Gå til innhold

noen flere her som har et hjerte som hopper over slag/slår et ekstra slag eller hva jeg skal kalle det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

spurte legen om dette idag, de så ingenting feil på ekg.

hun mente det ikke var noe farlig, men det kunne bli det hvis jeg ikke begynte å slappe av mer og stresse mindre..

sånt blir jeg nervøs av... =(

noen andre som har det?

er det farlig eller ikke? følte ikke helt at legen tok seg tid til å forklare..

kan det plutselig bli farlig?

jeg får det både når jeg ligger i senga, går, sitter osv.

er bare et slag, så blir det ike noe mer.

noen ganger kan det komme fler på kort tid, og andre ganger kan det ta måneder mellom jeg merker de.

kan noen fortelle meg litt?

Fortsetter under...

Skrevet

Kan fortelle deg litt..

Du har antagelig VES, ventrikulære ekstrasystoler, ekstraslag som kommer fra ventrikkelen, altså venstre forkammer på hjertet ditt. Dette er helt ufarlig! Det kan framprovoseres av feks angst, kaffe, alkohol, nikotin, stress, at du hele tiden går å kjenner etter.. Alle har ekstrasystoler (ekstra hjerteslag), og det er helt ufarlig. Eller det SVES du kjenner, ekstrasystoler fra forkammeret ditt. også helt ufarlig, det samme som VES, bare at da fyres den elektriske aktiviteten fra et fokus i forkammeret ditt. HELT ufarlig.

Sinusknuten fyrer av elektrisk aktivitet slik at den forplanter seg fra forkammerene i hjetet, gjennom av-knuten og via den hiske bunt og til ventrikklene (hovedkammerne i hjertet). Dette er den naturlige forplantningen av elektrisk ativitet i hjertet ditt som fører til at hjertet ditt trekker seg sammen (slår/pumper) som det skal. Av og til er det andre "fokus", andre hjerteceller enn sinusknuten som "skyter" elektisk aktivitet, og dette er helt ufarlig. Viktige nerver som kontrollerer pulen din ligger tett ved hjertet og fører til økt aktivitet hvis du stresser eller er engstelig, medikamentpåvirket, drikker for mye kaffe, har angst el. lignende. Derfor kan du få dette hyppigere dess mer du tenker på det.

Ekstrasystoler er helt naturlig, helt ufarlig, ikke et tegn på sykdom, og kanskje noe du bare må lære deg å leve med. At det ikke vises på EKG betyr at du ikke har det ofte. Blir det for plagsomt kan du få en holter-registrering: dvs at du går med en pulsmåler i 24 timer. Da vil all hjerteaktivitet bli registrert gjennom et døgn. Lær deg heller hva som utløser det hos deg (nikotin,cola,kaffe el.lignende) og unngå det slik at du slipper å bli engstelig. Tell pulsen din i hvile. Hvis den er innenfor normalen har du ingenting å bekymre deg for, og du trenger ikke være redd for at hjertet ditt pliutselig skal stoppe. Om du mot all formodning skulle få svært rask puls, bli kortpust, få hjertebank og bli uvel tar du selvfølgelig kontakt med lege. Men slik du beskriver det er dette en ufarlig og normal tilstand. Det er bare at noen kjenner det bedre enn andre. men alle har det..

Hilsen HJERTEDAME:-)

Skrevet

Jeg er ikke HI, men supert svar! Jeg plages VELDIG med dette i perioder! :)

Skrevet

Jeg har det samme. Helt uproblematisk! Kjenner det bare når jeg kjenner etter, og i stressede perioder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...