Gå til innhold

Driver jeg å mister melka??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på tre uker, og jeg fullammer.. De siste dagene har det virket som om jeg plutselig har mye mindre melk i brystene.. Hun tar brystet og sutter bra en liten stund, hører godt at hun svelger og sånn.. Men etter noen få minutter slipper hun taket, og tar nytt tak, men slipper og blir sint.. Gjør det samme flere ganger, virker som om det ikke kommer mer melk.. Så da legger jeg henne på det andre brystet hvor det samme skjer.. Virker ikke som hun er helt mett etterpå heller, men hun bare slipper brystet så vet ikke hva jeg skal gjøre:( Har vært veldig sliten og stresset en del i det siste.. Er mye nytt når man får sitt første barn! Og har hørt at stress kan gjøre at man får mindre melk eller mister melka..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du mister melka uten videre, men det kan være vanskelig i starten dette med amming. Kanskje hun har vondt noe sted? Se om du finner noen tips her : ammehjelpen.no

Det kan være mye forskjellig som er problemet. Lykke til.

Skrevet

Kan hende hun har økedøgn, da spiser de mer og det tar litt tid før du klarer å øke produksjonen.

Men hvis du har vært veldig stresset i det siste, vil jeg anbefale deg å ta det helt med ro i noen dager, spise godt og slappe av.

Holdte på å miste melka med nummer 3, og det var pga mye stress.. vi flyttet og pusset opp. Jeg bare la fra meg alle plikter, ga vesla ei flaske mme slik at både hun og jeg fikk sovet skikkelig, og jeg spiste mat og drakk masse vann. Melkeproduksjonen tok seg opp med en gang, og etter noen dager var alt normalt igjen.

Skrevet

Høres ut som økedøgn, sammen med at du kanskje har hatt litt mindre melk pga stress. Samtidig så er det vanlig å oppleve at brystet føles mindre fylt fordi melkemengden begynner å normalisere seg, og en får mindre spreng. Og babyen blir også flinkere å suge, og da bruker hun kortere tid på å tømme brystet. Det er viktig å ikke tenke for mye på at du holder på å miste melka, og bli stresset over det i tillegg. Prøv å få deg noen hviledager nå, la klesvask og mas være, og konsentrer deg om å hvile, være med datteren din, og amme ofte. Dersom hun er veldig urolig og du blir stresset over at du er usikker på om hun får nok, gi litt tillegg etter at du har ammet, men ikke la tillegget være i stedet for måltid. Du kan også ta en tur og sjekke vektoppgangen hennes på helsestasjonen, hvis den er fin og hun legger på seg godt, har du nok melk, selv om det ikke føles slik. Lykke til! Tror ikke du holder på å miste melka, nei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...