Gå til innhold

Alenemor for en periode?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Uff, er så økonomisk fortvilet :(

Grunnet mye kluss med tidligere arbeidsgiver(mangel på kontrakt, blant annet), fikk jeg ikke foreldrepenger. Det ble engangsstønad. Bor pr idag med kjæresten, som er far til barnet som kommer når som helst. Han har fulltidsjobb, men også litt mer utgifter enn hva han gjerne ideelt sett skulle hatt(to biler på skilt, men den ene står i deler, så den har lite salgsverdi, samt mye forbruksgjeld), så bare det dukker opp noe lite uforutsett, så sliter vi.

Han mener jeg bør snakke med sosialkontoret, men sosialkontoret sier at siden han tjener så godt som han gjør, hjelper ikke de oss.

Planen var opprinnelig at jeg etter seks uker skulle begynne å jobbe deltid igjen(den er i boks), og han ta permisjon mens jeg jobbet. Men så sliter vi nå da, deler av lønningene hans er forsinket, jeg har dekket alle utgifter forrige mnd, og med alle innkjøpene er ikke det mye igjen av engangsstønaden. Og i verste fall er det i overkant av to mnd til jeg kan jobbe.

Med i overkant hormoner i blodet, er jeg meget fortvilet, og lurer på hvordan i alle dager dette skal gå. Må jeg flytte fra ham for en periode? Til hans økonomi er på skinner igjen, og jeg er arbeidsfør? Vil jo ikke gå gjennom babytiden uten ham heller, men når han krever 50/50deling av utgiftene, ser jeg ikke så mye annet jeg skulle gjort :( Han har betalt hele husleien ved to tilfeller tidligere i svangerskapet(under min krangel med arbeidsgiver og deretter sykdom med innleggelse).

Fortsetter under...

Hvis du skal flytte fra ham i en periode pga økonomien, så må du tenke på at det tar lang tid før du får penger inn på konto (min ex flyttet i slutten av november, og jeg venter fortsatt på svar). dere må på mekling (etter at babyen er født), og når dere har fått en meklingsattest kan du begynne å søke. Og jeg lover deg, det er mye verre å gå igjennom et samlivsbrudd rett før man skal føde enn å slite med økonomien (har prøvd begge dele selv).

Kan dere ikke heller prøve å få litt orden, både økonomisk og i forholdet dere i mellom? Snakk med kommunen om dere kan få økonomisk rådgivning. Kontakt Familievernkontoret for å avtale en samtale med en rådgiver. Hun/han kan hjelpe dere ¨å komme på rett kjøl i forholdet igjen. det skylder dere den lille babyen som er på vei. dette greier dere!

Blir så trist og lei av å lese mange av svarene på innlegg om samlivsproblemer. 90 % sier jo at man bare skal bryte opp, gå ifra mannen og bli fri. Mange mannehatere her inne, tror jeg.

HI her.

Har ingen planer om å bryte forholdet, men med hormoner oppover ørene, og lite penger en periode nå, blir man bare så fortvilet.

Det hjelper jo ikke at han har utestående penger hos arbeidsgiver, som han ikke tør spør etter fordi de sliter i lavsesongen. Men regner med han heller gjør det enn å akseptere at jeg flytter ut nå rett før fødselen, på tross av at det bare ville blitt noen mnd.

Det at folk mener at han er en egoistisk drittsekk(hadde samme tråd på anonymforum), bryr jeg meg mindre om. Vi har delt utgiftene mellom oss frem til nå, og jeg er kjempetakknemlig for at han har tatt en ekstra last mens jeg ikke har hatt penger, og jeg tror også han er mer enig om hvor landet ligger nå. Han vil nok heller ha oss her i huset enn å ha ekstralekebilen i garasjen(som han betaler lån, forsikring og årsavgft på, til tross for at den står i tusen deler).

Men tusen takk til dere med saklige svar :) Vi klarer nok dette. Jeg elsker kjæresten min, på tross av at vi krangler innimellom, og ikke har helt god nok kontroll på økonomien pr idag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...