Gå til innhold

Nysgjerrig - stemmer dette for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over en liste med 10 såkalte unyttige ting når man har baby. Jeg husker at jeg leste noe lignende da jeg var gravid og trodde på det. Så fant jeg ut når det var aktuelt for oss at vi kunne ha bruk for noe av dette likevel. Når jeg ser på lista nå så er jeg så uenig i mange av tingene, flere bruker vi daglig.

Hvordan stemmer denne lista for dere?

10 ting du ikke trenger

1. Badekarsete.

Sete som settes ned i badekar eller større badebalje , angivelig for å gjøre det mer komfortabelt for barnet. Men en baby som skal bade må holdes uansett, derfor er et slikt sete nokså ubrukelig.

2. Nesesuger

Skal dra snørr ut av babynesen. Noen synses det fungerer greit, men billig saltvannsoppløsning gjør som regel samme nytte.

3. Stellebag

Har du ikke en annen veske eller sekk du bruker uansett? To bleier og en bunke våtservietter krever ikke spesialveske - innholdet er viktigere.

4. Flaskevarmer

Har du tilgang på varmtvann, greier du deg uten. Flasken varmes helt fint i en et litermål e.l. med varmt vann fra springen. Drikke til spedbarn skal holde maks 37 grader. Hell noen dråper på pulsåren ved håndleddet - det skal ikke varme og ikke kjennes kaldt.

5. Babycall med kamera

Babycallen kan være grei å ha, selv om du uansett bør se jevnlig til et barn som ligger alene. Men kamera? Bevisste foreldre trenger ikke være selvplagere.

6. Seng med vekt

Nybakte foreldre kan fort bli opphengt i barnets vekt, av og til med god grunn. Men kontinuerlig veiing bidrar neppe til noe annet enn unødvendig stress. Ta heller en tur på helsestasjonen med jevne mellomrom.

7. Bleiebøtte

Selv med renslig innpakning i poser, blir bleiende liggende i en dunk og stinke , særlig hvis dunken er på det samme tempererte rommet som stellebordet. Løsningen er enkel: kast bleiene i søpla.

8. Ammemadrass

Liten madrass som legges i sengen skal hindre at mor velter sovende over sitt barn etter amming. Men selve ammingen må uansett skje utenfor ekstramadrassen. Vi tror både mor, far og baby kan klare seg uten.

9. Antibakterielle servietter

Dyre spesialservietter. Kjøpe heller en flaske Anti-bac eller lignende - langt billigere og samme funksjon - også etter at svineinfluensaangsten har lagt seg.

10. Matvarmer

Spesialapparat til å varme opp mat. Tvilsomt behov, om du har komfyr, kjele og innlagt vann i boligen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Hadde det med storebror, men ikke med minste. Savner det faktisk. Får stadig vekk krampe i både rygg og armer når jeg bader han.

2. Brukes daglig.

3. Brukes daglig, men kunne selvsagt bare brukt en vanlig veske. Fordelen med stelleveska er at den kan henges på håndtaket på vogna.

4. Aldri brukt.

5. Aldri brukt eller hatt behov for.

6. Aldri hørt om engang!

7. Brukte til førstemann, men det stinka så fælt at vi sluttet å bruke den etter et par mnd.

8. Har brukt nå i to mnd, men han ble akkurat for stor for den.

9. Aldri brukt.

10. Aldri brukt.

Skrevet

Badekarsete og nesesuger har vært et "must" her.

Har ikke hatt noe av det andre til mine 2 små, men dette er da smak og behag..

Vet om mange som ikke hadde overlevd uten stellebagen sin i hvertfall, hehe.

Mye annet unyttig som mangler på denne listen ser jeg.

Skrevet

jeg kunne ikke ha levd uten stelleveska! den går å kneppe fast på vogna, som en annen veske ikke kan, jeg måtte ha mye mere enn 2 bleier og våtservietter, flasker, MME, leker, smokker, gulpekluter osv osv. flere ting på den lista som jeg ikke er helt enig i.

Skrevet

Man trenger jo ikke alt, men syns mye er kjekt å ha :)

Stellebag syns jeg er helt topp. Hadde ingen andre væsker som var like praktiske.

Babycall med kamera var helt topp i begynnelsen - han tok teppet over hodet hele tiden så i stedet for å springe ned 1 etasje og sjekke hele tiden, så var det greit å bare se på kameraet.

Bleiebøtte syns jeg er praktisk. Blir ikke lukt når den står oppå et underlag og ikke rett på varmekablene. Syns det er deilig å slippe å gå ut hver gang man skal kaste en bleie, særlig nå når det er vinter.

Antibac servietter, vel har vel mest av den flytende, men er praktisk innimellom når vi er på reis osv.

Skrevet

1. Badekarsete.

Aldri hatt, aldri følt behov for.

2. Nesesuger

Brukt det masse til begge.

3. Stellebag

Jeg har trengt en større veske enn det jeg vanligvis hadde før ungene. Har med bleier, våtservietter, klesskift, mat, leke, smokker, antibac, smekke osv osv

4. Flaskevarmer

Aldri hatt, aldri hatt behov for. Har ikke hatt flaskebarn.

5. Babycall med kamera

Aldri hatt. Hadde ikke engang babycall med første.

6. Seng med vekt

??? Aldri hørt om engang.

7. Bleiebøtte

Genialt. Ville knapt klart meg uten.

8. Ammemadrass

Aldri hatt.

Antibac har jeg både i serviett og flytende form, i stelleveska. Brukte det før amming, nå før mat osv.

10. Matvarmer

Aldri hørt om.

Skrevet

1, 2 og 3 har jeg hatt bruk for.

Resten høres unødvendig ut her.

Men hva slags badesete har de som trenger å holde babyen hele tiden uansett da? Mitt støtter fint opp overalt... Jeg går jo ikke fra ungen, men slipper å revne armen pga tung og uolig badeglad baby...

Skrevet

1. Badekarsete.

Det har vi ikke, men hun sitter jo i en tummytub..

2. Nesesuger

Piraten er mye tett og snørrete, men vi har bare fått den til å funke et par ganger

3. Stellebag

Har så mange reisevesker at piraten endte opp med en kamerabag fra national geographic..

4. Flaskevarmer

neida..ikke bruk for

5. Babycall med kamera

Bruker ikke babycall uten kamera engang..

6. Seng med vekt

Ikke opptatt av vekta hennes. Hun vokser da som hun skal

7. Bleiebøtte

Brukte den hele tiden de første 5 mnd. Har ikke flere refill, så vi bruker søppelbøtta nå..

8. Ammemadrass

Ammer ikke

har antibac..

10. Matvarmer

neppe..

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Stemmer omtrent hundre prosent for meg. Hadde bleiebøtte, men satte den i kjellerboden etter en kort periode. Likte den ikke.

Skrevet

1) Har aldri hatt det.

2) Nesesuger hadde jeg ikke med eldste, men kjøpte det nå for en ukes tid siden og har brukt den en god del til ei snørrete lita jente. Har brukt saltvannsoppløsning også. Hadde vel klart oss uten, men synes den har vært grei å ha.

3) Bruker daglig. Synes det er bedre med ei veske en kan henge på vogna enn en sekk på ryggen i alle fall.

4) Har aldri hatt det.

5) Vi har babycall, men ikke med kamera.

6) Har ikke hørt om at det finnes seng med vekt engang.

7) Vi hadde bleiebøtte til eldste, nå har vi det ikke. Kan ikke si jeg savner det heller. Vi putter bleiene i hundebæsj-poser og kaster de i søpla.

8) Kjøpte meg ammemadarass før minste jenta ble født, men den har jeg brukt maks 3 ganger fordi hun sover best i sin egen seng. Skulle gjerne hatt det til eldste som ikke sov så godt i egen seng og helst ville ligge helt inntil meg.

9) Synes både serviettene og flaskene er greie å ha. Synes det er lettere å tørke av hendene til jenta på 4 med serviettene og føler jeg får tørket bedre bort skitten.

10) Aldri hatt matvarmer.

Skrevet

Enig i at det er mye annet som kunne vært med på denne lista, og det er jo individuelt hva man har behov for.

En av de tingene jeg trodde var ubrukelig pga av denne lista var badekarsete. Vi hadde det stående, men glemte helt av det før jeg snakket med flere i barselgruppa som bruker det. Så fra lillemor var 2 til 7 mnd brukte vi dette. Så mye deiligere å bade henne da.

Jeg synes nesesuger funker, men lillemor haaaaater det, så brukes sjeldent.

Stellebagen er nesten uunnværlig synes jeg.

Vi har babycall med kamera og kunne selvfølgelig klart oss uten. Men jeg liker å se om hun har dratt noe over hodet f.eks.

Ammemadrassen ble brukt de første 2 mnd, og siden har hun fått ligge på den i senga si. Bare åpnet den i bunnen og da har hun alltid noe kjent å trygt når vi sover borte.

Skrevet

1. Har aldri hatt - og har aldri savnet det!

2. Gull verdt med forkjøla baby! (",) Sammen med saltvannsoppløsning...

3. Stelleveske... ja og nei. Jeg brukte min hver dag da jeg hadde permisjon - hadde sikkert funket med en veske og, men veldig lettvint å henge den over styret på vogna - og ha en veske med bare babystæsj i (",) Nå bruker vi den sjelden... men har den alltid pakket og klar i gangen, så vi kan ta den med hvis vi plutselig skal ut i helgene...

4. Vesla har aldri tatt flaske - så har ikke trengt flaskevarmer heller (",)

5. Har babycall uten kamera, og har vel aldri savnet kamera nei.

6. Har 5 minutter å gå til verdens hyggeligste helsestasjon, så nei... har ikke hatt behov for det. Har da også hatt en baby som har lagt godt på seg, men med en prematur eller en baby med dårlig vektoppgang og med lang vei til helsestasjon kan jeg absolutt forstå behovet.

7. Trenger ikke. Er ute med søpla hver dag uansett...

8. Nei.

9. Litt usikker på hva dette er - men hvis det er våtservietter med antibac så er det fast inventar i stelleveska. Bruker det ikke ofte, men kjekt å ha tilfelle...

10. Vet ikke hva er engang.

Så ja - lista stemmer ganske bra for meg. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg fortsatt kjøpt stelleveske og nesesuger - og ikke noe av det andre (",)

Skrevet

1. Nei. Har ikke hatt behov.

2. Har brukt det kun et par ganger.

3. Har en vanlig skulderveske i stedet.

4. Hadde med termos med kokt vann overalt. Og pulver i en boks. Tok 3 sekunder å få fiks ferdig mme.

5. Har babycall uten kamera, og hadde egentlig ikke trengt det heller. Har brukt den et par ganger.

6. Gikk heller tur innom helsestasjonen om jeg ville veie. Bor ikke så langt unna.

7. Har bleiebøtte, men gikk fort over til hundebæsjposer og rett ut i søpla.

8. Ammemadrass. Ikke hatt behov. Hverken til mm barn eller mme barn.

9. Bruker kun flaske med gele på. Mindre søppel da.

10. Har ikke hatt behov for noe sånt. Der det ikke er tilgang på elektrisitet, smører vi matpakke.

Skrevet

Nr 3 stelleveske har jeg brukt flittig. En som passet til første vogn, og en ny en som passet til andre vogn og de to minste ungene.

Ingen av de andre 9 tingene har jeg brukt til våre 4 barn (ei heller babycall uten kamera - intet problem å høre mine barn når de våknet).

Skrevet

Nesesugeren + morsmelk funker kjempe bra! og hadde vært vanskelig uten!

Stelleveska syns jeg er fin, men hadde vel klart meg uten. Bleiebøtta liker jeg. Går noen med ei og ei bleie ned til søppeldunken? Det er jeg aaalt for bedagelig til. (eller lat som noen kaller det)

Skrevet

Har aldri hatt behov for noen av de tingene.

Skrevet

Har ingen av tingene, og har heller ikke savnet dem.

Gjest irismor
Skrevet

1. Badekarsete - Nei

2. Nesesuger - Nei

3. Stellebag - Ja, brukte den mye og lenge.

4. Flaskevarmer - Nei

5. Babycall med kamera - Nei har aldri brukt babycall, den ligger ubrukt i skuffen. (uten kamera)

6. Seng med vekt - Nei, aldri hørt om engang.

7. Bleiebøtte - Ja, var flittig i bruk.

8. Ammemadrass - Nei

9. Antibakterielle servietter - Nei, var ikke noe H1N1-hysteri når søta ble født. Holdt med vanlige våtservietter og god håndhygiene.

10. Matvarmer - Nei

Skrevet

Det eneste vi har av de tingene er er stelleveske, og den har vært med når vi har dratt ut av hus, og derfor vært hyppig brukt. Av det andre på lista har vi også hatt nesesuger og badekarsete, begge av typen ubrukelig plastmøkk, som ble kasta i søpla etter første bruksforsøk!

Skrevet

Stellebag, nesesuger og bleiebøtte har vi :)

Men i bleiebøtta har vi bare en vanlig søppelpose.

Skrevet

1. Var nødvendig for at badingen skulle være mulig i begynnelsen på grunn av vinklingen på badekaret vårt.

2. Nesesugeren var flittig brukt da barna var spedbarn, bruker heller pinsett og spray når de ble større.

3. Stellebag. Uunværlig, vanslig veske har få få lommer.

4.5 og 6 har jeg ikke vurdert å skaffe en gang.

7. er noe tull, rommer for lite, og fører til stank på bad med varmekabler.

8. Flittig brukt i lang tid. Veldig nyttig.

9. Håndvask holder

10. Tullete produkt og aldrig vurdert anskaffet.

Skrevet

Hadde kun to av ti da lillegutt var baby.

Nesesuger. Syntes den var veldig grei jeg - men det er godt mulig saltvannsoppløsning fungerer like bra

Stellebag. Kunne helt sikkert ha klart meg uten, men utrolig greit med en bra stellebag. Fine inndelte rom, flaskevarmerlomme, oppbevaringsplass til smokker, integrert stellematte. Plass til absolutt alt og ikke minst - den henger bra på vognen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...