pauline og knerten Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 Gutten vår på 6,5 mnd er en blid og aktiv liten kar, men to ting sliter vi med her hjemme. For det første begynte vi ved 5 måneders alder å introdusere ulike smaker, av brokkoli, gulrot, potet, søtpotet, avokado, banan, mango, sviske, eple, grøt, pære, og det gikk nokså fint, ettersom det var så lite han fikk hver gang. Men nå som vi skal begynne å innføre måltider og regelmessighet er han rett og slett blitt helt håpløs. Han ser bort og kniper igjen munnen, jeg bruker omtrent tre kvarter på å få i ham tre skjeer med grøt! Pappaen sliter akkurat like mye. Er det bare å vente tålmodig til han plutselig av seg selv begynner å bli kjempeinteressert? Eller hva i alle dager skal jeg gjøre? Hvordan har dette gått for dere andre? Syns alle rundt meg er oppe i tre måltider etter bare en uke med fast føde og sånn. For det andre, og dette har sikkert en sammenheng med det første, våkner han oftere og oftere natterstid og vil ha mat. Et sikkert tegn på at han egentlig bør få mer enn morsmelk på dagtid. Men kan vi prøve å nattavvenne ham selv om vi ikke er oppe i så mye som ett helt måltid enda? Mor er SLITEN! :-)
Rampongi Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 håper ikke mange som er opp i tre måltider etter en uke med fast føde.. hørtes litt raskt ut.. Kan det være at han er påvent for mange ulike smaker på en gang og ikke er helt sikker på hva han får, så han kniper heller igjen munnen? Tror jeg ville venta med nattavenninga til han spiser iallefall to måltid om dagen. ellers tror jeg nattavvenninga blir ekstra slitsom. Piraten min får grøt morgen og kveld (resten mme) og vil fortsatt ha mme midt på natta. Jeg tror min unge må bli vant til middag i tillegg før jeg kan forvente at hun sover natta igjennom. Skjønner at du er sliten, men kanskje bytt grøtmerke/smak? Eller bare gi samme grøt hver dag, helt til han skjønner tegninga..Hvor lenge har dere gitt han grøt på dagen? 6 uker? Det er lenge i så fall, til at han ikke vil ha..
pauline og knerten Skrevet 3. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2010 Takk for svar! Det kan jo godt hende det, ja, at han har fått smake for mye. Samboeren så på Schrødingers katt at det var bra å utsette dem for mange forskjellige smaker når de er i alderen 4-7 mnd. Men andre steder står det jo at man skal vente. Vi var litt i tvil, men valgte å prøve oss fram. Han har ikke fått grøt daglig i 6 uker, men la oss si at han i løpet av de siste 6 ukene har fått smake grøt 4-5 ganger. Stort sett har han fått to-tre skjeer med ett eller annet av fast føde i løpet av denne perioden, enten det er grøt, frukt eller grønnsaker. Det er altså ikke noe regelmessighet på gang ennå, og det er kanskje første bud? De er jo små rutinedyr. Du har nok rett om nattavvenninga, altså. Vet jo det. Men han sov lenge hele natta, helt til han ved 4 mnd alders begynte å tulle, så jeg vet jo at han kan! Men vi stresser vel ikke med det ennå. :-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå