette. Så får kutte litt sakte men sikkert. Lykke til!

Skrevet

Ja, jeg er enig.. Hvis det viser seg at minifom hjelper på vår lille, skal hun få bruke det frem til hun blir tre måneder i allefall:) Nå har vi jo prøvd alt frem til nå, uten effekt, så hvis minifomen virker blir jeg overlykkelig :D

Lykke til du også, håper det går like fint uten minifom:)

Skrevet

HS fortalte meg i dag at miniform kan en fint prøve, selv om det er diskusjon rundt effekten osv.

Men er det ikke noen bedring etter 2-3 dager så er det bare å avslutte. Fungerer den derimot skulle man fortsette.

Skrevet

Jeg kjøpte også minifom når lillemann hadde magevondt. Men ble tipset om fenikkel-te, så flaska med minifom står fortsatt urørt i kjøleskapet. Begynte med fenikkel-te i midten av Januar. Det funker så bra på lillemann her. Har du prøvd det?

Er nok delte meninger ang. minifom ja. Jeg ringte legevakta en kveld han bare skrev. Det står jo i vedlegget at man skal rådføre seg med legen før man gir minifom. Der fikk jeg snakke med en lege som sa jeg fint kunne bruke minifom en ukes tid. Men slapp jo det, så lenge fenikkel-teen fungerte så bra:-)

Skrevet

det samme sa de til meg på apoteket.. :) jeg lurte egentlig mest på om noen andre har opplevd at barna deres først har blitt verre før det evnt bedret seg?

Skrevet

har forsøkt fenikkelte ja, det funker ikke her! derfor forsøker vi nå minifom :)

Skrevet

Nja, er jo logisk at det kan bli verre før det blir bedre, siden effekten først kommer ett par dager etter at man har begynt. Og når lufta ikke kommer ut så bygger det seg bare opp i magen.

Jeg leste masse på nettet før jeg ga lillegutt Minifom. Vi synes det funket greit, men luftsmertene ble først borte etter behandling hos manuell terapeut da han var to måneder. Det at man ikke skal bruke Minifom kommer av at det er hormoner i den. Det norske legemiddelverket er litt betenkt til bruken, mens i Sverige har samme instans ikke noe problemer med Minifom.

Skrevet

Hvordan gir der minifom? Jeg sliter med å gi det til lillegutt her i huset. Kan jeg ha de i melka? Kan jo prøve å dryppe direkte i munnen hans, for skje funker i allefall ikke...

Skrevet

Jeg har gitt det med skje, hun smatter det fint i seg :) Ellers har jeg forsøkt med en sånn liten sprøyte man får kjøpt på apoteket! Det funket greit, selv om det kan være litt vanskelig å få trukket minifomen inn i sprøyta :)

Gjest Kira06
Skrevet

Vi brukte Minifom i endel uker på vesla, og hadde god effekt av det. Tror ikke effekten ble optimal før det var gått 6-7 dager.

Vi dryppet dråpene rett fra flasken og inn i munnen hennes før måltidet. Hun likte det ikke så godt, men hadde ikke noe valg:)

Skrevet

Minifom virket raskt og effektivt på vår lillemor. Brukte det i de tre første mnd.

Skrevet

Har brukt på begge minee barn - virket etter et par dager!! :-)) Lykke til!!

Skrevet

Jeg har brukt minifom på snuppa siden hun var 3 uker... hun er nå 4mnd og bruker det fortsatt da hun fortsatt plages en del med luftsmerter... hver gang vi prøver å kutte det ut blir hun værre, så vi merker god effekt.. virket etter 2 dager tror jeg..

Jeg har vanskelig for å tro at minifom kan være skadelig i det hele tatt da dette står om minifom i felleskatalogen:

Egenskaper: Klassifisering: Overflateaktiv silikonpolymer. Virkningsmekanisme: Gjennom en forandret overflatespenning forhindres skumdannelse, og gassbobler i mage og tarm påvirkes slik at de sprekker og elimineres lettere. Absorpsjon: Absorberes ikke. Utskillelse: Utskilles uomdannet i avføringen.

Siden det ikke absorberes fra tarmen og skilles ut uomdannet i avføringen kan det vel ikke være skadelig for bebis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...