Gå til innhold

god oppskrift på LAPSKAUS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

elsker lapskaus, men trenger en god oppskrift...hurra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppskrift på lapskaus? Hmm... Jeg bruker

-salt kjøtt

-poteter

-kålrot

-gulrot

-purre

-løk

Koker kjøtt og finhakket løk en times tide før jeg har i grønnsaker i passe store biter. Koker det et par timer til. Har gjerne pølsebiter i til slutt, for det er barna så glade i=)

Dette er vel ingen oppskrift, mer en ingrediensliste.

Skrevet

Åh, det skal jeg lage i mårra:) Men har desverre ingen oppskift!

Kan dele det jeg skal ha i da. Har kjøpt inn, poteter, gulerøtter, kålerabi, pastinakk, cellerirot, vårløk, løk. Også skal jeg kjøpe inn kjøtt i mårra, og ta opp litt kjøttkraft som jeg har i frysen. Lurer på om jeg skal finne lammekjøtt denne gangen:) Så er det vel bare å lage en brun saus å ha alt i:) Knus noen enebær i tillegg til det vanlige krydderet du bruker! Det gjør susen:)

Skrevet

Jeg lager mørk lapskaus og bruker:

Oksekjøtt

Potet

Gulrot

Sellerirot

Persillerot

Løk

Makaroni

Skjærer kjøttet i terninger og bruner det. Koker ut pannen og heller skyen over i en gryte. Tilsetter salt og mer vann hvis det er litt lite kraft. Lar dette koke til det er mørt, kommer an på kjøttet hvor lenge, men ca 30-60 min. I mellomtida skjærer jeg opp grønnsakene i terninger. Putter dette i gryta mot slutten av koketida til kjøttet. Det samme med makaronien. (Er vel ikke så vanlig med makaroni, men jeg syns det fyller godt ut.) Så bruner jeg en jevning til sånn passelig brunt, Tar kraft fra gryta og sper med til jeg får den så tynn at den lar seg røre lett ut i gryta med kjøttet og grønnsakene. Lar jevningen koke med i noen minutter.

Krydrer med grovkvernet pepper til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...