AnnMari79 Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 Jeg gir 1 grøtmåltid + MME om kvelden og 1 fruktbeger om dagen, resten ammer jeg, og han våkner 2 ganger om natten. Har dere noen tips til å få han til å sove hele natten? Når kan jeg begynne å forvente at dette skal skje? Fra han var 1-4 mnd sov han hele natten, og da ga jeg MME som siste måltid. Fra 4-6 mnd har han våknet 2 ganger om natten. Får bare pupp og sover igjen med en gang. Sover fra åtte om kvelden til åtte om morgenenen. I løpet av dagen sover han 3 ganger på mellom 1-2 timer.
wirre;o) Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 Hva mener du med hele natten? Sover han i åtte timer sammenhengende er jo det ganske lenge da....
Rødhette <309+<312 Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 Kanskje han har behov for mer mat på dagen?
Rampongi Skrevet 3. mars 2010 #4 Skrevet 3. mars 2010 Min pirat er straks 6 mnd og sover fra 1900-2400-0600 ca.. Hun spiser altså ved midnatt og det kommer hun nok til å gjøre frem til hun spiser mer på dagen. Nå får hun grøt morgen og kveld og resten mme. Regner med at når vi innfører et fruktmåltid og middag så vil hun sove gjennom natta, men det skjer nok ikke før om en mnd eller to vil jeg tro..
AnnMari79 Skrevet 3. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2010 Takk for svar. Jeg har begynt å tilvenne med havregrøt i dag, og det vil også kanskje hjelpe noe når vi er oppe i full porsjon, vi har til nå bare brukt risgrøt. Gruer med til å begynne med grøt på morgen, for det blir jo så mye søl.... har kjøpt inn litt middager på glass, og prøver meg frem litt, men har også forståelse for at det kan ta opptil 2 mnd før han sover hele natten.
AnnMari79 Skrevet 3. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2010 Hele natten = fra åtte på kvelden til åtte om morgenen. Håper det skjer senest ved 8 mnd alder. Er ikke det realistisk da?
anso Skrevet 3. mars 2010 #7 Skrevet 3. mars 2010 Jeg har ei jente på snart 7 mnd og hun får tre grøtmåltider i løpet av dagen i tillegg til et fruktmåltid og mm. Da hun var rundt 6 mnd måtte jeg øke fra to til tre grøtmåltider da hun plutselig begynte å våkne om natta tydelig sulten.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. mars 2010 #8 Skrevet 3. mars 2010 Myter og fakta om søvn hos spedbarn. "Normale babyer sover natta igjennom ved fylte 6 måneder." En studie fra 1994, der man analyserte svar fra 640 foreldre, konkluderte med at kun 16% av barna sov natta igjennom da de var et halvt år. I en annen studie våknet 59% av barna en eller flere ganger i løpet av natta. Tankevekkende er det at det faktisk er vanligere med nattlige oppvåkninger igjen ved fylte 9 måneder.. Dessuten, det mange, inkludert helsepersonell, ikke er klar over, er at det å "sove natta igjennom" i mange studier er definert som å sove fra kl 00-05. "Babyen trenger ikke mat om natta etter at de er et halvt år." Det ble på 60- og 70-tallet gjennomført flere studier på babyer, og disse viste at mange fikk mat hver tredje time, samt at de sov natta igjennom ved fylte 6 måneder. Problemet er at svært få av barna fikk morsmelk. Dessuten fulgte mange foreldre opp dr Spocks anbefalinger om å gi mat etter skjema og å la barna skrike natta igjennom. Morsmelk er mer lettfordøyelig enn morsmelkserstatning. Det er derfor helt vanlig at babyer som ammes, ønsker å få mat igjen etter så lite som 1-2 timer. De minste dier gjerne enda oftere. En løsning på hyppig amming, kan være å tilby samme bryst to ganger på rad. Da vil babyen få mer av den fete ettermelken som metter og varer lengre. Når babyen er klar for å sove hele natta uten mat, er avhengig av mange faktorer: Babyens næringsinntak døgnet igjennom, modningsgrad, størrelse, hvor trygg den lille er, hvor den sover og vaner. Minner om de statlige anbefalingene når det gjelder antall måltider for babyen: I løpet av annet levehalvår kan barnet etter hvert komme inn i en rytme med fire til seks måltider på dagtid, og ikke noe nattmåltid. Noen barn har likevel behov for flere måltider enn dette. Det er mange måter å organisere måltidene på. Tabellen under viser bare ett eksempel på en måltidsrytme: Morgen Morsmelk Frokost Morsmelk og brød Formiddagsmat Morsmelk, grøt og evt fruktmos Middag Morsmelk og middag Kveldsmat Morsmelk, grøt og tran Sen kveld Morsmelk Ser du etter, vil faktisk dette eksempelet innebære to "nattmåltider": Ett i det du legger deg og ett tidlig på morgenen. Mange barn sover selvfølgelig godt hele natta uten disse to måltidene, andre ønsker nattmat langt ut i det andre leveåret. Og mange mammaer har erfart at dersom barnet får morsmelk i grålysningen, vil hun sove en stund lenger utover morgenen. Små barn har behov for hyppigere måltider enn eldre, og nattavvenning kan resultere i sultne morgenfugler. Ønsker du å nattavvenne babyen din? Les mer om dette her. http://sovlillebaby.com/normal.htm
Drømmer om nummer 3 <3 Skrevet 4. mars 2010 #9 Skrevet 4. mars 2010 Min erfaring er at dette er veldig forskjellig fra barn til barn. Første barnet her avvente vi på natta da hun var seks måneder. Da spiste hun tre måltider fast føde på dagtid og nekta pupp på dagtid. Det var ikke noe problem på henne, men vi måtte stappe smokk noen netter. Andremann her i huset er ikke så glad i fast føde. Han er nå seks og en halv måned og jeg må lirke og lure i han grøten hver dag. Han spiser nå to måltider grøt. Har prøvd å gi han middagsglass og fruktpure, men foreløpig blir han så urolig i magen av det I tillegg er han av den urolige typen som våkner hver time på natta enten han skal ha mat eller ikke. Så jeg føler rett og slett ikke det er noe vits i å nattavvenne han enda, for han våkner jo så ofte uansett. Han er urolig i magen ofte. Så jeg har nå forsont meg med at det ikke kommer til å gå så fort med nummer to som nummer en, de er rett og slett forskjellige Så ikke stress, plutselig løsner det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå