Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 Mannen min er totalt utbrent. Han jobber 12-15 timer hver eneste dag! Han er så sliten at han vet ikke hvor han skal gjøre av seg. Kommer hjem, legger seg, opp midt på natta og reise på jobb. Arbeidsgiveren løg til han på intervju, sa det kom til å bli noen få dager med LITT overtid, men nå er det mye overtid alle dager!! Nå har han gått sånn et halvt år, og orker ikke mer, men har ikke råd til å slutte. Ser etter andre jobber, men det er ingenting i nærheten. Så da lurte han på om han skulle spørre om å bli sykemeldt noen dager så han får hentet seg inn litt.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 Hva med å snakke med arbeidsgiver, han han gjort det? Hva står i arbeidsavtalen. En sykemelding hjelper på kort sikt, men det løser ikke problemet.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 De er så sure og hører ikke på han. Vet om mange som har sluttet der før han av samme grunn. Har sagt til han at han må snakke med tillitsvalgt, men det er ikke sånt der. Trodde det var noe alle arbeidsplasser skulle ha. Ja det hjelper nok bare på kort sikt, men han trenger det. Han er så sliten at han ringer hjem og er helt i fra seg flere ganger daglig. Og dette er en mann som tåler hardt arbeid! Ser at dette er for mye for han... Er redd det kommer til å skje noe. At han sovner bak rattet eller noe.. HI
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #4 Skrevet 3. mars 2010 Hvis han er så sliten at det ikke er forsvarlig for han å være på jobb, synes jeg det er mer enn god nok grunn til å få en sykemelding. I tillegg så er jobben pliktig å tilrettelegge for sykemeldte... Selv om det ikke er tillitsvalgt på jobben, skal det være verneombud. Og om han selv er medlem av et fagforbund, kan han ta kontakt med lokallag eller fagforbund sentralt for å få råd, og evt konkret hjelp. I tillegg høres det ut som om firmaet driver på kanten av hva som er lovlig, så kanskje en ide å sjekke litt hos arbeidstilsynet også... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #5 Skrevet 3. mars 2010 Ja, det er god nok grunn!! Legg frem problemet for fastlegen, han er jo fryktelig sliten nå. Bedre å ta det før det er "for sent"... Håper han finner seg en ny arbeidsplass!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #6 Skrevet 3. mars 2010 Jeg syns ikke det er forsvarlig at han er på jobb. Ser jo på han at det er rett før han får sammenbrudd! Og han kjører en del i jobben også, så er så redd han skal sovne!! Skal spørre han om det er verneombud. Eller få han til å melde esg inn i fagforbundet. Ja det kan umulig være lovlig. Las om arbeidstider i arbeidsmiljøloven, husker ikke akkurat hva som sto, men han jobber mye mer enn det som er tillat. Sa det til han, men han vet ikke hva han kan gjøre med det. Arbeidsgiveren driter tydeligvis i det!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #7 Skrevet 3. mars 2010 Det er vel sånn at man bare har lov å pålegge de ansatte et visst antall timer overtid per år, så hvis han jobber så mange timer over hver eneste dag så vil han jo fort nå denne grensen. Kontakt arbeistilsynte og hør hvordan det er. Husker at jobben til faren min et år måtte søke om å få gi han flere timer overtid et år fordi det ble så mye som skjedde at de hadde brukt opp de timene han normalt hadde. Da måtte han også godkjenne at han var villig til å jobbe mer overtid, og om han ikke ville så hadde de ingen mulighet til å gi han sparken eller andre måter straffe for å si det sånn. Er han helt utbrendt så kan han selvfølgelig be om sykemelding, mange som får sykemeldingav en slik grunn, men det løser ikke problemet annet en her og nå da. Så han må nok alikevel ta tak i det, og om ting ikke forandrer seg så bør han nok søke om en ny jobb
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #8 Skrevet 3. mars 2010 Ja jeg også mener han bør gjøre det før det er for sent... Både jeg og han ser etter ny jobb til han hver dag, men det er ikke så mye rundt om her. Vurderer å flytte også, hvis han får seg en bra job en annen plass. Takker alle for svar:) HI
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #9 Skrevet 3. mars 2010 De kan faktisk ikke tvinge har til å jobbe så mye overtid, det har de ikke lov til. Mannen din kan med god samvittighet gå til arbeidsgiveren sin og si at han ikke kan jobbe overtid neste uke. Hvis arbeidsgiveren er avhengig av at de ansatte jobber så mange timer i døgnet har de for få ansatte! Om jeg var mannen din ville jeg tatt resten av uka fri på egenmelding, ringt til f.eks LO eller fagforbundet i dag og meldt meg inn. Neste uke ville jeg sagt til arbeidsgiveren at det ikke passer med overtid og reist hjem etter 8-timers dag. Hva er egentlig mannen din redd arbeidsgiveren skal gjøre, si han opp? Det er noe som heter tvungen overtid, men da skal arbeidstaker ha 100% tillegg fra første time. Ellers står vi fritt til å si nei til overtid. De fleste arbeidsgivere og arbeidstakere er jo villige til å gi litt ekstra i travle tider, tilpasse seg osv så ting skal gå smertefritt og bra for bedriften. Men her høres det ut som det er bare arbeidstaker som skal yte uten å få noe annet enn ødelagt helse tilbake, sånn skal det ikke være! Mannen din kan ikke blir sagt opp fordi han nekter å jobbe ulovlig mye overtid, og med et forbund i ryggen kan han kreve litt han også. Ville ikke sykemeldt meg i første omgang, det løser jo ingenting.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #10 Skrevet 3. mars 2010 Ja han kan sykmelde seg. Han kan også ta med seg legen på det tilretteleggingsmøte så kan legen snakke litt fornuft til arbeidsgiveren. Han kommer til å gå rett i veggen snart og da sliter dere. Da vil han ikke kunne hjelpe til eller være der for noen av dere. Så ja en sykmelding kan være på sin plass her ja..
Gjest ->>- Skrevet 3. mars 2010 #11 Skrevet 3. mars 2010 Nei, jeg synes egentlig ikke det. Han vil sikkert få sykmelding på dette grunnlaget, men det forandrer jo ingenting på arbeidsstedet. Han bør ta kontakt med verneombud og tillitsvalgt (for han bør definitivt være organisert) og få orden i arbeidsforholdene. Eventuelt bare blånekte ulovlig overtid.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #12 Skrevet 3. mars 2010 Har ikke giddå å lest gjennom svaran t de andre her. Men han kan sykemelde sæ før utbrentheit. Da minste her va syk og innlagt på sykehuse. Æ va innlagt med han i den perioden og det va isolat heile tia. Sikkert andre som meine æ syt, men de bryr æ mg ikke om. Da va æ så slitn at æ fikk fastlegen t å sykemelde mg før æ va utslettn etter innleggelsen og klarte ikke nåkka etter vi kom heim. Ser ikke nåkka problem i at han bli sykemeldt. Og e han organisert tar han det opp med organisasjonen og om korsn det e. I norge har vi ikke lovt t å jobbe meir en 40 tima i uka, og jobbes det meir en det så ska man ha betalt før det. Men det va jo ikke det du lurte på. Løke t og han ska bare sykemelde sæ med god samvitigheit:)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #13 Skrevet 3. mars 2010 herregud er så sint at nå er det rett før jeg ringer sjefen hans og skjeller han ut!!! Han måtte ta en ekstra rute nå, etter 13 timer på jobb, så han er ikke ferdig før om 4 timer!! Han sier at han er så trøtt og sliten og spør om det ikke er mulig at noen andre kan gjøre det, siden han har fått mye ekstra denne uken. Og de bare ler av han???!!!? Og sier han må ta det!! Er så forbanna!!! Prøvde å ringe arb.tilsynet, men det var stengt.. HI
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 3. mars 2010 #14 Skrevet 3. mars 2010 Hva mener du med rute? Er han sjåfør av yrke? I såfall er dette alvorlige overtredelser av arb.giver, og skjer det en ulykke vil det få konsekvenser mannen din ikke ønsker for seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå